تا نیمه نخست سال 97 همه روستاهای استان گازرسانی می شوند

مدیر عامل شرکت گاز استان بوشهر

تا نیمه نخست سال 97 همه روستاهای استان گازرسانی می شوند

مديرعامل شرکت گاز استان بوشهردر نشست روز گذشته خود با اصحاب رسانه از گازرساني به جزيره خارگ ظرف 3 سال آينده خبر داد و علت اين تاخير را نبود گاز در اين منطقه اعلام کرد.

مشروح اين نشست را در ادامه مي خوانيد:

گازرساني روستايي و شهري در استان بوشهر از ميزان ميانگين کشوري بالاتر است

غلامعباس حسيني با اشاره به وظايف شرکت گاز استان بوشهر گفت: حدود 70 درصد از گاز کشور از استان بوشهر منتقل مي شود و اين انتقال از پالايشگاه پارس جنوبي و فجر جم انجام مي گيرد و اين حق مردم استان است که از اين نعمت استفاده کنند. در حال و تا امروز حدود 6 هزار کيلومتر شبکه در استان اجرا کرديم. اجراي شبکه هاي گازرساني با توجه به تعدد شرکت هاي حفار، دستگاه هايي مانند منابع طبيعي، راه و شهرسازي و موانع متعددي که بر سر راه ما وجود داشت، اما توانستيم به خوبي اين 6هزار کيلومتر شبکه را در زمان بسيار اندک استان اجرا کنيم به طوري که گازرساني روستايي و شهري در استان بوشهر از ميزان ميانگين کشوري بالاتر است.

 

گازرساني به خارگ تا سه سال آينده

وي اظهار داشت : تعداد انشعابي که ما در طي اين مدت در سطح استان اجرا کرديم حدود 170 هزار انشعاب است و 150 هزار مشترک نيز در سطح استان داريم. در حال حاضر تنها شهري که در استان گازساني نشده است، «خارگ» است که به دليل عدم وجود گاز در آن محدوده فعلا امکان گازرساني به اين منطقه را نداريم. NGL خارگ در آن منطقه در حال انجام است. زماني که اين پروژه به اتمام برسد تا 2 يا 3 سال آينده گازرساني به خارگ را انجام خواهيم داد.

 

نيمة نخست سال 97 همه روستاهاي استان گازرساني مي شوند

مديرعامل شرکت گاز استان بوشهر افزود : در مساله گازرساني به روستاها، از سال 93 که شوراي اقتصاد گازرساني به اين مناطق را مصوب کرد، شرکت گاز استان به جدّ اين مساله را دنبال کرد و 250 روستا گازرساني شده، 44 روستا در دست انجام است که تا پايان سال تکميل مي شود و 4 روستا نيز تا اوايل سال 97 گازرساني خواهند شد.

با توجه به پروژه هايي که در سطح استان در حال اجرا بود و بحث اقتصاد مقاومتي که مورد تاکيد مقام معظم رهبري است، ما در برش استاني پروژه اقتصاد مقاومتي، حدود 24هزار انشعاب در سال گذشته، 16هزار انشعاب در سال جاري نصب کرده ايم که اميدواريم تا پايان سال اين تعداد انشعاب را به 25 هزار برسانيم.

 

ظرفيت يک ميليون متر مکعب گازرساني به شرکت متانول کاوه

غلامعباس حسيني با بيان ظرفيت يک ميليون متر مکعب گازرساني به شرکت متانول کاوه افزود : از جمله پروژه هايي نيز که اشل اقتصاد مقاومتي در سطح ملي تعريف شده و در استان بوشهر اجرا کرديم مي توان به گازرساني متانول کاوه با 17 کيلومتر خط انتقال 24 اينچي و نصب سه دستگاه، گازرساني به کارخانه سيمان مند با 20 کيلومتر خط انتقال هشت اينچي و گازرساني به يکصد و 56 مرغداري استان با صرف جويي سه ميليون ليتر سوخت مايع در سال اشاره کرد.

متانول کاوه از جمله پروژه هاي اقتصاد مقاومتي وزارت صنعت و معدن و يکي از بزرگترين پتروشيمي هاي خاور ميانه است. خطي که ما اجرا کرديم، ظرفيت يک ميليون متر مکعب را داراست و آن مقداري که اين پروژه در حال استفاده است حدود 200 ميليون مترمکعب است. يعني حدود پنج پتروشيمي معادل پتروشيمي متانول کاوه مي توانند برداشت گاز از آن داشته باشند.

تنها يک درخواست مجوز برداشت از منابع گازي شمال استان

وي در بخشي ديگر از سخنان خود گفت: در شمال استان حدود 20 ميليون مترمکعب در روز مجوز برداشت گاز داريم و تا الان تنها يک شرکت درخواست برداشت به شرکت گاز استان بوشهر داده است. باتوجه به توسعه پتروشيمي استان ما قراردادي را با پتروشيمي دماوند و متانول کاوه داريم که تا پايان برنامه ششم توسعه(1400)، توليد ما از 12 ميليارد متر مکعب در سال به 35 ميليارد متر مکعب مي رسد که قطعا در فروش صنعتي در سطح ملي اول خواهيم بود.

500 ميليارد تومان در 5/4 سال گذشته وارد استان کرديم

حسيني افزود : با توجه به فروش خوب گاز در استان بوشهر و سودده بودن شرکت، ما علاوه بر ماليات عملکرد و سود سهام دولت که سالانه پرداخت مي کنيم بابت فروش گاز 9درصد ارزش افزوده وارد استان کمي شود که اين مبلغ در سال 92،51 ميليارد تومان بوده و در سال 96 به 351 ميليارد تومان رسيده است. از اين مبلغ حدود 30 درصد به شهرداري هاي استان پرداخت مي شود و در يک محاسبه سرانگشتي حدود 500 ميليارد تومان در چهار سال و نيم گذشته توانستيم نقدينگي وارد استان کنيم از اين مبلغ حدود 150 ميليارد تومان به شهرداري ها کمک شده است. بيشترين دريافتي ما از پتروشيمي هاي عسلويه است و علي رغم مقاومت آنها در پرداخت اين موضوع اما اين شرکت توانسته است در سال هاي گذشته مبلغ بسيار بالايي را وارد استان کند.

 

کيفيکردن خدمات را نيز در دستور کار داشتهايم

وي تصريح کرد : شبکه گازرساني در سطح کشور و همچنين استان رو به اتمام است و نهايتا ما تا نيمه اول سال 97 اکثر گازرساني در سطح استان را به اتمام مي رسانيم اما نياز است که در جهت کيفي کردن اين خدمات نيز اقداماتي صورت بگيرد. در اين ارتباط تعمير و نگهداري ايستگاه هاي شبکه گازرساني، هوشمند سازي شبکه ها، نشيت يابي، حفاظت زنگ، GIS ، TMMS و سامانه 194 را در دست اقدام داريم که برخي از آنها تکميل و اجرا شده و برخي نيز در دست اجرا است که به ياري خدا تا پايان سال تکميل خواهند شد.

 

10هزار وام دو ميليون توماني به مشترکين گاز

حسيني افزود : يکي ديگر از اقداماتي که در جهت خدمت رساني تشويقي به مشترکان انجام گرفته است، 10 هزار وام دو ميليون توماني است که به منظور لوله کشي گاز مناطق در برخي شهرهاي استان از جمله، کنگان، بوشهر و... انجام گرفته که تاکنون هشت هزار وام دريافت شده است.

گازرساني به مناطق هليله، بندرگاه و مناطق مسکوني آنجا را در دستور کار داريم که تا نيمه اول سال 97 به اتمام مي رسد.

مسلم رحماني، معاون امور بهره برداري شرکت گاز استان نيز در بخشي از اين نشست در خصوص انشعاب ساختمان هاي غير مجاز، حذف آبونمان از قبوض گاز و دفاتر غيرمجاز و استفاده از آرم شرکت گاز توضيحاتي را ارائه کرد:

 

به سکونتگاههاي غير مجاز به مدت 3 سال انشعاب مي دهيم

مديرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت : در مورد قانون منع ساخت و ساز غير مجاز (ماده 8) که در سال 84 اصلاحيه خورده است و عملا تمام دستگاه هاي اجرايي را از واگذاري انشعاب به ساختمان هاي فاقد پروانه و پايان کار منع کرده است. شوراي تامين شهرستان بوشهر و دشتستان نيز در دو سال اجراي اين قانون را به ما تاکيد کرده اند و ما نيز اجرا کرديم. در تيرماه سال جاري قانون مجازات اسلامي و استفاده غير مجاز از انشعابات گاز، برق و مخابرات در مجلس مصوب شد و ماده 4 آن اين اجازه را به ما مي دهد که به سکونت گاه هاي غير مجاز به مدت 3 سال انشعابات را واگذار کنيم و پس از 3 سال دستگاه هاي مجري بايد تکليف اين سکونت گاه ها را تعيين کنند.ماده 7 اين قانون نيز اصرار بر اين آئين نامه کرده است که تاکنون اجرايي نشده است اما هفته گذشته روش اجرايي را در هيات مديره شرکت گاز نوشتيم و به تاييد رسانديم و از هفته آينده روش اجرايي خودمان را شروع مي کنيم تا ائين نامه اجرايي به ما ابلاغ شود.

 

در حال پيگيري حذف آبونمان از قبوض گاز هستيم

دريافت و پرداخت آبونمان از طرف ديوان عدالت اداري براي ما ممنوع شده است و قبوض ما به صورت متمرکز در سامانه اي که در ستاد شرکت ملي گاز است توليد مي شود. هم اکنون روي اين سامانه کار مي شود تا آبونمان را از قبوض حذف کنند و از تاريخي که بايد از قبوض مردم کسر مي شد، انجام شود.

 

استفاده از آرم شرکت هاي دولتي ممنوع است

حسيني در پايان گفت : اين مساله چندين مرتبه از طريق واحد حقوقي و حراست به سازمان نظام مهندسي تذکر داده شده است. مشکلي که در بحث لولهکشهاي گاز در استان بوشهر مطرح است که در سازمان بازرگاني دفتر خاصي ندارند و زير نظر انجمن بلوک سازي هستند. اگر صنف لولهکشي داشته باشند، قابليت رديابي بهتري خواهند داشت. البته تذکر آخر به آنها داده شده است که اگر از آرم شرکت گاز استفاده کنند، حتما پيگرد حقوقي و قضايي پيدا خواهند کرد.


ارسال دیدگاه