فرصتی برای بوشهر که مسوولان استان انگار از آن بی‌خبرند!

نگاهی به یک قانون؛

فرصتی برای بوشهر که مسوولان استان انگار از آن بی‌خبرند!


عباس علوی‌نژاد*
در ماده 112 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور به منظور جبران عقب ماندگی های استان هایی که مناطق عملیاتی دفاع مقدس بوده اند، تکالیفی تعیین شده که استفاده از آن برای استان بوشهر موثر و ضروریست؛ اما علیرغم اینکه استانداری خوزستان طی ماهها و هفته های گذشته به استناد همین قانون، وعده هایی به اهالی آن استان داده (نظیر افزایش فوق العاده کارمندان از ابتدای شهریور) ولی در بوشهر هنوز اظهارنظری از سوی مسئولان استانداری یا نمایندگان مجلس دیده نشده و انگار از ظرفیت های این قانون اطلاع کافی وجود ندارد.
در بند الف ماده مذکور، ستادکل نیروهای مسلح موظف گردید محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را به سازمان برنامه و بودجه اعلام نماید.
درهمین راستا ستاد کل نیروهای مسلح، در آذرماه سال گذشته مناطقی را که مشمول مناطق جنگی دوران دفاع مقدس می شدند به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که از استان ما, شهرستان های بوشهر، گناوه، دیلم و جزیره خارک جزء آن مناطق هستند.
 
در ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه کشور (که طبق سند بالا 5 استان مشمول آن هستند)، تکالیفی برای دولت تعیین گردیده که عبارتند از:
1- دربند ب ماده مذکور، سازمان برنامه و بودجه موظف شده ارزیابی جامعی از وضعیت توسعه یافتگی زیرساخت های این مناطق را تا سطح شهرستان تهیه نماید.
اگرچه زمان مشخصی برای انجام این کار تعیین نشده، ولی با توجه به 5 ساله بودن قانون برنامه توسعه، (که حدود یک سال و نیم آن گذشته)، علی القاعده این کار باید تا امروز انجام شده باشد و اگ رانجام شده، خوب است نتایج آن برای اطلاع مردم و کارشناسان اعلام گردد. (در حالی که سایر بندهای قانون مورد اشاره، زمان بندی دارد اما این کار پایه ای و مهم، زمانی برایش تعیین نشده که به قانونگذار ایراد وارد است)
2- همچنین در بندهای "ث" و "ج" ماده مذکور تکالیفی برای سازمان امور اداری و استخدامی تعیین شده تا نسبت به افزایش فوق العاده کارمندان اقدام نماید. (برای دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر تا سقف 25 درصد امتیاز حقوق ثابت و برای سایرین تا 20 درصد در نظر گرفته شده است.)
ابهامی که در همین رابطه برای برخی دستگاهها پیش آمده که این امتیاز فقط مربوط به دوران دفاع مقدس است یا شامل کارکنان فعلی هم می شود که به نظر می رسد باتوجه به هدفی که درماده مذکور ذکرشده برای زمان فعلی و بهئ منظور نگهداشت نیروهای تحصیلکرده می باشد.
3- در بند ج ماده ماده مذکور هم سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی مکلف شدند نسبت به صدور احکام پرداخت مزایای شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس از سال دوم اجرای قانون برنامه ششم (سال97) اقدام نمایند. دستگاههایی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند هم مکلفند از محل منابع مربوطه اقدام مشابه انجام دهند.
4- علاوه براین موارد، در بندپ ماده مذکور دولت موظف شده ردیف متمرکزی را در قانون بودجه سنواتی برای جبران عقب ماندگی ها و ارتقای شاخص های برخورداری مناطق مذکور اختصاص دهد، به گونه ای که شاخص ها مذکور سالانه 10 درصد افزایش یابد و به سطح متوسط شهرستان های برخوردار کشور برسند.
بند اخیر فرصت خوبی است برای استان تا از این محل برای توسعه 5 نقطه مشمول این قانون یعنی دیلم، گناوه، بوشهر و خارگ استفاده کند و از سایر منابع هم برای توسعه همزمان بقیه شهرستان های استان بهره گیری نماید.
امید می رود مدیریت ارشد استان و نمایندگان مجلس از ظرفیت این قانون بهره کافی را برای کمک به ارتقا بودجه استان ببرند و پیگیر اجرایی شدن مفاد آن باشند.

*معاون اسبق استانداری بوشهر
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز