قيمت خودرو چقدر واقعي است؟

قيمت خودرو چقدر واقعي است؟

يکي از بزرگترين چالش هاي خودروسازان در سالهاي گذشته رشد هزينه هاي توليد بوده و با استناد به همين موضوع همواره خواستار افزايش قيمتهاي خود بوده اند .

هرچند در اين سالها در چند نوبت افزايش قيمت خودروهاي داخلي اتفاق افتاده اما خودروسازان معتقدند اين ميزان کفاف هزينه هاي توليدشان را نمي دهد و خودروها بايد بيش از اين گران شود، البته اصرار به افزايش قيمتها در شرايطي است که تعداد بالايي از خودروهاي توليد شده در پارکينگ کارخانه ها پارک شده است.  سليمان عباسي نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگاراقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اينکه قيمت خودرو در کشور بالاست، گفت: خودروسازان نبايد از سياست نمايندگان مجلس و مردم جهت حمايت از توليد داخل و تحقق اقتصاد مقاومتي به نفع خود استفاده کنند. وي با اشاره به اينکه درحال حاضر برخي خودروهاي داخلي با خدمات پس از فروش ضعيف و غيراستاندارد با قيمت بسيار بالا به مردم عرضه مي شود، عنوان کرد : سازمان استاندارد بايد توليد خودروهاي نامناسب وغيراستاندارد را متوقف کند.

عباسي در پاسخ به اين سوال که شما خودرو داخلي داريد يا خارجي اظهار داشت : سال گذشته خودرو توليد داخل با قيمت 42 ميليون تومان خريداري کردم که معايب اين خودرو سبب نارضايتي من از توليدات داخل شد، چراکه اين خودرو ايرادهاي زيادي نظير واردشدن باد به داخل ماشين، صداي نامناسب و زياد موتور و کم شدن روغن موتور داشت و با وجود پيگيري هاي متعدد اين ايراد ها برطرف نشد. اين نماينده سابق مجلس گفت: برخي خودروهاي توليد داخل امنيت و استانداردهاي لازم را ندارند اما با قيمت بالا در بازار به فروش مي رسند. وي معتقد است که حداکثر قيمت پرايد بايد بين 7 تا 10 ميليون تومان همچنين حداکثر قيمت پژو پارس بايد 20 ميليون تومان و سمند بين 15 تا 17 ميليون تومان باشد.

   خودرو گران نشده است

در ادامه ساسان قرباني دبيرکل انجمن قطعه سازان ايران ، با انتقاد از سياست قيمت گذاري خودرو در داخل کشور، تصريح کرد: در همه جاي دنيا توليد کننده قيمت را تعيين مي کند، اما در کشور ما توليد کننده خودرو را ساخته و شوراي رقابت قيمت ها را تعيين مي کند. وي با اشاره به اينکه هزينه بالاي توليد و رکود حاکم بر بازار فروش ، خودروسازان را با مشکل مواجه کرده ،افزود: خودروسازان و قطعه سازان تنها متقاضي واقعي کردن قيمت ها هستند. قرباني تصريح کرد: خودرو در سالهاي اخير گران نشده و تنها تغيير ارزش ريال نسبت به ارزهاي خارجي موجب تفاوت قيمت نسبت به سنوات گذشته شده به عنوان مثال قيمت پرايد در 4 سال گذشته با دلار 1هزار و 260 تومان حدود 8 ميليون تومان بود، اين درحاليست که با دلار 3 هزار و 500 توماني قيمت واقعي اين خودرو به 23 ميليون تومان رسيده است.

وي در ادامه با اشاره به پايين بودن سطح کيفي خودروهاي داخلي نسبت به خودروهاي خارجي، گفت: براي رفع اين مشکل بايد شرايط سرمايه گذاري شرکتهاي خارجي را فراهم کنيم و با استفاده از دانش روز و تکنولوژي ، رضايتمندي مشتريان داخلي را کسب نماييم.

قرباني تصريح کرد:رضايتمندي مشتري در سه محور کيفيت ، قيمت رقابتي و خدمات پس از فروش بايد سرلوحه خودروسازان قرار بگيرد، اين در حاليست که اين بخش در حوزه بهره وري و رضايتمندي مشتري با شاخص هاي جهاني فاصله دارد .

   قيمت خودرو کاهش نمي يابد

نعمت بخش رئيس انجمن خودروسازان کشور نيز گفت: قيمت خودروهاي داخلي با کيفيت آنها سازگار است چراکه درغير اين صورت کشورهاي ديگر خودروهاي داخلي ما را خريداري نمي کردند.

وي با اشاره به اينکه قيمت خودرو يک شبه درست نمي شود تصريح کرد: منطقي شدن قيمت خودروهاي داخلي تا زمان به بازار آمدن خودروهاي جديد حدود 2 سال طول مي کشد. نعمت بخش در خصوص کاهش قيمت خودرو نيز گفت:با صراحت اعلام ميکنم که قيمت خودرو کاهش نمي يابد .

وي با اشاره به اينکه براي افزايش کيفيت خودروهاي داخلي بايد نسل محصولات در حال توليد عوض شود ، ادامه داد : وقتي شاخص قيمت ها 40 درصد و تورم 15 درصد رشد داشته نبايد انتظار کاهش قيمت خودرو را داشت.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز