آرامگاه فایزدشتی در نجف شناسایی شد

آرامگاه فایزدشتی در نجف شناسایی شد

محل دقیق خاکسپاری فایز دشتی شاعر دوبیتی سرای بزرگ و پرآوازه شهرستان دشتی در شهر نجف کشور عراق کشف گردید.
به گزارش پیام عسلویه؛ هوشنگ حیدری از خبرنگاران شهرستان دشتی از کشف محل خاکسپاری فایز دشتی شاعر بزرگ ایرانی در شهر نجف اشرف خبر داد و گفت: مزار مرحوم محمدعلی دشتی متخلص به فایز، دوبیتی سرای بزرگ ایران، بعد از سپری شدن حدود یکصد و ۸ سال پس از فوت ایشان در وادی  السلام شهر نجف اشرف کشور عراق کشف گردید.
هوشنگ حیدری اضافه کرد: در سفر اخیری که به عتبات عالیات داشتم، با تلاش فراوان از طریق مسئول قبور ایرانی ها و شخصی که متصدی دفن اموات بود و اطلاعات تاریخی خوبی نیز داشت، محل دقیق مزار فایز دشتی شاعر پرآوازه هم دیارمان را برای من مشخص نمودند.
حیدری با بیان اینکه حاج شیخ علی جنابی و فرزندان وی در پیدا کردن قبر شاعر بزرگ دوبیتی سرای دشتیاتی کمکی شایان توجه نمودند، بیان داشت: ایشان باعث پدید آوردن یک خبر مهم و زیبا، برای مردم شریف دشتی و عموم استان بوشهر مخصوصا غرور و خوشحالی اهالی شعر و ادب ایران زمین شدند.
لازم به ذکر است، محمدعلی دشتی متخلص به «فایز» و مشهور به فایز دشتی شاعر دوبیتی سرای جنوب ایران در سال (۱۲۱۳ ش) در روستای کردوان علیا از توابع منطقه کاکی در شهرستان دشتی (استان بوشهر) متولد گردید. وی پس از هشتاد سال زندگی در سال (۱۲۸۹ ش) در روستای گزدراز (توابع شهرستان دشتی) درگذشت و جسد ایشان را پس از چند ماه امانت، بنا به وصیت وی به شهر نجف اشرف منتقل نموده و در آنجا دفن کردند. 
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز