شعر امروز شهرستان دير

از مدام ديري تا شاعران وضعيت ديگر

شعر امروز شهرستان دير

اشاره: اين مقاله نگاهي گذرا است به شعر ديروز و امروز شهرستان دير؛ پهنه اي ادب خيز که آن را با نان شاعران و قلمدارانش مي شناسند.در اين جستار تازه، در ترتيب پرداخت اسم شاعران تنها به حافظه بسنده کرده ام و تقدم و تاخر نام آنان بر اساس حروف الفبا، پيشينه ي زماني و يا و تجربه ي شاعري نيست...

حسن سهولي (شاعر/پژوهشگر/منتقد ادبي)

شهرستان دير ،همسايه ي خليج فارس با شعر پيوندي خجسته و ديرين دارد؛ نام هايي بزرگ در اين عرصه باليده اند؛ که مي توان شماري از اين نام ها را بر شمرد.
(مدام ديري) که احاطه و اشرافي رشک برانگيز بر متون گذشته ي ما داشت و قصايد فاخر وي شکوه و اوج قصيده سرايي را به ياد مي آورد. (مفتون بردخوني) که با دوبيتي هاي عاشقانه اش در تاريخ اين ديار ادب خيز جاودان ماند.
(ميرزا عباس ديري) که ضمن آشنايي با شعر کهن، با شعر روزگار خود آشنايي داشت و فاصله ي او با پايتخت باعث نشد که از حرکت هاي شعري روزگار خود غافل باشد.همو که همواره در شعر خود در حال تجربه و پوست اندازي بود ولي مرگ امان نداد که در سروده هاي خود بازنگري کند؛ تازگي ها اشعار او به همت حمزه مومني جمع آوري شده است.
(پرويز هوشمند) هم نامي است که بايد از او ياد شود ايشان در شعر،داستان و تئاتر بندر دير، نقشي محوري داشت ولي متاسفانه فرصت نيافت که به کار خود ادامه دهد...
امروز هم شعر دير يکي از کانون هاي فروزان استان بوشهر است. علي ديري، فرزين خجسته، علي هوشمند و زنده ياد خليل عمراني هر کدام از دوران مدرسه و جواني شعر سرودند.(علي ديري) شاعري که از اول با نگاهي متفاوت به پيرامونش ،شعر سرود و در قالب نو و سپيد، طبع آزمايي کرد. (فرزين خجسته)که در قالب هاي گوناگون گذشته شعر سرود و به قالب هاي امروزي تر رسيد و هم اکنون دوبيتي،غزل، رباعي و سپيد سرايي مي کند.
(علي هوشمند) ابتدا از قالب هاي متنوع شعري گذشت و به نيمايي و سپيد رسيد و با کوچش به مرکز استان، توانست صداي شعرش را به گوش شاعران پايتخت برساند و آن ها را متوجه خود کند.شادروان(خليل عمراني) غزل سرايي که هم به دليل کوچ به پايتخت و هم به دليل پا فشاري که در تعليم شعر به ديگران داشت، توانست همراه با علي هوشمند در رسانه هاي پايتخت گام بگذارد و نگاه هايي دامنه دارتر به خود معطوف سازد.
مجيد عابدي، قاسم درويشي، حيدر منصوري و مرتضي کراماتي نيز ديگر شاعران ديري هستند که بيش تر به عنوان شاعران آييني مشهورند.
قوت شاعري(مجيد عابدي) در غزل هاي اوست. با توجه به تحصيلاتش در رشته ي ادبيات توانست با دقت بيش تر در راه شعر گام بگذارد؛ او قالب هاي گوناگون شعر اعم از قالب هاي گذشتگان، نيمايي و سپيد را تجربه کرده است؛ اشعار سپيد ايشان قابل تامل است.(قاسم درويشي)از اواخر دوره ي دانش آموزي شروع به سرودن کرد؛ در اکثر قالب ها آثاري دارد. وي در دوره ي اول سرايندگي با غزل در حوزه ي دفاع مقدس شعر سرود و تازگي ها به شعر سپيد کوتاه و قالب سه گاني کوچ کرده است. مجيد عابدي و قاسم درويشي اشعار گويشي نيز دارند، که در فضاي مجازي و لوحه هاي فشرده منتشر شده است و دست به دست مي شود.
(حيدر منصوري) غزل سراست شعرهاي او کم و بيش آييني و عاشقانه است و خود را تسليم اين قالب شعري يعني غزل کرده است او در اغلب جشن واره ها شرکت مي کند و معمولا جزو رده هاي اول شعرهاي جشن واره اي است.(مرتضي کراماتي) شعر را از دوره ي راهنمايي آغاز کرد؛ قالب مورد علاقه ي ايشان غزل است و در قالب هاي ديگر مثل دوبيتي، رباعي و قالب هاي امروزي تر شعر يعني نو و سپيد هم گاه گاهي طبع آزمايي مي کند؛ زمينه ي شعري ايشان تازگي ها اجتماعي و سياسي است.
شريعت رسولي، ويلا(ليلا) جهانگيري، سميه مومني، زينب سهولي و اشرف گنخکي، هر کدام از دوران جواني و سال هاي تحصيل شعر مي گويند.(شريعت رسولي) در دنياي غزل، دوبيتي و رباعي است، او هر سه قالب شعري را با واژه هاي امروزي مي سرايد و نسبت به سالهاي پيش روان تر مي گويد.(ويلا جهانگيري) در شعر نيمايي و سپيد اشعاري دارد و گاهي هم به سراغ دوبيتي مي رود.
(زينب سهولي و اشرف گنخکي) هر دو از آغاز شاعري سپيدگويي کرده اند و شعرهاي آن دو بيش تر در فضاي مجازي ديده مي شود. بتول درويشي، ماريه عاشوري، سعيده بردستاني از شاعراني که از دوره ي مدرسه به سراغ شعر رفتند اما اين روزها کم تر در فضاي شعر و شاعري ديده مي شوند. (بتول درويشي و ماريه عاشوري) دل بسته غزل بودند و در اين قالب شعرهايي دارند و(سعيده بردستاني)سپيد سر است. زهرا بياباني، زهرا محمودي، باز از شاعراني که سرودن را از دوره هاي جواني آغاز کرده اند.(زهرا بياباني و زهرا محمودي) غزل سرا هستند و بيش تر در گردهمايي هاي ادبي شعر خود را عرضه مي کنند؛ از فضاي شعري بياباني و محمودي به تازگي اطلاع چنداني در دست نيست.
مريم کوليوند،مليحه گرامي،زينب کاظمي و زينب درويشي و زينب رسولي از شاعراني هستند که همچنان شعر مي گويند.(مريم کوليوند)، ساکن دير است در قالب سپيد شعر مي گويد و اثري از او منتشر شده است.(مليحه گرامي)دل بسته ي قالب کهن است و به تازگي کوتاه گويي هاي طرح گونه دارد.بيش تر اشعار(زينب کاظمي) در فضاي مجازي منتشر مي شود.(زينب درويشي) آغاز راه است و در قالب سپيد شعرهايي دارد و اکنون به غزل روي آورده است.(زينب رسولي) از دوران ابتدايي به شعر علاقه داشت و در دوران نوجواني و جواني به غزل و شعرهاي سپيد روي آورد و شعر گفت.
علي غلامي،مختار عباسي،عبدالرسول عبدالهي، يحيي وحيدي، هاجر احمدي و حديث بحريني نيز از دوره ي جواني شعر گفتن آغاز کردند.(مختار عباسي) در قالب هاي متنوع شعر سروده است ولي سرايش او بيش تر غزل، دوبيتي، اشعار نيمايي و سپيد است،او در دوبيتي ها از اصطلاح و ساز و کارهاي دريايي بهره مي گيرد.(علي غلامي)بازيگر تئاتر و سينما اکنون به شعر روي آورده و در قالب سپيد شعر مي گويد و اشعار او در فضاي مجازي منتشر مي شود.(رسول عبدالهي) در بيش تر قالب هاي سنتي و نيمايي طبع آزمايي کرده اين شاعر در حوزه ي طنز اجتماعي موفق تر عمل مي کند. قالب مورد علاقه ي (يحيي وحيدي) نيز غزل است که در دوره ي جواني با مضامين عاشقانه مي سرود و تازگي ها توجهش به ادبيات عاشورايي است.چند شعر مرثيه گونه به صورت نوحه نيز از ايشان در افواه مانده است؛ او در زمينه ي ادبيات بومي نيز آثاري دارد.(هاجر احمدي) غزل سراست و در حوزه ي فرهنگي و ديني شعر مي گويد، سروده هايي نيز به زبان گويشي دارد و سپيد سرايي را نيز تازگي ها شروع کرده است.
(حديث بحريني) دوبيتي سراست و شعرهاي او به صورت بديهه گويي با مضامين متفاوت در فضاي مجازي به چشم مي خورد.
عبدالرسول اندرز،شهراد ميدري، قاسم بحراني، عبدالعلي زبيري وغلامرضا حسيني نيز شاعراني هستند که از دوره ي جواني و يا کمي ديرتر شروع به سرودن کردند. (عبدالرسول اندرز) در قالب هاي دوبيتي و کم و بيش نيمايي و سپيد شعر مي گويد، تازگي ها به رباعي نيز علاقه نشان داده و اشعاري در اين قالب دارد؛ بيش تر زمينه هاي شعري او عاشقانه و اجتماعي است که در محافل دوستانه خوانده و در سال هاي اخير به فضاهاي مجازي ارسال کرده است.
(شهراد ميدري) شاعري که با دوبيتي توانست عميق تر نفس بکشد و اين قالب شعري را به کوششي دوباره وادارد و با واژه هاي امروزي در اين قالب موفق تر عمل بکند، او تازگي ها در قالب غزل نيز شانس خودش را آزموده است با توجه به اين که غزل از ديدگاه بعضي از منتقدان امروزه، مانيفست مخصوص به خود دارد (فرم، خودکار، مدرن، سپيد، فراغزل و پسامدرن) اما ميدري غزل را به طرز خاص خودش مي گويد و در اين مورد با اقبال در فضاهاي مجازي رو به رو شده است.
(قاسم بحراني)شاعري که دوبيتي هاي موفقي دارد و در قالب هاي ديگري مثل رباعي، غزل و شعر سپيد اشعاري سروده است هم اکنون شعرهاي او در فضاهاي مجازي خوانندگاني دارد.(عبدالعلي زبيري)در قالب هاي سنتي به ويژه دوبيتي و همچنين شعر نيمايي و سپيد شعرهايي دارد او در آغاز کار شاعري با شعرهاي نيمايي و سپيد به سراغ شعر رفت. (غلامرضا حسيني)دوبيتي گوي ديگري که گاهي به سراغ قالب هاي سنتي ديگر هم مي رود او گويشي هايي در قالب مثنوي و دوبيتي دارد.
البته در شهرستان دير نيز دوبيتي گويان موفقي بوده اند که با آگاهي و تسلط بر عروض و قافيه و مناسب با رشته و تحصيلات خود هنرمندانه مي سروده اند.
(شيخ محمد بحريني)که در حوزه ي ادبيات و متناسب با تحصيلاتش و با تسلط بر دانش عروض و قافيه و ديگر آرايه هاي سخن، بديهه گوي ممتازي است و اشعار زيادي در قالب هاي دوبيتي،رباعي و غزل دارد که در فضاي مجازي آورده است.(محمد کاظمي) که نمي توان از تاثير او در حوزه ي ادبيات به ويژه ادبيات داستاني شهرستان چشم پوشيد.وي در قالب هاي دوبيتي، نيمايي و سپيد مي سرايد به ويژه با تسلط و دقت او در گويش منطقه ،اشعاري در قالب هاي متفاوت سنتي دارد که از لحاظ واژگاني حايز اهميت است.(حسين دوراهکي) در قالب هاي غزل، دوبيتي، نيمايي و سپيد اشعاري دارد و در حوزه ي گويش منطقه دوبيتي هايي سروده است؛ دوراهکي و کاظمي در حوزه ي نقد نيز کارهايي دارند که در در روزنامه ها و مجله هاي ادبي به چاپ رسيده است ولي دوراهکي به تازگي در اثر مشغله ي اداري کمتر ظاهر مي شود.
(ظهير محمودي) دوبيتي سراي ديگري است که در قالب غزل هم طبع آزمايي کرده ولي او نيز  مانند دوراهکي دوران فترت خود را مي گذراند. (غلامرضا زارعي) در قالب هاي غزل، دوبيتي و سپيد اشعاري دارد که در مناسبت ها خوانده و يا در روزنامه ها به چاپ رسانده است.
پيام قانون و مصطفي فخرايي (اسماعيل)، دانش آموخته ي ادبيات فارسي هستند و هرکدام بر اساس ذوق و راه مطالعاتي خود به شعر روي آورده اند.(پيام قانون) در قالب دوبيتي و گاهي غزل اشعاري مي سرايد که برخي از آن ها در وبلاگ شخصي خود و يا ديگر فضاي مجازي منتشر کرده است. مصطفي فخرايي (اسماعيل) در قالب دوبيتي بيش تر از قالب هاي ديگر طبع آزمايي کرده و گاهي تفنني سپيد سرايي هم کرده است؛ او در قالب دوبيتي گويشي هايي نيز دارد.
موسي درويشي (م سپنتا)، حسين ريشهري، اکبر حامدي و سلمان سعادت طلب، عباس عادل زاده، هاني فخرايي و حبيب صلحي راد از دوره ي دانش آموزي و يا ديرتر شعر سروده اند.
(موسي درويشي) با تخلص م سپنتا، در در قالب سپيد شعر مي سرود و شعر او در بخش ادبي روزنامه هاي استان به چاپ مي رسيد، البته او هم اکنون در مسير رشته ي تحصيلي خود به نمايش نامه نويسي مشغول است و از داستان نويسان ديري است. بايد يادآور شوم که داستان نويسي دير به همت (سعيد بردستاني، يونس اياسي، موسي درويشي و علي حبشي) فعال است.
(حسين ريشهري) از دوره جواني فقط در قالب سپيد با زباني متفاوت شعر سرود يکي از ويژگي هاي او در شعر از همان آغاز گسسته گويي اوست.(اکبر حامدي) فقط سپيد سراست  و شعرهاي او در محفل هاي ادبي و دوستانه شنيده مي شود و به تازگي برخي از آن ها در فضاهاي مجازي منتشر کرده است.
(سلمان سعادت طلب) ابتدا به سراغ غزل رفت و سپس با آشنايي از فضاي پايتخت به شعرهاي کوتاه و سپيدسرايي روي آورده است.(عباس عادل زاده) شاعري که فضاي شعري را با نقاشي آميخته و در شعرهاي سپيد، تصوير پردازي مي کند. او نمايشگاه شعر و تصوير را درشهرستان برگزار کرده است.(هاني فخرايي) شاعري که با شعرهاي سپيد و کوتاه پا به دنياي شاعري گذاشته، او در شعر هاي کوتاه خود تصوير پردازي مي کند.(حبيب صلحي راد) از دوران جواني سرود و سروده ها را در مجموعه اي گردآوري کرد،اشعار سپيد او شبه تصويري، عمودي و مستقيم هستند.
(مصطفا فخرايي، پژمان قانون، سعيد نصار يوسفي، يونس معروف نژاد) هر کدام از دوران جواني و سال هاي دبيرستاني تا به امروز به شعر روي آوردند و در خوانش و نقد شعر مسير مطالعاتي خود را تعيين کرده اند و مي توان شعر و نقد ايشان را را در روزنامه ها و مجله هاي رسمي و ادبي استان و کشور ديد؛ نگاه هر کدامشان به شعر نگاهي متفاوت و ديگر گونه است به عبارتي شعرشان شعر در وضعيت ديگر است که هر کدام با شعر و ادبيات همراه بوده اند و با نگاهي متفاوت و با آشنايي با جريان هاي شعري پيش رو و آوانگارد شعر سروده اند.
شادروان ملاحسين درويشي، حيدر دوراهکي، فتح الله عندليب و ماندني محمدي شاعراني هستند که بر اساس ذوق و استعداد و از همه مهم تر علاقه ا ي که به شعر داشته اند به طور سماعي و تجربي به شعر روي آورده اند؛ يادآوري اين نکته ضروري است که اين دسته از شاعران پس از روي آوري به شعر، اهل مطالعه در زمينه ي شعر بوده و ديوان يا اشعار ديگر  شاعران را کم و بيش خوانده و در حوزه ي ادبيات مطالعاتي داشته اند.
(ملاحسين درويشي) که به طور معمول شعر هايش در رثاي دوستان و هم شهريان و معمولا در قالب مثنوي سروده است و به طور پراکنده دست به دست يا سينه به سينه نقل شده است؛ تعداد بسيار کمي اشعار او بر خاک دوستان و يا هم شهريانش مي توان ديد.
(حيدر دوراهکي) که در زادگاهش او را با شاخص مشهدي مي خوانند در کهولت سن و گويا اکنون از ناشنوايان است و به سرايش شعرهاي کوتاه علاقه بيش تري نشان مي دهد و در قالب دوبيتي، سپيد و سه گاني مي سرايد و بيش تر اشعارش در زمينه هاي مذهبي و اجتماعي است. (فتح الله عندليب) شاعري که در قالب هاي متفاوت و سنتي شعر سروده و بيش تر غزل سراست؛ شعرهاي او در اين سال ها بيش تر جنبه ي اجتماعي دارد؛ عزل را در وزن ها و بحرهاي معدود و معمول خوش وزن مي سرايد، او در تجربه ي اين سرايش ها موفق عمل کرده و بارها در محافل و مجالس ادبي خوانده است و چون شعر او در بيش تر موارد چاشني طنز دارد و بر روي برگ ها دست به دست مي شود و يا سبنه به سينه نقل مي گردد.از (ماندني محمدي) به طور پراکنده اشعاري ديده شده و او در زمينه ي ادبيات بومي کم و بيش کارهاي جذابي خلق کرده است.
عبدالحسين فخرايي، ابراهيم عبدالهي، محمد جواد منصوري، محمد رنجبر و عباس بحراني وحدت از ديگر شاعران امروز ديري هستند.
(عبدالحسين فخرايي) از سال هاي دور با غزل شروع به شعر گقتن کرد و بعد از سال هاي جواني  شعر سپيد را تجربه کرد و دراين  قالب به نقش زبان در شعر توجه نمود و به طرف مدرن سرايي خيز برداشت و موفق عمل کرد؛ او در قالب دوبيتي نيز عاشقانه هايي نيز دارد.
(ابراهيم عبدالهي) از آغاز شاعري و دوره ي جواني به سپيد سرايي روي آورد و در اين راه به تجربه هايي دست يافت و موفق تر عمل نمود، در حال حاضر از سرايش تازه او اطلاعي دردست نيست. (محمد جواد منصوري) از دوران جواني به شعر روي آورد و شروع به سرودن نمود، او شعرهاي موفقي در قالب سپيد مي سرود و اکنون از فضاي شعري او اطلاعي در دست نيست. (محمد رنجبر) نيز از شاعراني است که شعر را با سپيد سرايي شروع کرد و اکنون از تلاش او براي سرودن خبري نيست!
(عباس بحراني وحدت)، شاعري که اخيرا به دوبيتي و شعر گويشي در قالب مثنوي روي آورده و گويشي هاي او با صداي خودش در فضاهاي مجازي منتشر مي شود و اگر او کار خود را با جديت و صبوري بيش تري جلو ببرد موفقيت هاي بيش تري کسب خواهد کرد.
فاطمه نيک بخت، ليلا ناظر زاده و ياسمن سالمي از ديگر شاعراني هستند که از دوره هاي دبيرستاني پا به دنياي شعر گذاشتند. (فاطمه نيک بخت) با غزل شروع کرد و مدتي است که از شعرهاي او اطلاعي در دست نيست.(ليلا ناظرزاده )از شاعراني است که با شعرهاي کوتاه و طرح گونه وارد دنياي شعر شده است، او در سرودن هايکو موفق عمل کرده است.
(ياسمن سالمي) شاعري سپيد سراست که تلاش علاقه ي او به سرودن شعر هم چنان ادامه دارد.
ادريس مومني، قاسم حسيني و امين عمراني ديگران شاعران جوان و در حال حرکت اند.
(ادريس مومني) شاعري که پيرامون خود را با قالب سپيد مي سرايد و شعرهايش در فضاي مجازي منتشر مي کند؛ او در راهي که مي رود مي تواند استوارتر گام بردارد.(قاسم حسيني) شاعري با شعرهاي کوتاه و طرح گونه در قالب آزاد شروع کرده است و در حال تجربه اندوزي است. (امين عمراني) هم شاعري است که در شعر نو کارهايي را عرضه کرده و در حال تجربه اندوزي است.
 قبل از اين که نوشته ام را به پايان ببرم بايد اذعان کنم که اين همه ي تاريخ ادب يا ادبيات دير نيست بلکه اين نوشته صرفا معرفي-نه قضاوت -نام هايي است که در اين مجال کوتاه در ذهن من آمده و توانستم در اين مدت کوتاه براي چاپ در روزنامه آماده کنم و بايد از شاعران خوب شهرستان که به همين دليل در ذهن من نيامده اند و يا من از ايشان بي اطلاع بوده ام پوزش بخواهم.
نگارنده جوان ترهاي آغاز راه هم در اين نوشته معرفي کرده و بعضا بر اساس مراتب ذهني کنار با تجربه ها قرار داده ام که يادآوري من به جوان ترها اين است که در کار شعر و نقد مسير و راه مطالعاتي خود را روشمند انتخاب کرده و دنبال کنند و از با تجربه ها بهره ببرند و با تازه هاي نقد و شعر روز آمد شوند.در پايان شعر چند شاعر را مي آورم و اميدوارم اشعار بقيه ي شاعران را در مجالي ديگر بياورم.
حسن سهولي، اسفند ماه95 -بندر دير
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز