کوچۀ عاشقی؛ از بوشهر تا بمبئی

هفته فرهنگی بوشهر در هند برگزار می شود؛

کوچۀ عاشقی؛ از بوشهر تا بمبئی

سودابه زیارتی: «در من کوچه ایست که باتو در آن نگشته ام/ سفریست که باتو
هنوز نرفته ام/ عاشقانه هاییست که باتو هنوز نگفته ام...» همین نیم سال پیش بود که اهالی کوچه گرد هم آمدند و میزبان راویان موسیقی از شمالی ترین تا جنوبی‌ترین نقطه ایران شدند. همان موقع بود که آرزو کردند، کوچه را تا آن سوی مرزها نیز امتداد دهند تا در تقاطع آن، سینه به سینه فرهنگ و هنر دیارشان را با مردمان کوچه ای در جغرافیای دیگر قسمت کنند. کوچه ها قلب تپنده فرهنگند و فرهنگ مهمترین ابزار گفتگو. و این را اهالی کوچه خوب تر دریافتند و بمبئی را ایستگاه دوم خود قرار دادند؛ پایتخت ایالت «ماهاراشترا» که بر ساحل غربی کشور هفتاد و دو ملت لمیده و شاهراه ارتباطی هند با ایران است. شاهراهی که نه تنها اقتصاد بلکه فرهنگ و هنر را در مسیر خود، میان هر دو جغرافیای بمبئی و بوشهر جاری ساخته است.
آنچه در پی می خوانید جزئیاتی از «کوچه کالچر» بوشهر است که اهالی این کوچه در بمبئی برگزار می کنند:
 
دبیر اجرایی «کوچه کالچر» و شب های فرهنگی بوشهر در بمبئی:
مراسم سوگواری بوشهری را در بمبئی اجر می کنیم
ادریس عبدی‌پور: به واسطه شباهت هایی که میان بمبئی و بوشهر بود، تصمیم گرفتیم که این کار و فعالیت فرهنگی را انجام دهیم خود را گسترده کنیم. همکاری با رایزن فرهنگی در بمبئی و ارائه فیلم و عکس و مستندات باعث شد که این طرح فرهنگی پذیرفته شود.
این برنامه ها طی 4 شب انجام می شود و حتی ماه محرم نیز آن جا هستیم تا مراسم های سوگواری را نیز اجرا کنیم. زیرا همانطور که می دانید در آن جا شیعه‌هایی که از ایران به بمبئی مهاجرت کرده اند و هم شیعه‌های هندی زندگی می کنند. از سیزدهم شهریورماه در بمبئی خواهیم بود و این سفر فرهنگی ده روز ادامه خواهد داشت و برنامه ها نیز شامل موسیقی، فیلم، عکس، صنایع دستی، غذا می‌شود. در حوزه سینما آقای داریوش غریب زاده و احسان عبدی پور همراهیمان خواهند کرد. که فیلمهایشان را به همراه جلسه نقد و بررسی به نمایش خواهیم گذاشت و حدود دویست نفر در آنجا در حال حاضر از این رویداد استقبال کرده اند.
 
 
اگر یورو 40هزار تومان هم بشود بر دغدغه فرهنگی ما اثری ندارد
عبدی پور ادامه می دهد: ما یک گروه اجرایی 13 الی 14 نفره هستیم که کار عکس، موسیقی، فیلم،صنایع دستی و غذا را انجام می دهند و در این بین 7 نفر از گروه لیان نیز ما را همراهی می کنند. خوشبختانه با این که اطلاع رسانی نکرده ایم تعدادی از دوستانمان خودشان که قصد سفر به هند را کردند و با احتساب این نفرات حدود 47 الی 48 نفر هستیم. البته این افراد با هزینه خودشان در قالب تور خواهند آمدند و بعضی از دوستان با خانواده خودشان بلیط تهیه و هتل رزرو کرده‌اند. این برنامه از طرف سفارت و کنسولگری ایران در هند و سفارت هند در ایران به هم وصل شده و همچنین با میراث فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز همکاری لازم صورت گرفته است. یک سری حامیان مالی نیز داریم که برخی کمک کرده اند و برخی هم وعده داده اند که اسامی آن ها را زیر پوستر کوچه کالچر عنوان شده است. باید بگویم که نفع مالی در میان نیست و هدف ما دغدغه فرهنگی و معرفی فرهنگ غنی و ناب بوشهر و گسترش جغرافیایی آن است. گرانی ارز کار ما را کمی مشکل کرده است اما من می گویم که اگر یورو چهل هزارتومان هم بشود باید برویم زیرا هدف ما بزرگتر است و می خواهیم که چنین اتفاقی بیفتد. به نظر من اگر کسی هدفی دارد و می‌خواهد انجام بدهد باید انجام بدهد. حال ما کار خارق العاده ای نکرده ایم.
 
شاهین بهرام‌نژاد: حسن ختام اجراها در بمبئی، معرفی موسیقی سوگواری بوشهر است
شاهین بهرام نژاد نیز در این نشست به نام این رویداد فرهنگی اشاره کرده و می‎گوید: عنوان این رویداد فرهنگی «کوچه کالچر» یا همان کوچه فرهنگ است. به‌علت بین‌المللی بودنش یک کلمه فارسی و لاتین به کار برده شده است. در واقع دهه فرهنگی بوشهر در بمبئی که از 13 تا 23 شهریورماه برگزار می شود. حسن ختام اجراها در بمبئی، معرفی موسیقی سوگواری بوشهر است و با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم الحرام قرار می گیریم در آن جا هم دمام نوازی هم نوحه خوانی و هم سینه زنی اجرا می شود که پرفرمنسی از موسیقی و سنت بوشهر است.
سال 89 و در روز عاشورا، با چند تن از دوستان در بمبئی بودیم.  قاطعانه می گویم و البته عکس ها و مستندات آن نیز وجود دارد؛ انگار در چهار محل بوشهر بودیم. کٌتَلی در می آوردند، سینه زنی می کردند و جالب است دموکرات ترین شهر جهان را انگار می بینید. یک طرف میدان معبد بوداهاست، یک طرف هندو ها، یک طرف کلیسا و یک طرف مسجد مسلمانان و شیعه ها در روز عاشورا با آزادی تمام در خیابان های بمبئی عزاداری، سوگواری و سینه زنی می کردند و دقیقا مشابه آن چیزی که در بوشهر اتفاق می افتد. حالا در آغاز محرم یک گروه از بوشهر همین فرهنگ را در آنجا اجرا می کند و بازخوردش را نیز خواهیم دید. چراکه در روز آخر، تمام سرکنسول های کشورهای مختلف در آن سالن جمع هستند و هنر و هنرمندان بوشهری را می بینند.
با تشکر از ندا شیروانی(خبرنگار)
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز