کودتا و تاريخچه آن در ترکيه/ وقوع سه کودتا در سه دهه

کودتا و تاريخچه آن در ترکيه/ وقوع سه کودتا در سه دهه

کودتاي شب گذشته ترکيه، واقعه اي چندان عجيب براي اين کشور نيست و اين رخداد در چند دهه گذشته سه بار تکرار شده است. کودتاي روز گذشته ترکيه، يادآور خاطراتي قديمي براي شهروندان مسن تر اين کشور است. در حالي که جمهوري ترکيه کشوري جوان با تاريخي کمتر از 1 قرن است، توانسته در منطقه به عنوان کشوري تاثير گذار و قدرتمند حاضر شود. اين کشور در همين مدت زمان شاهد وقوع کودتاهاي متعددي بوده است.

تعداد بالاي کودتا و آشفتگي در ترکيه تصادفي نيست. در واقع يکي از دلايل اصلي کودتاها در اين کشور به نظام دولتي آن باز مي گردد. بر اساس قانون اساسي ترکيه، ارتش مي تواند در زمان لازم به صورت مستقل در امور دولتي دخالت کند. سران ارتش ترکيه به سران سياسي اين کشور وابسته نيستند.

در کودتاي 1960 ترکيه، ارتش اين کشور با سلب قدرت از دولت وقت، اقدام به تشکيل دولت جديدي کرد و از آن زمان تاکنون وضع کشور را از فاصله اي نزديک تحت نظر داشته است.

تنها 11 سال پس از اين کودتا، ارتش ترکيه بار ديگر با انتشار بيانيه اي از راديو، کنترل کشور را به دست گرفت.

در سال 1980، پس از چندين ماه درگيري داخلي در دولت و تشديد اختلاف ها، ارتش ترکيه بار ديگر امور را در دست گرفت. در آن سال شورايي متشکل از شش ارتشبد، سران مخالف را بازداشت کرد و وعده داد پس از بازگشت امنيت به کشور، قدرت را به مردم بازگرداند. پس از گذشت سه سال، ارتش ترکيه به ظاهر از قدرت کنار کشيد.

بازگشت دموکراسي پس از کودتاي 1980 نگراني هاي بسياري را ايجاد کرد. دولت جديد ترکيه قدرت بسياري در اختيار رئيس جمهور قرار داد و اين تغييرات در نظر بسياري تاثيراتي منفي به همراه داشته است.

اجراي دموکراسي بسيار دشوارتر از صحبت از آن است. در سال هاي بعد از دهه 80، ارتش کشور چندين بار ديگر در امور کشور وارد شد و اختلافات داخلي ترکيه ادامه يافت. اين اختلافات همانگونه که مشخص است، تا به امروز ادامه دارد

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز