خارگ، امن‌ترین پایانه خلیج فارس شد

خارگ، امن‌ترین پایانه خلیج فارس شد

ثبت رکورد جدید ورود نفتکش‌ها به پایانه‌های نفت و گاز/ توان صادرات نفت به 8 میلیون بشکه افزایش یافت

به گزارش انرژی نیوز، در 10 ماهه نخست امسال حدود یک‌هزار و 132 کشتی نفتکش به منظور صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده نفتی در سه پایانه نفت و گاز ایران شامل خارگ، عسلویه و ماهشهر پهلوگیری و جداسازی شده است.
پس از برجام و لغو محدودیت‌های فروش و صادرات نفت و میعانات گازی ایران ورود کشتی‌های نفتکش به پایانه‌های نفتی با افزایش همراه شد به طوری‌که سال 94 در مجموع 541 نفتکش وارد پایانه خارگ شد که تعداد نفتکش‌های ورودی به بزرگترین پایانه نفتی خلیج فارس سال 95 به 830 فروند نفتکش افزایش یافت.
به‌عبارت دیگر پارسال بیش از 200 کشتی نفتکش بیشتر از سال 94 وارد پایانه نفتی خارگ شد و در مجموع سال گذشته با افزایش ورود، پهلوگیری و جداسازی کشتی‌های نفتکش در مجموع بالغ بر 350 میلیون بشکه نفت بیشتری صادر شد.
با این وجود در طول 10 ماهه نخست امسال در مجموع 758 کشتی نفتکش وارد پایانه نفتی خارگ شده و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال با ثبت یک رکورد جدید تعداد کشتی‌های نفتکش ورودی به پایانه خارگ به بیش از 900 فروند نفتکش افزایش یابد.
از سوی دیگر در 10 ماهه نخست امسال 188 کشتی نفتکش در پایانه گاز عسلویه از طریق گوی شناور محموله میعانات گازی بارگیری کردند و عملا تا پایان امسال با ادامه روند فعلی رکورد ورود و بارگیری کشتی های نفتکش در پایانه گاز عسلویه شکسته خواهد شد.
در همین حال «سید پیروز موسوی» مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی با بیان اینکه دی ماه امسال با پهلودهی 27 نفتکش در گوی‌های شناور پارس جنوبی و بارگیری میعانات گازی به میزان 16 میلیون 430 هزار بشکه، بارگیری همزمان سه فروند نفتکش در گوی‌های شناور  پس از 15 سال رکورد جدید ثبت شد، گفته است: حجم عملیات جابه جایی میعانات گازی پارس جنوبی در دی ماه امسال از مرز 2/2 میلیون بشکه (روزانه 740 هزار بشکه) گذشت.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز