منطقه آزاد بوشهر و ضرورت استفاده از تجارب دیگران

منطقه آزاد بوشهر و ضرورت استفاده از تجارب دیگران

 
جوانشیر کدخداپور

منطقه آزاد يكی از راه های توسعه برای كشورهايی ست كه مي خواهند توليدات خود را با كمترين هزينه به بازارهای جهاني صادر نمايند.
اگر سرمايه گزاری با هدف افزايش توليد صورت پذيرد زهی سعادت. ليكن تجربه نشان داده چيزی كه درمناطق آزاد تجاری مغفول مانده توليد است. ضمن اينكه در مناطق ويژه اقتصادی هم .زمينه حمايت از توليد فراهم است. مزيت مناطق آزاد بر مناطق ويژه بخش تجاری آنست كه سرمايه گذاری در اين مناطق را با هدف عرضه كالای خارجی به دنبال دارد كه ساخت پاساژها و مراكز تجاری نه تنها درمناطق آزاد بلكه در كلانشهرها هم چون خوره به جان اقتصاد رانتی و انحصار محور كشور افتاده و بلای جان توليد و توليد كننده شده است.
علت گران شدن زمين در مناطق آزاد و شهرهای مجاور آنها *اثرات روانی* ناشی از تصورات اشتباهی است كه به جامعه سرايت ميكند و عده ای از اين رهگذر به نوايی ميرسند. تجربه منطقه ويژه پارس جنوبی و خريد و فروش اراضی در آن محدوده و رانت اطلاعاتی آن از يادها نرفته است. علاوه بر اين عامل اصلی گرانی زمين، انحصاری بودن آن است. صاحبان اراضی واقع درمحدوده منطقه آزاد با علم به اينكه اولا  زمين كالای وارداتی نيست كه رقيبی داشته باشند  ثانياً متقاضی سرمايه گزاری ناچاربه خريد زمين درهمين محدوده است، دليلي ندارد كه زمين خود را با قيمت دلخواه خريداربفروشند. قدرت انتخاب با فروشنده زمين است كه از امتياز انحصاربرخورداراست.علاوه براين ، اراضی دولتی واقع در محدوده هم كه به منطقه واگذار می شود منبع درآمدی برای ايجاد زيرساخت هاست ؛ اگر دولت زمين را ارزان واگذار كند هزينه های اداره منطقه آزاد از كجا تامين شود. اميد است متوليان امر با بررسی اوضاع و احوال مناطق آزاد اروند، چابهار و قشم و بهره گيری از تجارب مديريتی آنها اولاً اثرات منفی ايجاد تورم برزندگی ساكنان شهرها و روستاهای همجوار را به حداقل برسانند. و با توجه به وضعيت زندگی مردم مناطق آزاد ياد شده، محاسن و معايب را شناسايی و از تجربه آنها حداكثر استفاده را ببرند. ناگفته نماند چنانچه منطقه آزاد توليد محور باشد سبب رشد اقتصادی و شكوفايی استان مي شود؛ همان مزيتی كه مناطق ويژه اقتصادی «سيرجان» و «ارگ جديد بم» برای استان كرمان و شهرهای سيرجان و بم به ارمغان آورده است. ضرورت دارد از تجارب مناطق آزاد و ويژه موجود كشور حداكثر بهره برداری را در راستای فعال نمودن «منطقه آزاد بوشهر» به كار گرفت، مناطق آزاد در سواحل جنوبی كشور بدليل ويژگی ها و شرايط تقريبا مشابهی كه دارند به استثنای كيش كه با همه مناطق متفاوت است، ميتوانند الگو باشند آيا موفق بوده اند يا خير و چرا؟
منطقه پيشنهادی بوشهر دقيقا مشابه چابهار است. درآنجا بخش قابل توجهی از اراضی ساحلی را *فنس كشی* نموده و منطقه آزاد شده است و بين مردم ساكن شهر ٤٠ هزار نفری چابهارومنطقه آزاد فقط يک فنس وجود دارد ولی تفاوت اين طرف فنس با آن طرف زياد. بوشهرهم چنين خواهد شد چون از يک قانون تبعيت مي كنند.
بايد پای حرف های بوميان چابهار و قشم نشست تا از مزايا و معايب منطقه آزاد آگاه شد.
تجربه ديگران به ما كمک ميكند كه بهترين راه را انتخاب كنيم. 
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز