تنها راه حل رهايي از بحران آب، ایجاد همگرایی در بین مردم است

مدیر عامل سازمان آبفار استان بوشهر در نشست با خبرنگاران عنوان کرد:

تنها راه حل رهايي از بحران آب، ایجاد همگرایی در بین مردم است

پیام عسلویه - مهندس طاهریان پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در این نشست خبری که همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، ضمن تشکر از تعامل دوسویه رسانه ها با سازمان آبفار اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که صرفه جویی در جهت جلوگیری از هدر رفت آب، می تواند کمک بزرگی برای تأمین آب پایدار مردم باشد. لذا این احساس مشترک باید بین تمام آحاد مردم جامعه شکل بگیرد. و همه بپذیرند که همه داشته های ما از جمله آب در کشور محدود است. به طوری که اگر امروز ما تصمیم بگیریم که تمام بودجه استان را هم به بحث آب اختصاص دهیم، بنا به محدودیتهایی که وجود دارد امکانش فراهم نخواهد بود چرا که حجم آب در اختیار ما محدود است.

وی ادامه داد: شاید به نظر برسد صرفه جویی در مصرف آب خانگی در وهله اول چندان تاثیرگذار نخواهد بود و بی اهمیت قلمداد گردد. اما ما که با دشواری های کمبود آب آشنا و مواجه هستیم، محاسباتمان در این زمینه به یک جمع بندی رسیده است که اگر هر مشترک ما با تلاشی اندک و خیلی محدود کم در راستای کم کردن مصرف آب قدمی بردارد، قطعاً کمک کنننده به حل مسله بحران آب است و باعث می شود همه مردم به یک نسبت برابر از این آب استفاده نمایند.
ایشان همچنین افزود: مصرف آب در نقاط روستایی ما به جهت شرایط زندگی در منازل ویلایی و یا نوع زیست و نگهداری دام و احشام و غیره، بسیار گسترده تر است. اما باز هم این امکان وجود دارد که با ایجاد راهکارهای اساسی مصرف آب را مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه مهمترین مساله در جهت خروج از بحران آب، علاوه بر اجرای پروژه ها، اعتبارسنجی و هزینه کرد، ساخت آب شیرین کن ها و افزایش منابع آب، ایجاد همگرایی است که باید در بین مردم ایجاد شود. همه مردم باید بپذیرند که این بحران و معضل کم آبی وجود دارد و با تمام محدودیت هایی که هست شیوه صحیح مصرف را در پیش گیرند.
مدير عامل سازمان آبفار استان بوشهر اضافه کرد: متأسفانه یک ذهنیت در جامعه شکل گرفته که با وجود این همه بارندگی، دیگر مشکل کم آبی نخواهیم داشت. در صورتی که این گونه نیست چرا قطعا برای ذخیره سازی این آبها منابعی نیاز است و این ذخیره سازی، تصفیه و انتقال امکان پذیر نیست. این در حالی است که با فرض اینکه تمام سدها، رودخانه های و چشمه های ما پر آب باشد، باز هم با مسأله بحرانی انتقال آب مواجه هستیم. ظرفیت انتقال آب در استان محدود است.
وی افزود: در حال حاضر دو خط انتقال آبرسان کوثر و خط انتقال کازرون بوشهر دو خط انتقال آب استان است و سیاست کشور و استان بر این اساس شکل گرفته و به دنبال انتقال آب از بالادست نیست؛ چرا که هر اتفاقی از جمله خشکسالی و یا غیره حادث گردد، در معرض خطر قرار می گیرد. لذا در به جهت تأمین منابع آبی همانند سایر استانهای ساحلی به سمت آب شیرین کن سازی قدم برداشته ایم و بنا داریم از حدود 300 هزار متر مکعب مصرف روزانه، 50 درصد ظرفیت تأمین این آب را تا پایان برنامه ششم توسعه از دریا شیرین سازی نماییم. با این اتفاق حدود یک و نیم برابر به ظرفیت تأمین آب استان اضافه خواهد شد.  
وی ادامه داد: بخشهایی از این آب شیرین کن ها در حال حاضر فعال شدند و بخشی در حال اجرا هستند. اما بخش های نیز به زودی فعال خواهند شد.
ما عملیات احداث آب شیرین ها را از سال 93 آغاز کردیم اما متأسفانه در سالهای 96 و 97 که بحران اعمال مجدد تحریم های ظالمانه و خارج شدن از برجام و تغییرات نرخ ارز اتفاق افتاد، کار را با مشکل مواجه کرد. اما ما در شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر که حدود مصرف خانوار روستایی  ما به طور تقریبی در هر شبانه روز 100 هزار متر مکعب است را با همان شیوه سیاست گذاری استان که 50 درصد تأمین آب این روستاها را به سمت آبشرین کن ببرد، ما نیز 50 هزار متر مکعب آبشرین کن را از سالهای قبل تدوین نموده ایم که بخشی از آنها اجرایی شده و بخشی نیز در آینده اجرایی خواهد شد.  
ایشان در ادامه گزارشی از وضعیت آب شیرین کن های در استان بوشهر ارائه داد و گفت:  
آب شیرین 28 هزار متر مکعبی شهرستان جم و بخشهای از شهر سیراف که عملیات اجرایی آن به صورت رسمی از سال 96 آغاز شده و در حال حاضر با 50 درصد پیشرفت فیزیکی ابنیه و تغییر سرمایه گذار اخیراً کارگاه فعال گردیده و امیدواریم که تا پایان سال 98 بین 5 تا 10 هزار متر مکعب از 28 هزار متر مکعب را وارد مدار تولید کنیم. و تا دو سال آینده این پروژه به بهره برداری کامل برسد. رقم جدید این پروژه 200 میلیارد تومان است.
پروژه دیگر، آب شیرین کن 7500 متر مکعبی نوار ساحلی تنگستان است که این هم به دلیل عدم فعالیت پیمانکار تا سال قبل بلاتکلیف بود که با برگزاری مجدد مناقصه در اسفندماه 97 و انتخاب سرمایه گذار جدید و اخذ مجوزهای لازم، خوشبختانه کار اجرایی آن آغاز شده و با خرید تجهیزات در حال تجهیز کارگاه است. خوشبین هستیم که طی یکسال آینده آب شیرین کن بخش نوار ساحلی تنگستان که آرزوی دیرینه مردم بخش ساحلی است به بهره برداری برسد.
مقدمات لازم برای چند آب شیرین کن کوچک نیز فراهم کرده ایم تا آب بخشی از روستاهای کوچک را از این محل تأمین نماییم. پروژه یک هزار متر مکعبی برای روستای شیف شهرستان بوشهر که مجوز گرفتیم و ضمن عقد قرارداد، تأمین زمین شده به سرمایه گذار واگذار گردیده است. مدت زمان اجرای این قرارداد 8 ماه با رقمی بالغ بر 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
آب شیرین کن 600 متر مکعبی ساحلی دشتی (شامل چهار روستای گلستان – کبگان و لاور ساحلی و زیارت دشتی می شود) که با وضعیتی مشابه آب شیرین کن نوار ساحلی به عهده همان سرمایه گذار است و پیش بینی شده است که با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد تومان طی هشت ماه به نتیجه برسد.
آب شیرین دیگری که در حل مذاکره با سرمایه گذار هستیم و به دلیل نوسانات چندین بار تجدید مناقصه شد چرا که به دلیل نوسانات قیمتی این پروژه ها دنبال نمی شد. خوشبختانه یکم تیرماه انجام شد و امید داریم تا پایان تیرماه با انعقاد قراردادش، کار را شروع کنیم. برای روستای هلیله و بندرگاه استان بوشهر است که هزار مکتر مکعبی است با رقم سرمایه گذاری بالغ بر 10 میلیارد تومان که تلاش داریم حداکثر این پروژه تا اسفندماه به پایان برسانیم.
آب شیرین کنی که به تازگی مجوز آن صادر شده 5000 متر مکعبی است و برای روستاهای شهرستان عسلویه در نظر گرفته شده است که قرار است با 45 میلیارد تومان احداث گردد. مناقصه این پروژه در اسفندماه 97 انجام گرفت، اما پس از تعیین سرمایه گذار، متأسفانه سرمایه گذار از عقد قرارداد منصرف شد، ما نیز با ضبط ضمانت نامه وی، فسخ قرارداد نمودیم. و مجدد در حال برگزاری مناقصه جدید هستیم. امیدواریم تا پایان تیرماه با انتخاب سرمایه گذار جدید، عملیات اجرایی آن را در تابستان شروع کنیم.
دو آب شیرین دیگر با ظرفیت حجم دو هزار متر مکعب نیز ویژه روستاهای حوزه شمالی دیر و روستای پرک شهرستان کنگان در مرحله صدور مجوز داریم که مطالعات اولیه آنها انجام گرفته شده که حدود 20 میلیارد تومان سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه این نشست گفت: به طور کلی 50 متر مکعب آب شیرین در دست احداث داریم که امیدواریم بتوانیم به زودی به مرحله اجرا برسانیم. و خوشبین هستیم که سال 98 12 تا 13 هزار متر مکعب آن را به بهره برداری برسانیم.
ايشان همچنین به بحران شدید آب در شهرستان عسلویه اشاره کرد و افزود: متأسفانه در شهرستان عسلویه دو اتفاق مهم؛ یکی رشد جمعیتی بیشتر از نرخ رشد معمول و دیگری از بین رفتن منابع محلی است که این بحران را تشدید نموده است. لذا برای تابستان امسال چند راه حل اساسی را برای آن شهرستان پیش بینی نموده ایم؛ از جمله اقدامات ما شناسایی ظرفیت های محلی، کف شکنی و استفاده از دو حلقه چاه (یک مورد اجاره ای و یک مورد مربوط به و استفاده از ظرفیت آب شیرین های محلی در شهرستان عسلویه بود که حدود دو هزار متر مکعب تأمین آب از طریق آب شیرین کن های محلی را قرارداد بستیم. که قرار شد در خردادماه 1300 متر مکعب آب از طریق آب شیرین کن های محلی وارد چرخه تولید شده و حدود 1000 متر مکعب دیگر نیز حداکثر تا 20 تیرماه وارد مدار می گردد. حدود 400 متر مکعب نیز از خط کوثر به ظرفیت شهرستان عسلویه اضافه شده است.
این در حالی است که به طور کلی با پیش بینی های صورت گرفته، حدود 4000 متر مکعب آب وارد شبکه های شهرستان عسلویه خواهد شد و ظرفیت آب این شهرستان تا پایان امسال یک و نیم برابر افزایش می یابد.    
به طور کلی در شهرستان عسلویه تلاش شد که با اضافه کردن چهار هزار متر مکعب به ظرفیت هشت هزار مکعبی، ظرفیت آن شهرستان را به 12 هزار متر مکعب برسانیم و در عین حال با انجام اقداماتی شامل چهار کیلومتر خط انتقال و تقویت سه ایستگاه پمپاژ، و کنتورگذاری همه ورودی های اصلی روستاها برای توزیع عادلانه آب، بنا داریم وضعیت آب در شهرستان عسلویه را به وضعیت مطلوب تری برسانیم.
مهندس طاهريان پور در پایان با اشاره به پروژه آبرسانی به جم که بیش از هشت سال از آغاز این پروژه می گذرد، افزود: این پروژه از سال 90 آغاز و سال 92 متوقف شد. این پروژه یک پروژه 28 هزار متر مکعبی در تعهد مشترک بین وزارت نفت و وزارت نیروست که طبق برآوردهای انجام شده حدود 300 میلیارد تومان تا اتمام این پروژه مورد نیاز است. لازم به ذکر است تاکنون 50 درصد این پروژه هزینه شده و مابقی نیز در دست انجام است و تجهیزات مورد نیاز نیز خریداری شده است. به طور کلی 75 درصد میانگین پروژه پیشرفت فیزیکی دارد و کارهای زمان آن به اتمام رسیده و تنها بخشهای باقیمانده این پروژه شامل تکمیل خط انتقال برق، احداث پست های برق رسانی، خرید و نصب بخشی از تجهیزات مکانیکی و برقی و کارهای تکمیل مربوط به ابنیه است.  که امیدواریم هر چه سریعتر این پروژه مورد بهره برداری قرار گیرد.
 
 
 
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز