حذف ارز ترجیحی نباید باعث گرانی دارو شود

حذف ارز ترجیحی نباید باعث گرانی دارو شود

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: از ابتدای مجلس یازدهم مصمم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم، ولی به‌دلیل تورم و همچنین نبود اراده در دولت دوازدهم این مهم محقق نشد. مجلس این مهم را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در اختیار دولت سیزدهم قرار داد و دولت به این نتیجه رسید به جای یارانه دادن به یک‌سری افراد که به نوعی تخلف‌شان آشکار است در بحث حذف ترجیحی تصمیم به حذف ارز ترجیحی گرفت و اینکه یارانه را دراختیار انتهای حلقه یعنی مصرف کننده قرار دهد.

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم اظهارکرد: در حوزه دارو وخرید تجهیزات پزشکی ارز ترجیحی به ۲۰ شرکت دارویی داده می‌شد و این رویه نیازمند اصلاح بود، اما نسبت به حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو نگرانی‌هایی وجود دارد، چرا که دارو به صورت خاص با سلامت مردم ارتباط و جزء کالا‌های حیاتی به شمار می‌رود لذا حذف ارز ترجیحی برای دارو، می‌تواند تبعات سنگینی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی در ادامه گفت: افزایش قیمت دارو منجر به سرگردانی بیماران می‌شود. این موضوع تاخیر در درمان بیمار و در نهایت تشدید بیماری و هزینه سنگین برای بیمار می‌شود و هم نظام سلامت با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: ما اگر بخواهیم نظم اقتصادی کشور را اصلاح کنیم باید با نظارت و کنترل بازار به هدف خود برسیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه ضعف نظارت مجلس و دولت نباید با وارد کردن فشار بر دوش مردم جبران شود، تصریح کرد: مجلس باید قدرت نظارتی خود در را در جامعه نشان دهد و دولت نیز باید بیش از گذشته در این حوزه وارد میدان شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس، گفت: در حال حاضر دولت تصمیم گرفته جراحی بزرگ اقتصادی انجام دهد و در این مسیر مجلس نیز مکلف است تا با دولت همراهی لازم را داشته باشد و نسبت به خلا‌های موجود در این مسیر هشدار‌های لازم را بدهد.

گفتنی است، غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گویی عنوان کرد: ما آماری داشتیم که ۲۰ درصد از دارو‌هایی که با همین ارز ترجیحی وارد کشور می‌شد از چرخه داروخانه‌ها خارج و به اقلیم کردستان عراق صادر و در آنجا استفاده می‌شد در حالی که در کشور خودمان در شرایط تحریم مردم بیشتر از هر کس و هر جایی به این دارو‌ها نیاز داشتند.
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز