تحول بزرگ بانکی با مسدودی 70 درصد سپرده ها!

تحول بزرگ بانکی با مسدودی 70 درصد سپرده ها!

وحید حاج سعیدی
"ماری کاندو" مشاور ژاپنی در کتاب جادوی نظم خود که بیش از سه میلیون در دنیا به فروش رسیده است، می نویسد: «سازمان دهی مجدد خانه به صورت ناگهانی و اساسی ، متقابلاً موجب تغییراتی ناگهانی و اساسی در سبک زندگی و طرز فکر می شود. در واقع این امر زندگی را متحول می کند. در اینجا تعدادی از بازخوردهایی را که همه روزه از مراجعان قبلی خود دریافت می کنم، آورده ام: من و شوهرم خیلی بهتر با هم کنار می آئیم؛ در عجبم که کنار گذاشتن اشیاء غیر ضروری تا این حد مرا تغییر داده است؛ بالاخره موفق شدم 5 کیلو وزن کم کنم و ...»
درست است که ما خودمان در همه امور صاحب ایده و طرح هستیم و صد تا «ماری کاندو» را در جیب بغل مان می گذاریم و تاکنون انواع و اقسام پیشنهادات سوفسطایی ما در امورات مختلف، رونمایی شده است؛ ولی خدا وکیلی این ایده تغییر ناگهانی و اساسی «ماری» محشر است. فلذا امروز قصد داریم با بومی سازی این ایده زمینه ایجاد تحول ناگهانی و اساسی در اقتصاد و نظام بانکی کشور را فراهم سازیم.
همانطور که در جریان هستید اوضاع اقتصادی و بانکی کشور از حالت کشمشی خارج شده و به سمت و سوی آش شله قلمکار یا به عقیده برخی کارشناسان آش عباسعلی یا حتی آش آبغوره در حال کوچ است تا جایی که دوستان بانک مرکزی از اساتید فن و صاحب نظران علوم اقتصادی درخواست ارائه پیشنهادهای کارگشا نموده اند. از آنجایی که حقیر تاخیر در انجام امورات صواب و نیکو به ویژه ارائه پیشنهادات مشعشع و فلک را جایز نمی داند، به نیت ثواب از پیشنهاد اقتصادی منحصر به فردی رونمایی می کند که چاره ساز بسیاری از مشکلات اقتصادی مملکت در کمتر از یک روز و با کمترین هزینه و تبعات است. و اما پیشنهاد اقتصادی امروز ....  
از شما چه پنهان بر اساس اظهارات مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یک درصد سپرده گذاران بزرگ بانک، کسانی هستند که 74 درصد سپرده ها را در اختیار دارند که این شکاف فقر و غنا را نشان می دهد که حاصل سیستم بانکداری ماست. (باشگاه خبرنگاران جوان)
البته این مبلغ سپرده تقریباً ۱۴۸۵ هزار میلیارد تومان ناقابل است که نقشی عمده ای در بالابردن نرخ نقدینگی درکشور و مشکلات ثانویه دیگردارد. پیشنهاد بنده مسدود کردن حساب بانکی این یک درصد است! یعنی دندان لق را یک بار برای همیشه بکنیم و جلوی گربه بیاندازیم... باور بفرمائید اگر حساب این بزرگواران مسدود شوند و این منابع مالی تریلی تریلی یا حتی با قطار و کشتی در عرض چند روز به بانک مرکزی منتقل شوند، صدایی از این یک درصد در نخواهد آمد. چرا که اولاً این جماعت آن قدر مال و ثروت دارند که سر ریز آن را در بانک سپرده گذاشته اند؛ در ثانی اکثر سپرده های این یک درصدی ها ، وام های بلاعوض یا وام های کم بهره ای است که نه تنها این جماعت اقساط و سودی به بانک پرداخت نمی کنند، بلکه قصد پس دادن اصل وام را نیز ندارند... فلذا بلوکه کردن این سپرده ها عین صواب است و به کسی هم بر نمی خورد.
از سوی دیگر با برگشت این مبلغ به خزانه دولت، نقدینگی در کمتر از چند دقیقه کنترل می شود و معوقات بانکی که در حدود 136 هزار میلیارد تومان  هستند هم تا دینار آخر تسویه می شوند!
حالا این لابلا اگر دولت دوست داشت می تواند یارانه این یک درصد را نیز در صورت صلاحدید حذف کند تا اندکی از مصیبت های جانسوز شب پرداخت یارانه کاسته شود! ملاحظه فرمودید یک تیر رو چند نشان شد؟! در خصوص مشکلات اقتصادی باز هم خواهیم نوشت! 

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز