وطن فارسی

بیش از پنج هزار دانش آموز افغان در استان بوشهر مشغول به تحصیل هستند

وطن فارسی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در زمان حاضر پنج هزار و 51 نفر از دانش آموزان افغان در مدرسه های این استان مشغول به تحصیل هستند.
عباس غلامپور درگفت و گو با ایرنا افزود: از این شمار دانش آموز افغان سه هزار و 828 در مقطع ابتدایی، 894 نفر در مقطع متوسطه اول و 329نفر در متوسطه دوم در شهرستانهای مختلف استان تحصیل می کنند.
وی اضافه کرد: بیشترین جمعیت دانش آموزی افغان استان بوشهر در شهرستان بوشهر با یکهزار و 424نفر، دشتستان با یکهزار و 361 و کمترین آنها با 13 نفر مربوط به شهرستان دیلم است.
غلامپور اظهارکرد: شهرهای گناوه، دیلم و بندرریگ براساس دستور وزارت کشور بعنوان مناطق ممنوعه برای سکونت افغانها شناخته شده است و با بر طرف شدن مشکل سکونت در این شهرها، مشکل تحصیل بچه های افغان نیز برطرف می شود.
وی با اشاره به تحصیل 13دانش آموز افغان در دیلم و20 نفر در گناوه بعنوان مناطق ممنوعه گفت: این دانش آموزان به دلیل اینکه مادرانشان ایرانی وعقد آنها به صورت رسمی ثبت شده است در کنار سایر دانش آموزان ایرانی در مدرسه های این دو شهر مشغول به تحصیل هستند.
غلامپورافزود: در زمان حاضر همه دانش آموزان افغان در کنار دانش آموزان ایرانی در سطح مدرسه های استان مشغول به تحصیل و همه قوانینی که برای دانش آموزان ایرانی اعمال می شود برای آنها نیز اجرا معتبر است.
غلامپور گفت: براساس دستور رهبر معظم انقلاب زمینه تحصیل حتی برای دانش آموازن بدون هویت افغان نیز در مدرسه ها فراهم شده و براین اساس از مجموع جمعیت دانش آموزان افغان مشغول به تحصیل در استان بوشهر یکهزار نفر آنها بدون هویت هستند.
غلامپور افزود: در زمان حاضر برای شرکت دانش آموزان افغان در المپیادهای علمی دانش آموزی، مدرسه استعدادهای درخشان و ادامه تحصیل هیچ محدودیتی نیست و می توانند در کنار سایر دانش آموزان ایرانی از این خدمات بهره ببرند.
غلامپور یادآور شد: در زمان حاضر در فاز نخست مدرسه ابتدایی 'اقبال' در اردوگاه شهر دالکی برای دانش آموزان افغان در نظر گرفته شده و تلاش می شود با تکمیل فاز دوم زمینه تحصیل این دانش آموزان بیشتر فراهم شود.
وی افزود: در سالهای گذشته از دانش آموزان افغان شهریه گرفته می شد ولی براساس شیوه نامه جدید تحصیل برای این دانش آموزان همانند دانش آموزان ایرانی در مدرسه های دولتی رایگان است.
غلامپور اظهار کرد: رسیدگی به بهداشت فردی دانش آموزان و اولیای آنها از جمله برنامه های آموزش و پرورش است که تلاش می شود در آینده کلاسهای بهداشتی برای آنها در این زمینه برگزار شود.
وی یادآور شد: همچنین با توجه به عائله مند بودن خانواده دانش آموزان افغان این خانواده ها در زمینه تامین لوازم مدرسه فرزندان خود با مشکل روبه رو هستند.
غلامپور در مورد استقبال خانواده های افغان از مدرسه های غیردولتی گفت: به دلیل اینکه در مدرسه های غیردولتی باید شهریه پرداخت شود و این خانواده ها امکان پرداخت ندارند از این مدرسه ها استقبال نمی کنند.
وی یادآور شد: امسال مسابقه ای با عنوان 'افغانستان شناسی' بین دانش آموزان ایرانی و افغان برگزار و اسامی برترینهای این مسابقه تا 15 دیماه اعلام می شود.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز