این غذاها سیستم ایمنی شمارا تقویت می‌کنند

این غذاها سیستم ایمنی شمارا تقویت می‌کنند

مهمترين عامل دفاعي بدن در برابر عوامل بيماريزا، سيستم ايمني بدن است. بر اساس پژوهشهاي کارشناسان تغذيه، مصرف مواد غذايي همچون ماست و فراوردههاي آن، قارچها، سوپ مرغ، آجيل مغزها و سير به تقويت سيستم ايمني بدن کمک ميکند. به گزارش ايسنا، سيستم ايمني بدن کار دفاع بدن نسبت به ميکروبها، باکتريها و عفونتها بر عهده دارد. براي اينکه سيستم ايمني بدن کار خود را بهخوبي انجام دهد و بتواند به حفظ و نگهداري اعضاي بدن نسبت به عوامل بيماريزا بپردازد، بايد يک سبک زندگي سالم را که يکي از ارکان مهم آن استفاده از رژيم غذايي مغذي و مفيد است، در پيش گرفت. سيستم ايمني بدن کار دفاع از بدن نسبت به ميکروبها، باکتريها و عفونتها بر عهده دارد. براي اينکه سيستم ايمني بدن کار خود را بهخوبي انجام دهد و بتواند به حفظ و نگهداري اعضاي بدن نسبت به عوامل بيماريزا بپردازد، بايد يک سبک زندگي سالم را که يکي از ارکان مهم آن استفاده از رژيم غذايي مغذي و مفيد است، در پيش گرفت. در اينجا به معرفي 4 مواد غذايي ميپردازيم که خوردن و مصرف آنها ميتواند به تقويت سيستم ايمني بدن شما کمک کرده و شمارا براي بيماري احتمالي جديد آماده ميکند.

ماست: در ماست و فراوردههاي آن، باکتريهاي مفيدي به تعداد زياد وجود دارند که به پروبيوتيک ها (probiotics) مشهور هستند و براي سيستم ايمني بدن بسيار مفيد هستند. ايلين مگي (Elaine Magee) متخصص تغذيه در اين رابطه ميگويد: «برخي از خصوصيات پروبيوتيک ها ميتواند به تقويت سيستم ايمني بدن و ترفيع گوارش سالم کمک کند.» براي نمونه ميتوان گفت که برخي مطالعات نشان دادهاند که مصرف ماست ميتواند به بهبود بيماريهاي ايمني بدن همچون بيماري التهابي روده کمک کند.

قارچها: پاول استامت (Paul Stamets) از قارچ شناسان مطرح به توضيحات لازم در رابطه با قارچها و اينکه آنها منابع غني از آنتياکسيدانها هستند، پرداخته و يادآور شده که قارچها از خواص ضدالتهابي برخوردار هستند. سلولهايي که در قارچها رشد ميکنند به ميسليوم (mycelium) مشهور بوده و داراي خواص منحصربهفرد تقويتشده عليه باکتريها و ويروسها هستند. پژوهشهايي که در دانشگاه فلوريداي ايالاتمتحده آمريکا انجامشده، نشان ميدهند، افرادي که هرروز قارچ مصرف ميکنند، سيستم ايمني بدنشان بهطور قابلتوجهي تقويت ميشود. سو پرسيوال (Sue Percival) پژوهشگر ارشد اين دانشگاه در اين رابطه گفت: «ما ميتوانيم با استفاده از مصرف قارچ سيستم ايمني بدن را تقويت کرده و بالا ببريم اما در کنار آن همچنين ميتوانيم التهاب را در اين سيستم کاهش دهيم.»

سوپ مرغ: يکي از گزينههاي بسيار خوبي که براي بيمار پيشنهاد ميشود سوپ است که در ميان سوپها، سوپ مرغ براي تقويت سيستم ايمني بدن بسيار مفيد است. در حالتي که سيستم ايمني بدن ضعيف شده و فرد بيمار اشتهايي براي خوردن ندارد، سوپ مرغ که سرشار از مواد معدني مفيد مانند کلسيم، گوگرد و منيزيم بوده، انتخاب مناسبي به نظر ميرسد. آليسا رامسي (Alissa Rumsey) سخنگوي آکادمي تغذيه و رژيم غذايي در اين رابطه ميگويد: «سوپ مرغ توانايي مقابله با بيماريها را داشته و وجود مرغ درروند پخت اين غذا مادهاي به نام سيستئين (cysteine) که از آمينواسيدها است را وارد غذا ميکند که سيستم ايمني را تقويت ميسازد. مصرف اين غذاي مايعي مفيد بهصورت داغ ميتواند مايعات بدن بيمار را جبران کرده و ترشحات گلوي بيمار را متوقف سازد.»

مغزها و آجيلها: آجيلها و مغزها از مفيدترين ميان وعدههايي هستند که ميتوان از آنها استفاده کرد. آجيلهاي برزيلي که حاوي سلنيوم (selenium) هستند يک گزينه عالي براي تقويت سيستم ايمني بدن محسوب ميشوند. بااينحال پزشکان بهطورکلي مصرف متنوع همه مغزها را توصيه ميکنند تا همه مواد مغذي به بدن رسيده و سيستم ايمني بدن بهتر تقويت شود. کريستين کرک پاتريک (Kristin Kirkpatrick) از موسسه و کلينيک سلامتي و بهداشتي کليولند (Cleveland) در اين رابطه اظهار داشت: «ويتامين اي يک آنتياکسيدان بسيار قوي محسوب ميشود که در از بين بردن عفونت از بدن نقش بسيار مهمي را ايفا ميکند. قابلتوجه است که بادام، بادامزميني، فندق و تخمه آفتابگردان منابع خوبي از ويتامين اي محسوب ميشوند که براي تقويت سيستم ايمني بدن بسيار مفيد هستند.»


ارسال دیدگاه