ای کاش شوراها اینگونه بود

ای کاش شوراها اینگونه بود

محمد جعفری

ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا پابان یافت. بانظری و گذری بر لیست ثبت نام کنندگان این لنتخابات در استان بوشهرحضور پررنگ دو طیف بیشتر خودنمایی می کند.
ورزشکاران و فرهنگیان
این مطلب نه برای واکاوی انگیزه است و نه برای آسیب شناسی این حضور گسترده، بلکه تلنگریست برای یادآوری این موضوع که ما می توانیم در هرجا منشا خدمت شایسته به همنوع باشیم و نیازی نیست این خدمت در لنتخاب شهردار و نظارت بر کار وی خلاصه گردد.
به نظر نگارنده می توان با تغییراتی در قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا این رقابت را دستخوش تحولاتی سازنده و مثبت کرد و راه را برای بهتر شدن این فرایند هموار نمود.
در حال حاضر فرایند انتخاب بدینگونه است که صرفاً تعداد رای کسب شده نفرات و لیست شدن بر مبنای آن مبنای کامیابی در این ماراتن انتخاباتیست و هیچگونه ملاک ارزیابی دیگری بر این فرایند حاکم نیست.این خود یک نقطه ضعف عمده در این زمینه است و دلیل آن نیز به سادگی قابل مشاهده است. در اکثر جاها این انتخاب استوار بر احساسات، قوم گرایی و سایر فاکتورهای مشایه است که هرکدام از موارد ذکر شده به تنهایی می تواند ضربات مهلکی را بر پیکره نحیف شهرهای ایران وارد آورد.
متاسفانه بیشتر افرادی که انتخاب می شوند اولین تجربه خود را در میدانی بزرگ و بدون فرصت آزمون و خطا از سر می گذرانند. این خود  می تواند سرآغازی باشد بر درگیری ها و منازعاتی که  در بیشتر شوراها شاهد آن بوده ایم.
با توجه به ماهیت کاملاً تخصصی شورا و نیز ارتباط تنگاتنگ خروجی شوراها با زندگی مردم باید وجهه تخصصی این مجمع تقویت شده و از سیاست زدگی و همچنین پوپولیست گرایی پرهیز گردد.
بهتر می بود با توجه به گستردگی و همچنین حساسیت تخصص ها در حوزه عمران و خدمات شهری و حائز اهمیت بودن این بخش، درصدی از نفرات نهایی انتخاب شده صرفاً از کارشناسان و صاحب نظران آن حوزه بوده تا شورا از وجود دانش و تصمیم کارشناسی در مقوله عمران و خدمات شهری خالی نگردد.
این سازوکار می تواند به شکلی باشد که مثلاً در مراکز استان و شهرستان ها و شهرهای دارای جمعیت بالا، حداقل چهل درصد از ظرفیت شوراها به این گونه  افراد اختصاص یابد و بقیه ظرفیت برای سایر تخصص ها و افراد باشد.
دلیل این پیشنهاد نیز این است که قاعدتاً باید وزن تخصصی و علمی شوراها چربشی ملموس بر وزن سیاسی آن داشته باشد که در حال حاضر شوربختانه رسالت اصلی شوراها فراموش شده و ویترین سیاسی آن از رنگ و لعاب بیشتری برخوردار است.  
به قول نویسنده ای: مایکل فلپس قهرمان شش دوره المپیک متقاضی حضور در شورای شهر خود نیست.
البته حضور ورزشکارانی که تحصیلات مرتبط یا تجربه مفید در عرصه عمران و خدمات شهری می تواند مفید و کارگشا باشد و قاطبه حضور این طیف از جامعه زیر سوال نیست.  
کلام آخر اینکه:
و خدمت شایسته شاید
کاشتن درختی باشد در انتهای کوچه ای
تا لانه ای باشد برای کبوتری
و سایه ساری برای عابر خسته ای
نینداختن زباله ای باشد در خیابانی
و نریختن خاکروبه ای در برزنی
تا نرنجد دل ساده رفتگری

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز