نسخه Pdf

خدا قوت فرزند نخبه ی مهربان بوشهر

خدا قوت فرزند نخبه ی مهربان بوشهر

 
در کلام او و با نگاهی به تحولات رخ داده اخیر در صنعت نفت و گاز کشور، پرونده پارس جنوبی در پنج سال (چهار سال دولت اول حسن روحانی و یک سال از دولت دوازدهم) بسته شده است و آنچه باقی مانده، صرفا به‎واسطه تنگناهای مالی و سایه تحریم‎ها و فراری دادن سرمایه‎گذار خارجی، است که رخ داده. آنچه از حاصل پارس‎جنوبی دیده می‎شود، بسترسازی برای پذیرش سرمایه‎گذاری در بخش‎های میان‎دستی و پایین‎دستی است. اهمیت این رخداد، به تنگنای مالی دولت و مدیریت صحیح برای به انجام رساندن این پروژه ملی و اشتغال‎زایی گسترده برای مردم به‎ویژه مردم بومی منطقه است، چراکه حتی کل پولی که در چند سال دولت تدبیر و امید به این پروژه‎ها تزریق شــده، به اندازه یک سال دوران قبل از آن هم نیست. اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی در این منطقه در طول این مدت زمان کوتاه، گواه قرار گرفتن مدیران لایق از سوی مدیریت ارشد صنعت نفت در کشور است.
در مدت اين شش سال، سياست دولت بر اين بود كه به جاي بهره‌برداري از تمامي فازها، استراتژي تمركز بر فازهاي قديمي‌تر براي حصول نتيجه در دسترس‌تر را در اولويت قرار دهد. این استراتژی در سال 93 جواب داد. بر همين اساس نيز، در پایان سال 93، فاز 12 به‌عنوان بزرگ‌ترین فاز پارس‌جنوبی با حضور رئیس‌جمهور رسماً به بهره‌برداری رسید که ظرفیت تولید آن معادل سه فاز استاندارد گازی است. بلافاصله بعد از آن فاز 15 و 16در سال94 به بهره‌برداری رسید و در سال آخر دولت یازدهم فازهای 17، 18 و 19، 20، 21 با هم به تولید رسیدند و خوشبختانه عملا معادل شش فاز در آخرین مرحله به بهره‌برداری رسید. از این تاریخ تولید ایران با کشور رقیب بعد از 12 سال تقریبا برابر شد. همچنين در دولت دوازدهم با تمرکز روی فازهای 13، 14 ،22 تا 24، فاز 14 به گاز رسيد و فاز 13، 22 تا 24 نيز در امسال به گاز خواهند رسید. بنابراين با توجه به اینکه از مجموع فازهای پارس جنوبی فقط 10 فاز قبلا آماده شده بود، می‌توان گفت پرونده پارس جنوبی در عرض پنج سال بسته شد. اواخر اردیبهشت سال گذشته، با سفر رئیس‌جمهور به منطقه، شش فاز گازی و همزمان چهار طرح پتروشیمی نيز افتتاح شد. همچنين يكي از مهم‌ترين طرح‌هاي اجرا شده در اين منطقه، آغاز عملیات اجرایی زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف است كه در مرحله نخست با ۲۰ میلیون دلار آورده سهامداران آغاز شد. تعهد آورده براي هر یک از هشت شرکت مجموعه سیراف، برای اجرای این طرح ۳۰۰ میلیون دلار است. با انجام اين طرح، ایران به راحتی قادر به نفوذ به بازار نفتا خواهد بود.
* تكميل بزرگراه دير- بوشهر
از ديگر اقدامات زيرساختي كه در اين مدت زمان در منطقه ويژه انرژي پارس در راستاي ايفاي مسئوليت اجتماعي رخ داد، پرداخت 35میلیارد ریال برای تکمیل بزرگراه دیر – بوشهر بود.  مدیرعامل وقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در اين زمينه گفته بود: برای تکمیل و بهره‌برداری از قطعات بزرگراه دیر- بوشهر اعتباری معادل 60میلیارد ریال گرفته شد که 35 میلیارد ریال آن در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیا پیمانکار پروژه یاد شده قرار گرفت. اين بزرگراه با پرداخت بيش از 760 میلیارد ریال اعتبار توسط وزارت نفت برای تکمیل این بزرگراه به پیمانکار با همكاري اين وزارت‌خانه و وزارت راه و شهرسازی اجرا می‌شود.
* افتتاح كمربندي كنگان پس از يك دهه
يكي ديگر از اقدامات مهم در اين دوره، افتتاح کمربندی بندر کنگان بود كه از سال ۸۵ عملیات اجرایی آن شروع شده بود و سرانجام در زمان مديريت يوفي در پارس جنوبي، پس از یک دهه، در۲ قطعه بازگشایی شد.
* 70 طرح نیمه‌تمام کنگان تکمیل می‌شود
از سويي تكميل 70 طرح نيمه‌تمام شهرستان كنگان با هزينه‌كرد سازمان منطقه ويژه انرژي پارس به نمايندگي از وزارت نفت، امسال و سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر در اين زمينه خبر داده بود كه برای تکمیل این طرح یک‌هزار و 110میلیارد ریال نیاز است.
* سامانه جامع امور گمرکی منطقه ویژه پارس رونمایی شد
همچنين سامانه جامع امور گمرکی منطقه ویژه پارس نيز با هدف شفاف‎سازی فعالیت‌های گمرکی و تحقق دولت الکترونیک در منطقه ویژه پارس رونمایی شد. سامانه جامع امور گمرکی این منطقه با توجه به الزام‎های قانون ابلاغی به گمرک‌های مناطق ویژه و آزاد کشور و تحقق دولت الکترونیک به ‎منظور شفاف‎سازی و تسهیل امور گمرکی به بهره‎برداری رسید. اين در حالي بود كه به يوسفي در مراسم رونمايي از اين سامانه در شهريورماه سال جاري، منطقه ویژه پارس از بزرگ‌ترین مناطق ویژه از نظر وسعت است و میزان قاچاق از این منطقه نسبت به دیگر مناطق کمتر است و امید می‌رود با راه‎اندازی این سامانه میزان قاچاق، کاهش بیشتری داشته باشد.
* مديريت سرآمد در ايفاي مسئوليت اجتماعي
مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف مهم‌ شرکت‌هاست. در حالی‌که یک صنعت می‌تواند رشد و نمو را برای کشور به ارمغان بیاورد، بی‌شک در کنار آن باید از زیان‌های احتمالی به حرکت درآمدن چرخ آن صنعت بکاهد. صنعت نفت نیز به‌عنوان صنعتی پیش‌رو در رشد اقتصادی کشور، آلایندگی را در کنار خود دارد و این وظیفه دولت است که برای جبران این آفات، گام بردارد. سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به نیابت از وزارت نفت در منطقه عسلویه در این راستا نیز گام برمی‌دارد. سازمان منطقه ویژه پارس به عنوان نماینده وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران علاوه بر انجام بخش عمده‌ای ازمصوبات هیات دولت، مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 1390 به عسلویه شامل احداث 5 مدرسته دخترانه و پسرانه، 24 فقره پروژه طرح هادی روستایی، 9 مورد احداث سالن‌های ورزشی و 5 مورد پروژه‌های عمرانی شهرهای مناطق پیرامونی با اعتباری بالغ بر 245 میلیارد ریال به‌صورت کامل اجرا و به بهره برداری رسانده است.
* بهداشتی-درمانی
بیش از 20طرح بهداشتی - درمانی با اعتباری بالغ بر 34میلیارد تومان به‌منظور ارتقای سطح سلامت مردم استان بوشهر اختصاص‌یافته که تمامی این طرح‌ها به بهره‌برداری رسید. احداث و تجهیز 6 مرکز بهداشتی و 27 واحد پانسیون برای اسکان پزشکان متخصص در شهرستان‌های کنگان و عسلویه و  همچنین احداث و تجهیز بخش ICU،MRI  و توسعه فیزیکی اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان به ترتیب با اختصاص یک میلیارد و 320میلیون تومان، یک‌میلیارد و 480 میلیون تومان و 2میلیارد و 200 میلیون تومان از مهم‌ترین اقدامات سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به نمایندگی از وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در اجرای مصوبات سفر رهبری به شهرستان عسلویه است. افزون بر مصوبات سفر مقام معظم رهبری به شهرستان عسلویه، بهسازی و نوسازی ساختمان بیمارستان حضرت امام خمینی(ره) کنگان به‌عنوان بیمارستان معین صنعت نفت در منطقه در دستور کار قرار گرفت. این طرح با اعتباری بالغ بر 2میلیارد و 600 میلیون تومان انجام شد. تکمیل بیمارستان دیر نیز به‌عنوان یکی از خواسته‌های دیرین مردم این شهرستان با اختصاص 7 میلیارد تومان به‌طور کامل انجام شده است. ضمن آنکه افزون بر اعتبار اولیه  و با پیگیری‌های به‌عمل آمده از سوی این سازمان و با موافقت هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران 5 میلیارد تومان برای احداث و تجهیز موتورخانه این بیمارستان اختصاص یافت که این بیمارستان در سال جاری به طور کامل به بهره‌برداری رسید.
* آب‌رسانی
هزینه اجرای طرح‌های آب‌رسانی به نواحی اطراف مناطق صنعت نفت تاکنون 202میلیارد تومان برآورد می‌شود که آبرسانی به شهر جم، نخل تقی و بیدخون، چاه مبارک و تنبک از جمله طرح‌های مهم در این زمینه است. از مهم‌ترین دستاوردهای این حوزه می‌توان به رفع دغدغه چندین ساله مردم شهر نخل تقی اشاره کرد. آبرسانی به شهرهای نخل تقی و بیدخون در آخرین روزهای شهریورماه سال 94 با حضور مسوولان استانی و  مدیران ارشد صنعت نفت با اعتباری بالغ بر 53 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسمی رسید. آبرسانی به شهرستان جم نیز که اعتبار اولیه آن 510 میلیارد ریال است با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سال 93 و طرح آن در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با افزایش اعتبار پروژه به میزان 1600 میلیارد ریال و  اعتبار ارزی 12 میلیون دلار  موافقت شد و هم‌اکنون از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار است.
با تکمیل این پروژه حدود 51 هزار متر مکعب آب پس از شیرین‌سازی در منطقه ویژه پارس از طریق 7 ایستگاه پمپاژ آب با خط لوله به شهرستان جم مشتمل بر شهرهای جم، ریز، لارستان و حدود 29 روستای منطقه و همچنین سه شهرک پردیس، توحید و شهید تندگویان انتقال خواهد یافت. این پروژه در واقع از بزرگترین و در عین حال سخت‌ترین پروژه‌ها از این نوع است و این شبکه آبرسانی آب شرب مورد نیاز مردم شهر جم و روستاهای تابعه را به وسیله لوله‌ای 32 اینچی از بندر سیراف به این شهرستان منتقل می‌کند. طرح‌های آبرسانی به شهرهای تنبک و چاه مبارک با اعتباری بالغ بر 16میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های  مهم سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که به بهره‌برداری رسیده است.
* طرح نخبه‌پروری
طرح نخبه‌پروری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را شاید بتوان از مهم‌ترین اقدامات زیربنایی صنعت نفت برای تربیت نیروی انسانی متخصص در منطقه دانست که امسال سومین سال برگزاری خود را در مناطق پیرامونی صنعت نفت در استان بوشهر را تجربه کرد. منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به صورت زیر بنایی دو برنامه را به طور همزمان در دستور کار قرار داده است؛ نخست اجرای طرح نخبه‌پروری برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان برای راهیابی به رشته‌دانشگاه‌های برتر کشور و در گام بعد توانمندسازی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از طریق آموزش‌های فنی و مهارتی که این برنامه‌ها به‌صورت پیوسته درحال انجام است. كه بر همين اساس هم ١٠٠رتبه زیر هزار در کنکور سراسری توسط دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح نخبه‌پروری سازمان منطقه ویژه پارس حاصل شد.
* اصلاح آگهی  فراخوان آزمون استخدامی براي جذب نيروهاي بومي
علاوه بر آن، تلاش براي جذب نيروهاي بومي براي اشتغال‌زايي در منطقه، يكي ديگر از اهدافي بود كه از سوي مديريت وقت ســازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس پيگيري شد. تلاش در جهت اصلاح آگهی فراخوان آزمون استخدامی به‌منظور جذب نیروهای بومی در شرکت‌های پتروشیمی منطقه از اين دست اقدامات است. به‌عنوان نمونه، يوسفي در جلسه‌اي با مديرعامل پتروشيمي مرجان اصلاحات در جذب نيروهيا استخدامي براي افزايش سهم اندك نيروهاي بومي را مطرح كرد. بر اين اساس، با رايزني‌هاي ثورت گرفته، معدل بالاي 12 براي جذب 50درصدي نيروهاي بومي در دستور كار قرار گرفت. به‌نحوي‌كه، عبدالله نادری، فرماندار پیشین عسلویه در جلسه توديع خود، از همکاری سازنده سازمان منطقه ویژه پارس در جذب و به‌کارگیری نیروهای بومی منطقه عسلویه در پروژه‌های پارس جنوبی  در دوران تصدی خود در فرمانداری عسلویه تقدیر و تشکر کرد و اين اقدام را در سال‌هاي گذشته، بي‌سابقه خواند.
* تعيين تكليف پسماندهاي صنعتي
منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با نقش موثری كه در رشد اقتصادی کشور دارد، اما همزمان به واسطه میزباني خیل عظیمی از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی، انتشار الاینده­های زیست‌محیطی را نيز شاهديم كه در پي چنين رخدادي، وزارت نفت براي اجراي مسئوليت اجتماعي خود وارد عمل شده و پارس جنوبي را به‌عنوان گلوگاه رشد اقتصادي توأم با آلودگي، مورد هدف قرار داده است. سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در اين راستا، تعیین نقشه راه برای فائق آمدن بر معضلات محیط‌زیستی منطقه را برعهده دارد. البته در كنار آن، اقدامات عملي نيز از سوي مديرعامل وقت اين سازمان در دستور كار قرار گرفته است.
در سال 1395 وزير نفت، بر اساس مطالعاتی که با همکاری سازمان همکاری­­های بین المللی ژاپن (جایکا) انجام پذیرفته بود برنامه‌ها و سیاست‌های ارتقای محیط زیست منطقه را در قالب10 هدف کلان، 32 هدف خرد و 44 برنامه اجرایی ابلاغ كرد و واحد محیط زیست سازمان منطقه ویژه با حمایت­های همه‌جانبه مدیرعامل سازمان تمام توان ايجاد شد و همت خود را در راستای نیل به هدف استراتژیک سازمان که حل معضلات محیط زیستی منطقه و محقق شدن  آرمان پارس سبز است معطوف كرد.
در حوزه پسماندهای صنعتی سال‌ها بود که ضرورت ایجاد یک مجتمع مدیریت پسماندهای صنعتی ویژه در منطقه احساس می‌شد. در سال 94 با حمایت‌های مهندس یوسفی، تفاهم‌نامه‌ای با سازمان حفاظت محیط‌زیست منعقد شد که در همين راستا، مجوز مکان‌یابی و جانمایی محل دفن پسماندهای ویژه و صنعتی با استانداردهای محیط زیستی سازمان محیط زیست به شرکت ملی نفت و سازمان منطقه ویژه اقتصادی داده شد. براساس این تفاهم‌نامه، مکان‌یابی مجتمع مديريت پسماند صنعتی خطرناک منطقه انجام شد. طراحی مفهومی مجتمع در قالب کار مشترکی توسط دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران انجام شد. کار مطالعاتی ارزیابی اثرات محیط زیستی این مجتمع نيز انجام شد و مجوز به تایید سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان بوشهر رسید. در بحث جذب سرمایه‌گذار نيز پس از طي مراحل قانوني، سرمایه‌گذار موردنظر انتخاب شد و زمین به سرمایه‌گذار واگذار شد و به زودی مراحل اغازین احداث این مجتمع انجام خواهد شد. براي ساخت اين مجتمع، سرمایه‌گذاری حول و حوش 400میلیارد تومان خواهد بود که باعث اشتغال 100 نفر از نیروهای بومی منطقه خواهد شد.
* خاموشي اولين فلر
علاوه بر آن، شرکت ملی نفت ایران، شرکت سفره گس فرانسه و شرکت صنعت سازه ثمین ایران، قرارداد بازیافت و مصرف گاز فلر (مشعل) را در یک پالایشگاه پارس جنوبی امضا کردند. مطالعات پروژه را تیم مهندسی و برنامه‌ریزی طرح جامع توسعه پایدار پارس جنوبی و با استفاده از اطلاعات میدانی از منطقه و پالایشگاه فازهای 2 و 3 انجام داده است. قرار است در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح از تجربه به دست آمده برای جمع‌آوری گازهای مشعل‌ها (فلر) در اهواز و همچنین مجهز کردن سایر پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی به این فناوری استفاده شود. در كنار آن، کمیته‌ای به‌عنوان کمیته بهبود کیفیت هوا و کاهش فلرینگ در سطح مدیریتی و تکنیکال تشکیل شد که رئیس کمیته، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه است و واحد محیط‌زیست، دبیریت این کمیته را برعهده دارد. طبق برنامه‌ریزی که با همکاری شرکت‌های نفت و گاز پارس و مجتمع گاز پارس جنوبي انجام شده تا خرداد ماه سال بعد (چهار ماه آینده) بیش از 50 درصد فلرینگ موجود منطقه در پالایشگاه‌های جدید در حال راه‌اندازی کم خواهد شد.
* اختصاص 50میلیارد تومان براي مديريت يكپارچه HSE
افزون بر اين، مديريت يكپارچه HSE در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس جنوبي چند سالي است كه مطرح شده است و شركت ملي نفت ايران، 50ميليارد تومان اعتبار را برای خرید تجهیزات و ایجاد زیرساخت‌های لازم اختصاص داده است. بدر همين راستا، تدوين 114 برنامه با همين هدف در دستور كار قرار گرفته كه از اين تعداد، 44 برنامه در حوزه محیط‌زیست، ‌33برنامه ایمنی، 15برنامه بهداشت، 9 برنامه حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و 13 برنامه حوزه مشترک HSE تعریف شده است. در همين راستا، تعداد هشت دستگاه خودروي آتش‌نشانی به ناوگان عملیاتی منطقه افزوده شد و دو شناور آتشخوار دریایی هم در منطقه مستقر شد. افزون بر اين تعداد ديگري از تجهيزات مورد نياز منطقه تأمين و در مرحله بهره‌برداري قرار گرفت.
 
 

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز