پرواز انسانیت بر فراز آسمان بوشهر

به بهانه اهدا عضو جوان دشتستانی؛

پرواز انسانیت بر فراز آسمان بوشهر

کیوان حیدری: تصویر حک شده روی دستگاه خبر از حادثه ای تلخ می دهد. حادثه ای که کسی آن را باور ندارد. نه پدر که حالا در همین یکی دو روز چند سال پیرتر شد و نا مادر که هق هق گریه هایش لحظه ای بند نمی آید. با این همه اما حرف دکترها اتمام حجت است. «تمام»

دکتر اما حرف دیگری هم می زند. می گوید می توان کار را تمام نکرد. سخن از عملی به میان می آید که چندان با باورها تطابق ندارد. وقتی می گویند قلبش می تواند در بدنی دیگر زنده بماند، صدای هق هق مادر بلندتر می شود. هق هقی که در میان آن ناله هایی چون حجله اش را بیاورید، شنیده می شود. پدر اما آرامتر غصه می خورد. در ذهن خواسته دکتر را تکرار می کند که می گفت: قلبش را می توان اهدا کرد.بگذارید جان یک نفر نجات پیدا کند. همسن پسر خودتان است. خواهش می کنم....
پدر اما تصمیم می گیرد. آرام به سمت همسرش می رود که حال کف بیمارستان نشسته و چادر را روی صورتش کشیده است. کسی نمی داند در همان لحظه های کوتاه بین این زن و مرد چه می گذرد. نتیجه اما اعلام می شود. کجا را باید امضا کنم خانم پرستار؟
اهدا عضو جوان دشتستانی
در ساعات پایانی روز دوشنبه بود که خبر آمد جوان 17 ساله اهل بخش شبانکاره دشتستان که بر اثر سانحه تصادف، دچار مرگ مغزی شده بود قلب و سه عضو دیگر بدنش را به بیماران نیازمند اهدا کرد.
رئیس مرکز فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دوشنبه شب در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: با توجه به اینکه سن این بیمار مرگ مغزی زیر 20 سال و مناسب اهدا بود با رضایت خانواده این بیمار، با مسئول واحد پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هماهنگی های لازم برای برداشت قلب اهدایی انجام شد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برداشت و پیوند قلب به دلیل حساسیتی که دارد باید در کمترین زمان ممکن انجام شود، برهمین اساس یک گروه ویژه جراحی برای برداشت قلب در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بوشهر اعزام شدند.
باقری ادامه داد: همچنین تیم پیوند اعضا نیز از شیراز برای برداشتن کبد و 2 کلیه اهدایی این بیمار مرگ مغزی به بوشهر آمدند.
وی یادآور شد: با تلفیق این 2 تیم کار برداشت اعضا ساعت 17:45 بعد از ظهر امروز در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر انجام گرفت و قلب اهدایی پس از برداشت برای پیوند به تهران و کبد و کلیه ها نیز به شیراز منتقل شد.
باقری بیان کرد: با برداشت این اعضا به چهار نفر از بیماران نیازمند پیوند عضو، جان دوباره بخشیده می شود.
31 عمل پیوند عضو در استان بوشهر
استان بوشهر در زمینه اهدای عضور آمار جالبی را از خود به جای گذاشته است که نشان دهنده درک بالای مردم این استان از این عمل خداپسندانه است. در همین راستا آمار اعلام می کند که تا کنون فقط سه مورد انتقال قلب برای پیوند به شهر دیگر انجام شده که دو مورد آن مربوط به بوشهر بوده است. در سال 95 اعضای بدن 12 نفر به علت مرگ مغزی در استان به بیماران نیازمند پیوند اهدا شد که در مقایسه با سال 94 رشد سه برابری داشت.همچنین در سال جاری عمل پیوند اعضای بدن جوان دشتستانی هشتمین مورد از اهدای عضو بوده است. البته تا کنون 31 مورد اهدای عضو را در بوشهر شاهد بوده ایم که با توجه به اینکه تازه این مورد در حال جا افتادن بین عامه مردم است، آماری قابل توجه به حساب می آید.
اهدای عضو در ایران
در ایران برای بار اول در سال 47 کلیه از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل شد. در آن سال کلیه یک جوان 24 ساله به‌یک زن 27 ساله پیوند زده شد.
در آبان ماه سال 47 در بیمارستان نمازی شیراز عمل پیوند انجام شد و این عمل که توسط پزشکان بیمارستان پهلوی شیراز به مدت هفت ساعت طول کشید و در آخر این عمل با موفقیت انجام شد.
مهری شیرازی زنی بود که به علت بیماری کلیه این عضو بدن خود را از دست داده بود و به همین جهت یکی از بستگان وی که جوان 24 ساله‌ای بود حاضر شد کلیه خود را به مهری شیرازی پیوند بزند.
بدین ترتیب اولین عمل پیوند کلیه در ایران توسط دکتر سنادی‌زاده و دکتر مهربان سمیعی در سال 47 انجام و باعث شد که پیوند کلیه از آن سال ازعمل‌ها رایج در ایران باشد.
دکتر جواد هیات هم به عنوان اولین پیوند دهنده کلیه و عمل باز قلب شناخته می شود وی نیز در دهه چهل آزمایشهای فراوانی درباره قلب و کلیه انجام داد.
اولین پیوند کبد در ایران در سال 1372 در بیمارستان نمازی شیراز به همت آقای دکتر سید علی ملک حسینی و همکاران انجام شد. این پیوند از یک اهدا کننده مرگ مغزی در تهران صورت گرفت و عضو پس از برداشت به شیراز منتقل شد.
 
اهدا عضو؛زندگی دوباره
اهدای عضو به این معنی است که یک فرد اجازه می‌دهد تا بافت یا اندام سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد. پیوندهای متداول عبارتند از: کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه. برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را می‌توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهداء عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهدا کننده مرده باشد. با این همه آمار می گوید که در ایران هر ده دقیقه یک نفر به لیست انتظار اهدای عضو اضافه می شود و متاسفانه هر دو ساعت یک نفر جان خود را به دلیل نیاز به پیوند عضو از دست می دهد. با این حال همین آما به ما می گوید که در هر 12 ساعت یک بیمار با اهدای عضو به زندگی بازگشته و نجات پیدا می کند که این خود اهمیت اهدای عضو را نشان داده و باعث می شود که ما در زمان حیات برای این مسئله چاره اندیشی کرده و اقدام کنیم.
هم اکنون کلیه هموطنان می توانند با مراجعه به سایت www.ehda.ir   نسبت به ثبت نام برای اهدای عضو اقدام کنند. لطفا به نکات زیر توجه داشته باشید:
1. عزیزانی که برای دریافت کارت اهدای عضو از طریق سامانه ehda.ir یا سامانه های مشابه ثبت نام کرده اند، توجه داشته باشند که جهت پیگیری کارت خود لازم است به همان سامانه مراجعه کنند.
2. داوطلبانی که در سامانه های دیگر ثبت نام نموده و از طریق این سامانه ها و یا از طریق مراجعه به هر یک از  واحدهای فراهم آوری کشور یا ارگانهای دیگر کارت دریافت نموده اند همچنین می توانند برای ثبت اطلاعات خود در سامانه www.ehda.center نیز اقدام نمایند تا اطلاعات آنها در سامانه مرکزی نیز ثبت شده و از تمام کشور قابل دسترسی باشد. .
4. در صورتیکه علاوه بر ثبت اطلاعات تان در سامانه مرکزی اهدای عضو تمایل دارید کارت اهدای عضو را نیز دریافت نمائید، می توانید کارت خود را بلافاصله پس از تکمیل اطلاعات پرینت گرفته و کارت پرینت شده را پرس کرده و استفاده نمایید.
 

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز