19 دی ماه 1340 به روایت روزنامه اطلاعات

19 دی ماه 1340 به روایت روزنامه اطلاعات

لایحه اصلاحات ارضی در کمیسیون خاص تصویب شد
از ساعت 5 بعد از ظهر دیروز کمیسیون  خاص رسیدگی به لایحه اصلاحات ارضی به ریاست علی امینی نخست وزیر در کاخ نخست وزیری تشکیل گردید، در این کمیسیون آقایان ارسنجانی وزیر کشاورزی، الموتی وزیر دادگستری ، بهنیا وزیر دارایی و ناصر ذوالفقاری وزیر مشاور شرکت داشتند.
در جلسه سه ساعته دیشب لایحه اصلاحات ارضی به تصویب رسید و امروز تقدیم هیئت دولت خواهد شد.
عصر امروز نیز جلسه فوق العاده هیئت دولت جهت رسیدگی به لایحه اصلاحات ارضی در کاخ نخست وزیری تشکیل خواهد شد.
« اطلاعات » نوشت  : حد نصاب مالکیت یک ده ششدانگ است، ارسنجانی وزیر کشاورزی نیز جهت نظارت در اجرای طرح آزمایشی اصلاحات ارضی به  مراغه مسافرت خواهد کرد.
 
دو راه بیشتر نداریم ؛ مردم مالیات بیشتری بدهند یا از خارج وام بگیریم!
امروز یک مقام سازمان برنامه در مورد برنامه عمرانی سوم کشور اظهار داشت : برنامه سوم پس از اصلاحات مختصری که در آن صورت می گیرد اوایل هفته آینده به دولت تسلیم خواهد شد.
این مقام در مورد تامین بودجه لازم برای اجرای برنامه سوم گفت : یکی از خصائص برنامه سوم این است که حجم و میزان فعالیت ها بستگی به امکانات مادی دارد، زیرا طبق این برنامه تنها برنامه هسته ای ما می تواند بر اساس عواید و در آمدهای عادی قدم های موثری در راه بهبود وضع اقتصادی و عمومی و افزایش درآمد ملی بردارد و البته در صورتی که این حداقل مورد قبول نباشد و بخواهیم در این راه قدم های سریع تر و موثرتری برداریم آن وقت ناچاریم که دو راه انتخاب کنیم یا مردم مالیات بیشتری بپردازند و این تنگی را برای مدتی تحمل کنند و یا این که از ممالک علاقمند خارج وام گرفته شود.
به این ترتیب هنوز ما در مورد ارقام نهایی و بودجه های قطعی نمی توانیم نظری بدهیم، این بستگی به وضع آینده کشور و احتیاجات و امکانات ما دارد.
 
وضع بازار تغییری نکرده و کم پولی احساس می شود
« روزنامه اطلاعات » نوشت : وضع پولی بازار تغییری نکرده و احساس کم پولی هنوز یکی از بزرگترین مشکلات بازار است، آن چه که وضع بازار را تا حدودی به وضع عادی برگردانده این است که طلبکارها برای وصول طلب خود فشار نمی آورند و بدهکارها هم زیاد نمی ترسند. اما هر کدام به سهم خود روحیه مساعدی برای حل معضلات پولی خود پیدا کرده اند.
سیاست محدودیت اعتباری و وارداتی و گمرکی و نظایر آن که یک مرتبه به موقع اجرا گذارده شد. بازار را یکباره دچار تزلزل و نگرانی کرد. این وضع را نه طلبکار توانست تحمل کند و نه بدهکار قادر بود خود را جمع و جور کند و با وضع روز منطبق نماید در نتیجه همین تزلزل باعث در هم ریختگی یکپارچه همه امور گردید و آن چه امروز از بین رفته این در هم ریختگی اولیه می باشد.
جریان معاملات بازار به علت رکود فصلی آرام است روی کالاهای صادراتی، معاملات محدود به سفارش های قبل از ژانویه می باشد. خرده فروشی در چند هفته اخیر به مناسبت خریدهای ایام ژانویه کم و بیش جریان داشته است.
 
کلیه کلاس های دانشسرا تعطیل شد
به دنبال اعتراض دانشجویان سال اول دانشسرای عالی و خودداری آنان از رفتن به کلاس های درس، امروز هیچ کدام از کلاس های دانشسرایعالی تشکیل نشد و دانشسرا به کلی تعطیل گردید.
در اجتماع دیروز دانشجویان دانشسرایعالی ، دانشجویان سال های دوم و سوم نیز اعلام کردند به عنوان پشتیبانی از دانشجویان سال اول از صبح فرد [امروز] به کلاس های درس نخواهند رفت.
 
برنامه ریزی جدی برای صادرات سیگار به شیخ نشین ها
« کیهان » نوشت : امروز یک مقام مطلع اقتصادی اظهار داشت با افزایش میزان تولید توتون ، موسسه دخانیات باید برای صدور آن مجددا شروع به اقدام کند، این مقام افزود که پس از پایان خرید توتون و برآورد مصرف داخله که بین ده تا 15 هزار تن می باشد میزان اضافی باید طبق برنامه خاصی یا به صورت سیگار و یا به صورت توتون به کشورهای خارجی صادر گردد و مطابق پیش بینی کارشناسان و برآورد سطح کشت امسال 12 هزار تن توتون از توتون کاران خریده می شود که مسلما از میزان مصرفی داخله زیادتر است.
افزایش میزان محصولات دخانیات کشور ایجاب می کند که هر چه زودتر برای صادرات این کالا مذاکراتی با کشورهای همجوار و شیخ نشین های خلیج فارس آغاز گردد.
 
صادرات شمش سرب به شوروی
یک مقام وزارت صنایع و معادن اظهار داشت : وزارت صنایع و معادن حدود 1300 تن شمش خالص سرب موجودی خود را به دولت شوروی فروخته است.
بر اساس این گزارش « وزارت صنایع و معادن از بهره برداری معادن سرب متعلق به وزارتخانه حدود 1300 تن شمش خالص سرب داشت  که آن را از قرار هر کیلو 50/13 ریال به دولت شوروی فروخت. کلیه شمش های مورد معامله تحویل گردیده است.»
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز