گزارش دومین روز همایش «چشم انداز تئاتر استان ها» / دوشنبه 26 تیرماه

گزارش دومین روز همایش «چشم انداز تئاتر استان ها» / دوشنبه 26 تیرماه

در روز دوم همایش، معاونین هنری ادارات کل در سالن اجلاس هتل دور هم نشستند تا میزبان دکتر مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد باشند.

روسای انجمن و کارشناسان تئاتر برای بازدید از تماشاخانه های خصوصی راهی پردیس تئاتر شهرزاد در خیابان نوفل لوشاتو شدند. پردیس تئاتر شهرزاد، سه سالن دارد. دو سالن بزرگ و یک سالن کوچک که اخیرا افتتاح شده و نخستین نمایش ها هم اکنون در این سالن ها در حال اجرا هستند.
مسوول سالن ها، در سالن شماره یک، از منظر فنی سالن ها را تشریح کرد و سپس اتاق های گریم،رختکن ها،کافی شاپ پردیس را بازدید کردیم.
در ادامه در سالن شماره 3، این پردیس، جناب عبدالعلی زاده مدیر سایت ایران تئاتر و نیز جناب گله دارزاده مدیر درگاه تئاتر استان ها به همراه همکارانشان توضیحاتی ارائه دادند.در این نشست از ایران تئاتر خواستم تا پوستر نمایش هایی که در استان روی صحنه می روند در درگاه تئاتر استان منتشر شود و نیز سامانه بلیط فروشی نیز به درگاه اضافه شود.با هر دو پیشنهاد موافقت شد اگرچه بارگذاری سامانه بلیط فروشی نیازمند به وقت بیشتریست تا مسائل فنی آن حل شود.
بعد از ظهر
ساعت 14:30 بعدازظهر در سالن اجلاس هتل، میزبان جناب آقای خسروی مدیر کل منابع انسانی وزارت ارشاد بودیم،با موضوع واگذاری مراکز فرهنگی هنری. لازم میدانم به عرض همه دوستان برسانم که در بسیاری از استان ها سالن های تئاتر به بخش خصوصی واگذار شده و گروه های تئاتری برای تمرین های خود نیز هزینه می پردازند.اتفاقی که سبب مشکلات فراوانی در استان ها شده است. جا دارد اشاره کنم که اتفاق خجسته ای در استان ما رخ داده که این سالن ها به بخش خصوصی واگذار نشده است و از این بابت نسبت به سایر استان ها وضعیت بسیار بهتری داریم. در این رابطه عرض کنم که بر اساس صحبت های جناب خسروی، نظر وزارت ارشاد اینست که واگذاری ها به صورت واگذاری مدیریت باشد و شکل دیگری نداشته باشد.اتفاقی که به گمانم در مرکز استان ما رخ داده است. خوشحالم که هنوز در استان ما سالن های تئاتر  در اختیار گروهاست و امیدوارم همیشه همینطور بماند تا گروهای تئاتری مشکلی از این بابت نداشته باشند.
سرکار خانم رودکی مدیر کل بودجه وزارت ارشاد نیز مهمان بعدی بود که کلیاتی مختصر درباره بودجه ها و هزینه کردها سخن گفت . با ایشان در رابطه با تجهیز پلاتوها و سالن های نمایش استان صحبت کردم،قول مساعد دادند ولی این اتفاق باید از طریق مدیرکل ارشاد و با هماهنگی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی انجام شود.با مهندس شفیعی مدیر کل مرکز امروز در این باره صحبت کردم ،نظر مساعدی داشت و قول پیگیری داد. تا پایان همین هفته نامه مکتوبی در این باره خدمت ایشان ارسال خواهیم کرد.
اتابک نادری مدیر امور استان های مرکز کلیاتی درباره جشنواره های استانی،فجر استانی ارائه کرد ولی تا تصمیم نهایی دبیر و دبیرخانه فجر باید منتظر باشیم . امیدوارم بزودی دبیرخانه فجر به یک نظر قطعی برسد.درباره جشنواره استانی نیز چند بحث مهم وجود داشت که تا قطعی نشدن آنها باید منتظر ماند.
مهندس شفیعی مدیر کل مرکز مباحث جلسات مختلف را جمع بندی کرد و در نهایت دکتر بهداروند نیز مطالبی پیرامون انتشارات نمایش،کتاب،مجلات تخصصی بیان کرد.
همایش ساعت 19 رسما به کار خود پایان داد.
امشب در پردیس تئاتر شهرزاد دو نمایش دیدم. نمایش 21 در سالن شماره 3 این پردیس و نیز نمایش «هملت ،تهران 2017 » در سالن شماره یک پردیس.
در حاشیه این همایش دیدارهای متعددی پیرامون پلاتوهای مجموعه تئاتر شهر بوشهر داشتم. که امیدوارم نتیجه این جلسات را در جشنواره تئاتر استانی ببینیم.
به امید روزهای خوب برای تئاتر استان و موفقیت همواره گروه های تئاتر این سامان.
با احترام
جهانشیر یاراحمدی
 

ارسال دیدگاه