داستان‌نویسی دانش‌آموزان به جای پیک نوروزی

داستان‌نویسی دانش‌آموزان به جای پیک نوروزی

انش‌آموزان دبستاني در تعطيلات عيد 98، "پيک نوروزي" ندارند بلکه طرح "عيد و داستان" جايگزين آن شده است؛ آنها مي‌توانند از ميان سه فعاليت داستان‌خواني، داستان‌گويي و داستان‌نويسي با هدف تقويت خلاقيت دست به انتخاب بزنند.

 به گزارش «تابناک» به نقل از تسنيم، دانشآموزان دوره ابتدايي عيد 98، پيک نوروزي ندارند و طرح "عيد و داستان" جايگزين پيک نوروزي شده است. در همين رابطه، رضوان حکيمزاده معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزشوپرورش با اشاره به ابعاد مغفول مدرسه مخصوصاً در دوران کودکي که کمتر مورد توجه قرار گرفته گفته است: اين برنامه براي تقويت مهارت خواندن و نوشتن است، چالش سال گذشته اين بود که مدارس ميگفتند طرح، ديرهنگام به آنها اعلام شده و امسال زودتر اطلاعيه را به استانها ارسال کرديم؛ گزارش ارزيابي عملکرد سال گذشته نشان ميداد 86 درصد استانها برنامه عيد و داستان را رعايت کردند و بيشترين چالش را با شهر تهران داشتيم که براي حل آن در نوروز 98 صحبت کرديم. طبق دستورالعمل اجراي طرح "عيد و داستان"، بر اساس نظرخواهي بهعمل آمده از استانها، بررسي ميداني و تحليل دستاوردهاي اجراي طرح در سال گذشته، مواردي براي بهبود شرايط اجرا مورد تأکيد قرار گرفته است:

 نحوه اجراي طرح "عيد و داستان"

دانشآموزان به انتخاب خودشان فقط يکي از فعاليتهاي سهگانه "داستانخواني، داستاننويسي يا داستانگويي" را انجام ميدهند بنابراين آموزگاران از تقسيمبندي دانشآموزان براي انجام فعاليتها يا اجبار به انتخاب يکي از فعاليتها خودداري کنند. دانشآموزان و خانوادههاي آنها در صورت انتخاب فعاليت داستانخواني در انتخاب کتاب مورد نظر براي خلاصه کردن آزادي عمل دارند و به هيچ عنوان نبايد مجبور به خريد کتاب خاصي شوند؛ آموزگاران و مديران ميتوانند در انتخاب کتاب مناسب فقط راهنمايي لازم را داشته باشند. مديران مدارس و روساي مناطق ميتوانند از ظرفيت ساير دستگاهها، سازمانها يا افراد خيّر براي تأمين کتاب داستان بهصورت رايگان براي دانشآموزان در مناطق کمتر برخوردار استفاده کنند. لازم است با توجه به اهميت انس دانشآموزان با کتاب، ترويج فرهنگ مطالعه، تقويت مهارتهاي نوشتن، خلاقيت، مهارتهاي گفتاري، ابراز وجود و انتقال غيرمستقيم پيامهاي تربيتي از طريق داستان، مديران مدارس، روساي مناطق و همکاران آموزش ابتدايي از طريق حضور فعال در رسانههاي محلي و استاني نسبت به انعکاس فعاليتهاي عيد وداستان اهتمام داشته باشند.


ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز