دو ساعت گفت و گوی چالشی با رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

دو ساعت گفت و گوی چالشی با رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مجال این گفت و گو درست یک روز پس از روز خبرنگار دست داد . وقتی که دکتر رییسی به همراه  مسوول روابط عمومی اش برای بازدید و دیدار با خبرنگاران و کارکنان روزنامه  در دفتر پیام عسلویه حضور یافت تا هم «خدا قوت » و «خسته نباشیدی » به دست اندرکاران روزنامه  گفته باشد  و هم پیرامون مسایل مختلف حوزه سلامت در استان ، با ما به گفت و گو بنشیند . گفت و گویی که انتظار نداشتیم به این خوبی پیش برود و با این حجم از سوالات ، با حوصله  تمام به آنها پاسخ داده شود . اطلاعات وسیع ، اشراف به حوزه های غیر تخصصی دیگر نظیر اقتصاد ، سیاست  و  روحیه نقد پذیری  ، کار ما  را در مواجهه با رییس دانشگاه علوم پزشکی استان راحت تر می کرد ؛ بطوریکه برخی از سوالات ناگفته ی ما را  ، خود در دل مطالب بیان می کرد و از این جهت کار ما آسان تر می کرد . آنچه که در پی می آید حاصل گفت و گوی چالشی ما با رییس دانشگاه علوم پزشکی استان می باشد . مسوولی که حالا بیشتر شرایط حوزه فعالیت و گستره ی خدماتش را درک می کنیم .
 
باید به یک زبان مشترک در تعریف توسعه برسیم.
دکتر رئیسی در بازدید از دفتر روزنامه پیام عسلویه ، ضمن عرض تبریک به مدیر مسئول و کارکنان این نشریه گفت: انتخاب تیترهای خوب، مطالب خوب و صفحه آرایی زیبای این نشریه، نشان و بیانگر وجود تیم قوی و بسیار خوبی است که این نشریه را هدایت می کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: انتشار چنین روزنامه ای در استان علاوه بر اینکه باعث مسرت و خوشحالی ماست، نیاز اساسی در جهت آگاهی بخشی اقشار مختلف مردم و راهگشایی برای توسعه استان خواهد بود.
وی همچنین به تعریف یک زبان مشترک در ارتباط با تعریف توسعه اشاره کرد و افزود: هنوز بین نخبگان ما اتفاق نظر بوجود نیامده و یک زبان مشترک ایجاد نکرده ایم که معنی توسعه چیست؟ لذا باید به یک زبان مشترک در تعریف توسعه برسیم. مثلا من مسئول، شما روزنامه نگارو یک فرد سیاسی ، شاعر و یک نماینده مجلس همه به اتفاق در تعریف توسعه به یک تعریف واحد برسیم.
وی گفت: این حلقه مفقوده ماست و اگر نتوانیم این مشكل را حل کنیم، بسیاری از انرژی های ما به هدر خواهد رفت. ما در ذیل این توسعه به واژه هایی همچون مطالبه گری، فعالین اجتماعی برخورد می کنیم که دچار انحراف می شوند. به طور مثال در بعضی موارد شاید فکر کنیم اگر جایی تخریب یا انتقاد ناجورصورت پذیرد ، باعث پیشرفت در توسعه خواهد شد.در حالی که چنین نیست. این مسئله کاملاً ریشه روان شناختی دارد.
وی در این خصوص به ذکر مثالی پرداخت و گفت: سه سال پیش در شهرستان دیلم تنها یک درمانگاه داشتیم که آن را مجهز به بیمارستان نموده ایم. یعنی به نظر خودمان از صفر درصد به 80 درصدرسیده ایم .. گرچه تا نقطه ایده ال فاصله داریم  خب من مسئول دوست دارم بروم نتیجه و ثمره کارو تلاش همکارانم  را ببینم. اما در بازدید فرض کنید با دو برخورد از سوی بعضی منتقدین  روبرو می شویم . افرادی هستند که نظر می دهند که هیچ نداریم و هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است . این پیام چه تأثیری در من مدیر و مجموعه همکارانم خواهد داشت؟ حال عده ای هستند که می گویند خدا را شکر از آن وضعیت خیلی بد نجات پیدا کردیم ولی ای کاش بهتر می شد!این گروه از افراد  مشکلات را بر اساس نظرات کارشناسی مطالبه می کنند
این دو پیام است، ولی پیام دومی باعث می شود که انگیزه بیشتری برای این مهم شکل بگیرد.  و یک نقد منصفانه باشد در صورتی که پیام اولی برای من مدیر ناامید کننده است و اگر انسانی باشم که به دنبال منافع خود باشم که تاکنون این نگاه را دخالت نداده ام، در مقابل انتقاد اولی با خود می گویم هرکاری کنیم فایده ندارد و ممکن است موجب دلسردی همکارانم شود. اینها مسائل و موضوعاتی است که باید برای حل آنها به توافق برسیم.
 
با قصور پزشکی برخورد می شود
دکتر رئیسي همچنین بخشی از تعارض ها در حوزه پزشکی را انتقال اطلاعات غیرتخصصی دانست و گفت: سومین علت و مرگ و میر در آمریکا با آن همه امکانات و تجهیزات پزشکی، قصور پزشکی است و درآخرین گزارشی علمی که 3 ماه پیش منتشر شد این موضوع تایید گردید، با این وضعیت آیا ما می توانیم ادعا کنیم که هیچ گونه قصور پزشكی نداریم؟! نه، قطعاً داریم. اما برای کم کردن و کاهش قصور پزشکی چه راهی پیشنهاد می شود. آیا راهش این است که عده ای جمع شوند و با توهین به جامعه پزشکی این مشکل را حل کرد؟ این کار نه تنها مسئله را پیچیده تر خواهد کرد بلکه باعث خواهد شد پزشکان خوب ما نیز حاضر نشوند در بوشهر بمانند و ادامه کار دهند. قطعا کسی که اعتراض می کند دیدگاهش این است که وضعیت را بهتر کند نه اینکه با این برخورد پزشکان را از استان فراری دهند .
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در برخورد با چنین اتفاقاتی ابتدا باید دید قصور پزشکی اتفاق افتاده است یا نه؟ در قصور پزشکی بسیار سخت برخورد می شود. حتی بدون کوچکترین اغماضی، مسئله پیگیری می شود و اصلا این مسئله از دست و دخالت همه ما خارج است و اگر هم قصوری اتفاق افتاده و در آخر اینکه انتظارمان از حوزه سلامت آنگونه باشد که در توانمان است.
وی افزود: طی دو سال گذشته بالغ بر 247 هزار نفر بیمار در استان بستری شده و تحت درمان قرار گرفته اند. حال فرض کنید 5 قصور پزشکی هم صورت گرفته باشد فکر می کنید اگر نسبتی بگیریم یک هزارم درصد است. آیا باید کل جامعه پزشکی را با این قیاس کرد؟
 
خدمات دانشگاه علوم پزشکی گسترده است . اولویت ما پیشگیری است
دکتر رئیسي در ادامه این گفتگو در توصیف دانشگاه علوم پزشكی گفت: اگرچه دانشگاه در مفهوم عام آن بیشتر به بخش آموزشی مرتبط است، ولی دانشگاه های علوم پزشکی از جمله بوشهر فراتر از حوزه آموزشی، در بخش های دیگر مثل معاونت بهداشت یا معاونت درمان نیز فعالیت گسترده ای دارند. یا در حوزه معاونت غذا و دارو که کافی است جایی دارو کم باشد تا مشکلات خود را نمایان کند، بخش های مهمی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی است.
وی ادامه داد: متأسفانه به اشتباه دانشگاه علوم پزشکی را مساوی با درمان می دانیم. در صورتی که اولویت موردنظر ما پیشگیری است نه فقط درمان. در این راستا طرح هایی نظیر قلب سالم که آزمایش های رایگان از افراد بالای 30 سال در شهرستان ها انجام و عوامل  خطر به آنها مشاوره داده می شود یا طرح بهداشت دهان و دندان با اولویت کودکان زیر 14 سال که از مهر آینده آغاز می شود در این راستا می باشد.
وی در بیان برخی از شاخص های حوزه سلامت در استان بوشهر خاطرنشان کرد: هیچ جمعیت بالای 1500 نفری را در استان نمی توانید پیدا کنید که یک خانه بهداشت نداشته باشند و هیچ جمعیت بالای 7000 نفری نیست که یک مرکز بهداشت و درمان نداشته باشند. ما تلاش داریم در تمام شهرستان ها بیمارستان ایجاد کنیم.
 
الزامات ماندگاری پزشک در استان
رییس دانشگاه علوم پزشکی در ادامه این نشست به الزامات ماندگاری پزشک در استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه نیازمند توسعه پایدار و متوازن هستیم گفت: نمی توانیم انتظار داشته باشیم که بیمارستانمان خیلی خوب باشد اما مدرسه خوب، قصابی خوب، تعمیرکار خوب یا یک پارک خوب و استخر خوب نداشته باشیم. اینها در بحث توسعه متوازن ضرورت است.
وی در توضیح توسعه پایدار هم گفت: نمی توانیم به ضرب پول ده متخصص به دیر و کنگان فرستاده و از آنها بخواهیم ماندگار شده و کار کنند . آخرش  این است که پولمان تمام می شود.  و این پایدار نخواهد بود چگونه است که وقتی به پزشکي پیشنهاد كار درجای مشابه استان ما  می شود، می پذیرد. فکر می کنید آیا صرفاً  به لحاظ آب و هوای آنجاست. نه در بعضی موارد آنجا که از بوشهر گرمتر است، بلکه به لحاظ توسعه ای که در آنجا اتفاق افتاده است. لذا اگر بخواهیم در استانمان توسعه ایجاد کنیم باید بین نخبگان و افرادی که صاحب اندیشه اند، یک زبان مشترک ایجاد نماييم و در زمینه توسعه به یک تعریف واحدی برسیم و بعد مطالبه گری مان را بر اساس آن بنا بگذاریم.نمي شود از حوزه درمان به تنهايي انتظار داشته باشيم و از حوزه هاي ديگر هيچ.
 
صنایع مستقر در استان مسوولیت پذیر باشند
وی بر ضرورت مسئولیت پذیری صنایع و تاسیسات درآمدزا در استان تاکید کرد و گفت: به عقيده بنده استان ما ميزبان پرو‍‍ژه هاي بزرگی است كه هيچ اختياري بر آن نداريم و فقط عوارضش با ماست،  و فرآیند مشخصی برای پاسخگویی در زمینه مسئولیت های اجتماعی و سایر مسئولیت ها به مسئولین ارشد استانی وجود ندارد در خارگ نيز همين معضل است و می بایست جهت ارائه خدمات به مردم خارگ هر دستگاه در استان بتواند خدمات ارائه کند  و مشکلی برای تملک زمین ، تامین اعتبار و... نداشته باشد
یکی از پیشنهادات  این است که سرانه سلامتي براي افراد پیرامون صنایع و تاسیسات آلاینده در قانون برنامه ششم توسعه دیده و سپس در بودجه های سالانه مورد توجه قرار بگیرد.
وی ابراز عقیده کرد: در خصوص جزيره خارگ هم اعتقاد دارم كار صنعت نفت صادرات است و وظیفه اش  درست كردن استخر و دادن آب و برق به مردم نيست. آنها بايد تمامي مسئوليت ها را به مسئولين استان واگذار كنند.و در قبال آن مسئولیت های خود را نیز به طور کامل ودر پیوست های  سلامت ، فرهنگی ، اجتماعی ،  از طریق پرداخت عوارض انجام دهد  اگر اين مبلغ را به بهداشت و درمان ، ورزش  و جوانان ، آب و فاضلاب  و ... اختصاص دهند ، کارکنان محترم  شركت نفت هم اگر خواستند از این خدمات  استفاده كنند، بيايند و با سازمان های مرتبط  قرارداد ببندند  و از آنها خدمت بگیرند . اين يعني حفظ كرامت مردم.
 
احتمال کلنگ زنی اورژانس هسته ای در شهریورماه 
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره اورژانس هسته ای هم گفت: در اين خصوص جلسات متعددي با دكتر صالحي و دوستان سازمان انرژی اتمی برگزار و موافقت آنها را هم جلب كرده ايم كه اورژانس هسته اي به متراژ هفت هزار  متر با مشارکت آن سازمان ساخته شود.ولی در حال حاضر خوشبختانه مشکل برطرف شده و پروژه فعال می باشد.
وی با بیان اینکه اورژانس هسته ای کاربرد دوگانه برای شرایط عادی و اضطراری دارد و الزاماتی برای زمان بحران در آن پیش بینی می شود که خدای ناکرده اگر اتفاق خاصی افتاد با بستن یک درب و باز کردن دربی  دیگر تبدیل به اورژانس هسته ای شود افزود: وضعیت اورژانس بیمارستان شهدای خلیج فارس مطلوب نیست و اورژانس هسته ای می تواند به بهبود شرایط در این بخش کمک شایانی کند. در کنار این مجوز ساخت بیمارستان جدید گرفتیم که امیدواریم در شهریور ماه با حضور وزیر بهداشت و دکتر صالحی کلنگ زنی هر دو پروژه اتفاق بیفتد.
 
خبرهای خوب برای  بیمارستان قدیم بوشهر
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره بلااستفاده ماندن بیمارستان قدیم بوشهر گفت: در حال حاصر در کنار بیمارستان قدیم فاطمه زهرا بخشهایی مثل دیالیز، تالاسمی و بخش روان پزشکی فعال می باشد و قرار است با تخریب ساختمان قدیم بیمارستان و احداث پلی کلینیک بزرگ در آن مکان، حدود 40 مطب تخصصی ایجاد شود که مجهز به آزمایشگاه، رادیولوژی و داروخانه شبانه روزی است.
به گفته رئیسی، در این زمینه نقشه آماده شده و با مشارکت بخش خصوصی عملیات اجرایی آن تا مهرماه آغاز خواهد شد.
وی همچنین از پیگیری ساخت بیمارستان 17 شهریور برازجان خبر داد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته مجوز 240 تختخوابی آن اخذ شده و تخریب ساختمان قدیمی در دستور کار است تا به محض اولین تخصیص اعتبار، اقدامات برای ساخت آن استارت بخورد.
در حال حاضر در برنامه های ما، بیمارستان 160 تختی و اورژانس 80 تختی است که مجموعا 240 تخت به صورت جدید خواهیم داشت. 240 تخت هم در برازجان اضافه می کنیم و حدود 46 تخت هم در دیر و 38 تخت در کنگان، 32 تخت در دیلم مورد بهره برداری قرار گرفته است. البته این بیمارستان و بیمارستان برازجان تا ساخته شود چهار پنج سال به طول می انجامد. بیمارستان دیر
هم که و پروژه آن باید تا پایان سال به اتمام برسد.
 
بیمارستان دیر اگر امسال به بهره برداری نرسد با مشکل مواجه خواهیم شد
معارض پیدا کرده ایم
وی درباره طولانی شدن روند ساخت بیمارستان دیر هم گفت: وزیر در سفر دو سال پیش به شهرستان دیر قول تامین نیروی انسانی این بیمارستان را داد ما  استخدام حدود صد نفر کادر درمانی را در سال گذشته انجام دادیم. همچنین اخیرا  قرارداد 4.8 میلیارد تومان تجهیزات این بیمارستان توسط وزیر امضا شده و قسمتی از تجهیزات هم در حال ارسال می باشد ولی متأسفانه هنوز بیمارستان را به ما تحویل نداده اند.و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری بیمارستان را به بهره برداری برسانیم  ما در آبان ماه توزیع نیروی متخصص داریم. سال گذشته تقاضای نیروی متخصص برای بیمارستان  دیر کردیم که بیمارستان آماده نبود ، ولی در سال جاری مجددا درخواست نیروی متخصص را خواهیم داد .
رئیسی در پاسخ به این سوال که  علت تاخیر در بهره برداری بیمارستان چه بوده است  گفت:قرارگاه خاتم که پیمانکار پروژه است پروژه های بزرگی در استان دارد که این بیمارستان  نیز از جمله پروژه های آنها می باشد و  به دلیل تاخیری که در تامین و تخصیص اعتبار از طرف وزارت نفت  پدید آمد  در اتمام پروژه وقفه ای ایجاد شد  ولی در حال حاضر خوشبختانه مشکل برطرف شده و پروژه فعال می باشد.
رئیسی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: امسال هم اگر بیمارستان 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد می توانیم نیروی متخصص جذب کنیم. همان گونه که می دانید تجهیزات پزشکی هم بسیار حساس است اگر استفاده نشود برای جلوگیری از تخریب، می می بایست در زمان تحویل آنها دقت  لازم صورت گیرد و پس از اتمام پروژه  وارد بیمارستان گردد
وی از وجود برخی معارضان برای بیمارستان دیر گلایه کرد و گفت: به دلیل اینکه محوطه  بیمارستان جزو پیمان نبوده است  ما ساخت محوطه آن را بر عهده گرفته ایم ولی متاسفانه  با تعدادی  معارض در ملک بیمارستان  دیر روبرو شده ایم. واقعا تأکید می کنم حق نداریم حتی یک متر حق کسی را بخوریم ولی سندی از طرف معارضان  نیست  که ما ملزم به پرداخت آن باشیم. امیدواریم این مشکل هم به کمک مسئولین محلی ، شهرستان و مردم عزیز و خیر  منطقه بزودی حل شود
رئیسی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: واقعیتش اگر ساخت بیمارستان دیر بیشتر از امسال طول بکشد فایده ای ندارد مجددا روند تعمیرات آن آغاز می گردد، از این رو شاید حرف من تند باشد ولی واقعیت تلخی است که پس از گذشت بیش از 8 سال از آغاز ساخت آن، اگر امسال هم به بهره برداری نرسد، دچار مشکلات جدی خواهیم شد.
 
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز