نسخه Pdf

فضای مجازی و لزوم آموزش به کابران

فضای مجازی و لزوم آموزش به کابران

 

وحید حاج سعیدی

امروزه در دنیا قریب به چهار میلیارد کاربر اینترنت ، عضو شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک ، تلگرام، واتس آپ، مای اسپیس ، یو تیوب ، توئیتر ، اورکات و ... هستند که تعدادی از این کاربران بالتبع ایرانی هستند. کاربران شبکه های اجتماعی عموماً در مورد مسائل و موضوعات مورد علاقه خودشان با دیگران تبادل نظر می کنند و عقاید خود را به اشتراک می گذارند. سرعت در انتقال اطلاعات، ارزانی این مدل پیام رسانی، در دسترس بودن در تمام ساعات شبانه روز و امکان ارتباط و تبادل افکار با افرادی از سراسر دنیا از مزایای شبکه  های اجتماعی محسوب می شوند چرا که در دنیای واقعی امکان ایجاد چنین شبکه ای با این حجم کارآیی و عضو عملاً غیر ممکن است. هر چند این فضا می تواند به عنوان مکانی برای تبادل مسائل علمی ، ایده ها ، اندیشه ها و اطلاعات علمی و به روز دنیا باشد ولی متاسفانه برخی از  کاربران ایرانی از این فضا ها به منظور دستیابی اهداف سودجویانه مالی، مسائل غیر اخلاقی و هنجار شکن، هتک حرمت و ... استفاده می کنند.از آنجا که در دنیای مجازی امکان بررسی هویت واقعی افراد وجود ندارد ، این افراد با استفاده از ناآگاهی و ساده لوحی دیگران ، خود را به عنوان اشخاص سرشناس، ورزشکار، وکیل و خلبان یا حتی جنس مخالف جا زده و مشکلات و گرفتاری های خاص  اجتماعی ، اخلاقی ، مالی و حتی جسمی برای دیگران به وجود می آورند که شاید تا سال ها امکان برطرف کردن اثرات و تالمات حاصل از این شکست ها و معضلات فراهم نشود.
نداشتن هیچ گونه محدودیت ، امکان برقراری هر نوع رابطه تصویری و کلامی ، تعاملات و گفتگوهای غیر اخلاقی ، انتشار تصاویر محرمانه و اطلاعات خصوصی ، سوء استفاده ، اغفال و کلاه برداری از جمله معایب شبکه های اجتماعی می باشد که زمینه استفاده علمی و کاربردی آن را به حداقل می رساند.
تجربه نیز نشان داده که برخورد قهر آمیز و فیلتر مآبانه ! با این این گونه شبکه ها راهکار اساسی حل این معضل اجتماعی نیست و این را نیز باید خاطر نشان کنیم که هر گاه نتوانیم پدیده ای برتر و یا حتی مساوی با جریانات روز دنیا فراهم کنیم ، استقبال عمومی مردم علی الخصوص نسل جوان از این امکانات افزون خواهد شد. بنابراین باید سعی کرد با آگاهی دادن به افراد و خانواده ها ، آنها را از مضرات و محاسن این گونه شبکه ها آگاه کنیم و دولت نیز با صرف اندکی هزینه و استفاده از تجارب اندیشمندان ، علاوه بر آموزش روش های صحیح استفاده از اینترنت و پیام رسان ها، جایگزین مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت خانواده های ایرانی ، متناسب با شان ایشان و سازگار با هویت ملی و اسلامی فراهم کند.
...................

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز