( ماه محرم به روایت بالیوز بریتانیا در بندر بوشهر)

وقایع اتفاقیه بوشهر

( ماه محرم به روایت بالیوز بریتانیا در بندر بوشهر)

 1908 میلادی /1286 خورشیدی
در 23 مارس مصادف با چهلم عاشورا (اربعين) زد و خوردي ـ مشابه آنچه هر سال بطور معمول در خلال سوگواري‌هاي ماه‌هاي محرم و صفر رخ مي‌دهد ـ بين ساكنان محلات  شنبدي و بهبهاني بوشهر به وقوع پيوست و دو نفر به علت اصابت گلوله زخمي شدند كه حال يكي از آنها به شدت وخيم است. نايب حكمران كه رابطه‌اش با كارگزار دوستانه نيست تلاش زيادي نموده است تا وقوع اين حادثه را به گردن كارگزار بيندازد و اكنون دستگيري و مجازات بعضي از خدمتكاران قديمي او  ـ كه گفته مي‌شود در اين حادثه دست داشته‌اند ـ درخواست گرديده است. لذا كارگزار به اين اقدام نايب حكمران اعتراض كرده و استعفا‌ي خود را به وزير امور خارجه، تسليم نموده است.
1909میلادی /1287 خورشیدی
 
مراسم دهم ماه محرم بدون هيچ حادثه‌اي سپري شد.
1910میلادی / 1289 خورشیدی
درست پیش و پس از حلول سال نو تلگراف هائی از روحانیون و سایرین ساکن در تهران و رشت دریافت گردید که طی آن از اهالی بوشهر خواسته شده بود تا آنها بجای تبریک و شاد باش به یکدیگر به مناسبت جشن نوروز ، اعلام سوگواری نموده و بخاطر حضور سربازان روسی در خاک ایران به یکدیگر تسلیت گویند. این تلگراف ها تا حدودی موثر واقع شدند زیرا به رغم اینکه امسال برای نخستین بار بعد از سال ها، عید نوروز مقارن با پایان ماه های سوگواری محرم و صفر بود ، هیچ مراسم جشن و سروری صورت نگرفت.
1912 میلادی / 1290 خورشیدی
هيئتهاي عزادار ماه محرم در روز 22 نوامبر طبق معمول قرآن به دست به محل سكونت حكمران رفتند و از او آزادي عبدالرسول، كلانتر سابق و نيز قاتل فراش باليوزگري ملتمسانه درخواست كردند.عاليجناب به هيئتهاي عزادار پاسخ داد كه عبدالرسول به جاسك تبعيد گرديده و قاتل را هم نمي توان آزادساخت.
 
 
 


ارسال دیدگاه