کار فرهنگی سخت نیست اما حساسیت‌های زیادی دارد

رئیس انجمن سینمای جوانان استان بوشهر:

کار فرهنگی سخت نیست اما حساسیت‌های زیادی دارد

سلسله گزارش های روزنامه پیام عسلویه در ارتباط با انجمن های هنری و فرهنگی در قالب گفتگو با مدیران این انجمن ها با هدف بررسی مشکلات و آگاهی از برنامه های انجام شده و پیش روی آنها طی چند هفته گذشته انجام و در اختیار خوانندگان این نشریه قرار گرفته است.

سودابه زیارتی:

 در شماره های پیشین گفتگو با مدیر انجمن نمایش و نیز انجمن موسیقی را در دستور کار خود قرار داده و در این شماره به سراغ انجمن سینمای جوانان استان رفتیم. عبدالرحمن برزگر، مدیر انجمن سینمای جوانان استان بوشهر است که از فروردین ماه سال 95 مسئولیت این انجمن را به عهده گرفته است. برزگر معتقد است که سینمای جوان با بیش از 30 سال سابقه کار در امر آموزش و تولید فراز و فرودهایی داشته است و او می باید در حفظ و ارتقاء جایگاه منزلت سینمای جوان تلاش کرده و با این رویکرد بتواند ضعف در نبود زیر ساخت فرهنگی را به نحوی جبران نماید:
 
انجمن را در چه وضعیتی تحویل گرفتید و در آن زمان چه چالش های اساسی در پیش رویتان داشتید؟
در هر برهه از زمان و در هر جایگاهی که واقع می شویم بایستی برای رسیدن به افق پیش رو آسیب شناسی گذشته را داشته باشیم. سینمای جوان با بیش از 30 سال سابقه کار در امر آموزش و تولید فراز و فرودهایی داشته است. همه مدیرانش از هنرمندان خوب بوشهر بوده اند بی شک بنده می بایست در حفظ و ارتقاء جایگاه منزلت سینمای جوان می کوشیدم. با این رویکرد که بتوان ضعف در نبود زیر ساخت فرهنگی را به نحوی جبران نمایم.
برای رفع مشکلات و نیز جذب و شكوفايي استعدادهاي جوان استان چه کارهايي کردید؟
کار فرهنگی سخت نیست بلکه حساسیت های زیادی دارد. از نحوه برخود با هنرمندان در جذب این عزیزان تا فراهم آوری تجهیزات تولید و ایجاد محیطی در خور شان هنرجویان. این همه می بایست برای انگیزه و ادامه حیات هنری هر هنرمندی لازم است و در این مدت یکسال و اندی سعی شده با جذب اعتبار و نشست و همفکری با پیشکسوتان این مهم را پیگیری و به نتیجه برسد.
در حال حاضر جایگاه انجمن سينماي جوان در استان را چطور می بینید و مهمترین و اساسی ترین مشکلی که باید آن را حل کنید چیست؟
 می توانم به جرات بگویم که یکی از فعال ترین انجمن های فرهنگی در میان استان و کشور است امسال انجمن بوشهر در بین دفاتر کل کشور عنوان دفتر ویژه آموزشی دریافت کرده که از این بابت از تمامی هنرمندان و اساتیدی که با انجمن همکاری می نمایند تشکر می کنم.
 
چه برنامه هایی برای آینده انجمن داشته و پیش بینی می کنید تا چه اندازه بتوانید آنها را عملی کنید؟
سال 96 را با این امید آغاز کردیم که بتوانیم در بخش پژوهش اقدامی اساسی نماییم که اقدام به نذر کتاب در بین مردم کردیم . خوشبختانه با این اقدام بیش از 2000 جلد کتاب به انجمن از سوی مردم فهیم بوشهر اهداء شد و ما شروع به تعمیر سالن و ساخت قفسه ها نمودیم خلاصه اینکه کتابخانه سینما و ادبیات انجمن را با نام استاد احمد آرام افتتاح کردیم در قدم دوم راه اندازی استودیو صدا با نام جهانبخش کردی زاده بود که از سوی هنرمندان با استقبال رو برو شد. این دو زیر ساخت هنری موجب آرامش خاطر و تولید در بخش صدا و پژوهش گردید.
اقدام مهم بعدی که می توانم به آن اشاره کنم, راه اندازی موزه سینما در بافت قدیم بوشهر است. در همین راستا تفاهم نامه ای با اداره کل میراث فرهنگی منعقد شد و عمارت رشیدی واقع در بافت قدیم را تحویل گرفتیم و با مکاتبات انجام شده مقرر شد آقای استاندار هزینه تجهیز این موزه را پرداخت نمایند، البته منتظر هزینه نماندیم و هم اکنون درگیر این کار شده ایم.
مورد بعد نیز پیشنهاد شهرک سینمایی است. انجمن برای این پیشنهاد طرحی را به شرکت عمران شهر جدید عالیشهر ارائه داد که بی درنگ با استقبال مهندس مقاتلی مدیرعامل و سپس هیئت مدیره قرار گرفت در ادامه این پیشنهاد خانم ماحوزی نیز پیگیری های لازم طی نشست و مکاتبه با آقای استاندار صورت دادند که خوشبختانه با ایشان دستور پیگیری و لحاظ کردن تاسیس شهرک سینمایی در بودجه سال 97 را دادند. مورخ 21/8/97 نیز طی بازدیدی از اراضی شهر جدید عالیشهر قطعه زمینی به وسعت 5 هکتار شناسایی شد. در این بازید و شناسایی مشاور طرح هم انتخاب و به امید خدا افق روشن را برای ایجاد اشتغال در بخش فرهنگی متصورم
. اهداف شهرک سینمایی خلیج فارس
  1. معرفی میراث فرهنگی، هویتی، تاریخی و هنری کشور در داخل و در سطح بین المللی.
  2. ایجاد بستری مناسب و حرفه ای برای ساخت آثار شاخص سینمایی و تقویت صنعت سینمایی کشور.
  3. در دسترس بودن آخرین امکانات و تجهیزات برای استودیوها و سینماگران.
  4. ایجاد فضای گردشگری، سلامت و خدماتی برای جذب مخاطبان، گردشگران و علاقه مندان به فرهنگ و هنر از ایران و سراسر دنیا.
  5. ایجاد فرصت برای مستند سازی وقایع تاریخ  500 سال مقاومت خطه جنوب تا دفاع جانانه ملت قهرمان ایران در جنگ تحمیلی.
  6. تولید اشتغال فرهنگی و گردشگری بصورت مستقیم و غیر مستقیم در منطقه.
  7. ایجاد مرکزی برای ساخت، نشر و بالابردن فعالیتهای فرهنگی سینمایی در سطح کشور.
  8. ایجاد مرکز و اندیشگاه تاریخی از طریق تولید محتوا.
  9. نقش پذیری شهر جدید عالیشهر بعنوان معرفی شهری فرهنگی و شاخص در کشور.
  10. توزیع عادلانه سرانه فضای فرهنگی و رونق بخشی به اقتصاد خرد و کلان در جنوب استان بوشهر.
 
انتقاداتی را که به شما می شود درباره مدیریت انجمن تا چه اندازه می پذیرید؟
تا حالا که انتقادی جدی در بحث مدیریتی نشنیدم اگر شما بفرمایید حتما می پذیرم و پاسخگو خواهم بود. ببینید با طرح این سوال به این نتیجه می رسم که همچون گذشته فقط به فکر کار فرهنگی باشم تا به نتیجه برسد. و از این هیاهوی تو خالی پرهیز نمایم. شما نیز می توانید باز خورد های فرهنگی را در جامعه هنری پیگیر باشید تا به بی راهه نروید. اگر نمی دانید بدانید ؛  از سال 77 کار روزنامه نگاری کردم و هیچ گاه سوال پرتی که به دور از واقعیت باشد نکردم حتی او که مخالف جناح فکری ام باشد و توضیح دیگر اینکه همانگونه که انجمن از نامش معلوم است، اینجا بایستی محلی باشد که همه بتوانند فعالیت هنری داشته باشند و اصلا مدیر در انجمن جایگاه ویژه ای نباید داشته باشد و اگر هم کسی مشکلی دارد لطفا شما بفرمایید تا حل کنیم.
در مورد این سوال و انتقاد به عملکرد شما جسارتی از جانب ما نیست و  تلاش مدیریتی شما نیز غیرقابل انکار است ولی به هر صورت برخی انتقادات هم ممکن است که در این ارتباط وجود داشته باشد و منظور از طرح این سوال هم این است که شما تا چه اندازه به انتقادات توجه می کنید؟
در مصاحبه وضع موجود را در نظر می گیرند. نه اینکه پیش بینی کنید. پس نحوه سوال را تغییر دهید.
به هر صورت از پاسخگویی شما سپاسگزارم.
در مورد برگزاري جشنواره هاي فيلم استاني آيا برنامه اي داريد. چه چالش هايي در اين ارتباط وجود دارد؟
در طول سال برنامه های متنوع و مختلفی داریم و مهمتر از آن برگزاری دوره فیلمسازی سال 96 است که در آذر ماه شروع خواهد شد. هم اکنون با توجه به استقبال از کارگاه عکس تصمیم گرفتیم که دو کارگاه یکی با حضور آقای سعید عربزاده و دیگری با حضور جلیل گلستانیان دوشنبه هر هفته برگزار شود که هر دو این عزیزان از عکاسان به نام و بین المللی هستند. کانون فیلم کوتاه با ایجاد پاتوق فیلم، هر دو هفته یک بار چهارشنبه ها به نمایش فیلم، نقد و بررسی و برگزاری کارگاه های مختلف می پردازد. از حسن توجه تان در امر نشر فرهنگ و هنر استان بوشهر بسیار سپاسگزارم و از وقتی که به سینمای جوانان استان دادید ممنونم.
 

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز