ضرورت رعایت موارد بهداشتی در پخت نذورات

ضرورت رعایت موارد بهداشتی در پخت نذورات

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي بوشهر گفت: با توجه به حلول ماه مبارك رمضان و افزایش پخت غذاها و نذورات در این ماه، موارد بهداشتی برای پخت این غذاها رعایت شود.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان بیان کرد: در ماه مبارک رمضان شاهد برخی فعاليت‌های خاص از قبيل توزيع نذورات و غذا، تهيه و فروش زولبيا و باميه، انواع شيرينی سنتی، آش، حليم و همچنين برگزاری مجالس افطاری و مراسم احيای شب‌های قدر در مساجد و اماكن مذهبي هستیم که لازم است مسائل بهداشتی در پخت این غذاها هر چه بیشتر رعایت شود.
وی افزود: با توجه به گرم شدن هوا احتمال شيوع بيماري‌هايی که از طریق آب و غذا منتقل می‌شوند به‌ويژه بيماري‌های عفوني روده‌اي در مكان‌هايي كه به‌صورت دسته‌جمعی غذا تهيه و توزيع مي‌شود، افزايش مي‌يابد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکي بوشهر تصريح کرد: به‌منظور پيشگيری از مسموميت‌های احتمالي در اماکن عمومی، روزه‌داران و هيات امنای مساجد توصيه‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.
وی با اشاره به مورد تاييد بودن آب آشاميدنی مصرفی در استان بوشهر افزود: براي پخت‌وپز از شبکه‌های آب عمومی استفاده شود و در صورت دسترسی نداشتن به شبکه يا قطعی آب از آب‌های بسته‌بندی شده داراي پروانه ساخت وزارت بهداشت استفاده شود.
خواجه‌ئیان تاکيد کرد: در صورت استفاده از سالاد و سبزي‌های آماده، باید اين محصولات دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت باشند در غير اين صورت سبزی و سالاد در مراكز و اماكن عمومی باید به روش صحيح سالم‌سازي شود.
اين مسئول بهداشتی گفت: برای پخت غذا از نمك‌های بسته‌بندی يددار تصفيه‌شده داراي مجوز بهداشتی و علامت استاندارد استفاده شود،  همچنين از مصرف هرگونه رنگ غيرمجاز در توليد زولبيا و باميه جلوگيری شود.
وی شستشو و گندزدايی مستمر برای ظروف چند بار مصرف را ضروری دانست و افزود: در صورت استفاده از ظروف يک‌بارمصرف برای توزيع چای و مواد غذايی گرم از ظروف گياهی (بر پايه نشاسته ذرت) و دارای پروانه ساخت استفاده شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکيد کرد: از نگهداری مواد غذايي پخته‌شده در دمای محيط به مدت طولانی خودداري و در صورت نياز به نگهداری بيشتر از دو ساعت، بايد مواد غذايی پخته‌شده در دماي زير 4 درجه و يا بالای 63 درجه سانتي‌گراد نگهداری شود، همچنین از نگهداری مواد غذايی خام و پخته‌شده در مجاورت هم در داخل يخچال و يا سردخانه خودداری شود.
وی با هشدار درباره خريداری مواد غذايی به خصوص زولبيا، باميه، پيراشکي، خرما و جگر از مراکز غيرمجاز و دست‌فروشي‌ها گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشتي در اماکن عمومی محل برگزاری مراسم يا بروز موارد احتمالی مسموميت غذايی، موضوع را به سامانه رسيدگی به شکايات وزارت بهداشت با شماره تماس 190 اعلام کنند.
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز