۳۳۰۰ واحد صنفی در شهرستان دشتی فعالیت دارند؛ صدور بیش از ۹۰ پروانه کسب از ابتدای سال جاری تا کنون

در گفتگو با پیام عسلویه مطرح شد؛

۳۳۰۰ واحد صنفی در شهرستان دشتی فعالیت دارند؛ صدور بیش از ۹۰ پروانه کسب از ابتدای سال جاری تا کنون

رئیس اتاق اصناف شهرستان دشتی در گفتگو با خبرنگار پیام عسلویه در شهرستان دشتی از فعالیت 3300 واحد صنفی در شهرستان دشتی خبر داد و اظهار داشت: اتاق اصناف شهرستان دشتی دارای یک دفتر نمایندگی در کاکی، یک دفتر در بخش شنبه و با ۱۲ اتحادیه صنفی و سه هزار و ۳۰۰ واحد صنفی در سطح شهرستان در قالب ۲۳۰ رسته مختلف صنفی در حال خدمت رسانی به عموم مردم شریف شهرستان دشتی است.

مجید مختاری افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه تعداد ۹۲ پروانه کسب مختلف صادر کرده و همچنین طی بازرسی هایی که بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی شهرستان دشتی انجام داده اند، ۴۷ واحد صنفی فاقد پروانه کسب را شناسایی کرده و آنها را به گرفتن پروانه کسب ملزم نموده ایم.
 
وی در اشاره به عوامل ضعف اصناف در دشتی تصریح کرد: به طور کلی صنوف نه تنها در سطح شهرستان بلکه در سطح کلان تر با توجه به وضعیت نابسامان و متزلزل بازار دچار ضعف های‌ ناخواسته ای شده اند که در بیشتر موارد عوامل بیرون منطقه ای مثل توزیع کنندگان کالا و یا بنگاه داران اقتصادی مستقر در مرکز با اتخاذ تصمیمات نادرست به این امر دامن زده اند و نتیجه آن ضعف در کارآمدی برخی صنوف و عدم ارائه خدمات مطلوب به همشهریان در برخی موارد شده است.
 
مختاری تشکیل کمیسیون های تخصصی در تمامی صنوف زیرمجموعه اتحادیه های صنفی شهرستان، برگزاری جلسات متعدد با نهادهای مرتبط(ادارات تعزیرات حکومتی، صنعت و معدن شهرستان، شهرداری و اداره نظارت بر اماکن عمومی و...) در این خصوص، برگزاری نشست های مستمر و منظم با فرماندار مردمی در جهت رفع معضلات و اجرای مصوبات جلسات مذکور را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای تقویت و  رفع ضعف های اصناف ضعیف شهرستان برشمرد و در اشاره به تاثیرگذاری مشکلات اقتصادی امروز کشور بر عملکرد اصناف مختلف دشتی بیان کرد: بدون شک در مقطع حساس کنونی تمامی ارکان اقتصادی کشور، علی الخصوص قشر زحمتکش اصناف و بازاریان که به حلقه این زنجیره پیوند با مردم هستند مستثنی نیستند. چه بسا که در اکثر مواقع این قشر زحمتکش با تحمل فشار و قبول سود کمتر سعی در ایجاد آرامش در بازار شهرستان داشته اند.
 
رئیس اتاق اصناف شهرستان دشتی در ارزیابی نقش اصناف مختلف شهرستان در رفع مشکل بیکاری و زمینه سازی برای ایجاد اشتغال در شهرستان پرداخته و خاطرنشان کرد: اگر چه شاهد مشکلات اقتصادی در جامعه هستیم ولی در نظر داشته باشیم که در همین وضعیت اگر عدم فعالیت اصناف را داشته باشیم مشکلاتی به مراتب بزرگ تر از آنچه هست را خواهیم دید. چه بسیار جوانانی که در سایه فعالیت در صنوف مختلف مشغول به امرار معاش هستند و در صورت عدم وجود اصناف حجم به مراتب سنگین تری از بیکاری در شرایط فعلی جامعه شاهد خواهیم بود.
 
مختاری در بیان حمایت های اتاق اصناف شهرستان دشتی از اصناف مختلف دشتی تصریح کرد: پخش کالاهای اساسی در بین صنوف متقاضی جهت تنظیم بازار، تغییر زمان برپایی بازار هفتگی از پنجشنبه به جمعه با توجه به درخواست صنوف شهرستان، جلوگیری از برپایی نمایشگاه های بدون مجوز در سطح شهرستان در حمایت از صنوف، تلاش در جهت جمع آوری دست فروشانی که از دیگر شهرها به شهرستان وارد می شدند، رایزنی با بانک ها و مؤسسات مالی جهت ارائه تسهیلات به صنوف تولیدی، رایزنی و تصویب ارائه زمین در شهرک صنعتی به متقاضیان با شرایط مناسب و ... در جهت حمایت از اصناف انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه همگی صنوف شهرستان همکاری لازم را در شرایط مختلف با اتاق اصناف داشته اند به ویژه در شرایط بحرانی مثل بحث کمک رسانی به عزیزان سیل زده که کمک قابل توجهی از طرف بازاریان شهرستان جمع آوری و ارسال گردید، افزود: در حوزه تولید و با توجه به وجود پتانسیل بسیار بالای منطقه دشتی در عرصه های مختلف بوم آوردی می توانیم در صورت همکاری نهادهای مرتبط شاهد شکوفایی این بخش از اقتصاد شهرستان باشیم.
 
مختاری در اشاره به مشکلات اساسی اصناف در دشتی اضافه کرد: در بخش صنوف توزیعی همان طور که اشاره شد با ارائه ی کالاهای با قیمت مناسب به صنوف سعی در حل مشکل این صنوف شده و در بخش تولید نیز مشکلات کمبود نقدینگی این صنوف بود که با برگزاری نشست های مختلف مقرر شد تسهیلات در اختیارشان قرار بگیرد، اقداماتی نیز در خصوص جلوگیری از قاچاق کالا با همکاری نیروی انتظامی شهرستان صورت گرفته است، همچنین مشکلاتی از قبیل کمبود مواد اولیه و بالا بودن کرایه ها نیز هست که از دایره اختیارات این اتاق خارج است.
 
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای ورود فرماندار محترم در شهرستان و نگاه ویژه ایشان به ایجاد اشتغال و پایداری و رونق تولیدی های شهرستان که از قبل راکد بوده و به نوعی از چرخه اقتصادی شهرستان خارج شده و مشکلات و بدهی های مختلفی به دستگاه های اجرایی شهرستان داشتند، جرقه ی امیدی زده شد و با حمایت ها و حضور ایشان به همراه رؤسای ادارات مرتبط با اصناف در محل تولیدی ها و صدور دستورات مهم جهت حل و فصل مشکلات تولیدی ها و بخشش و تخفیف بدهی های مالیاتی و بیمه ای و همچنین تاکید ایشان به دستگاه های اجرایی و پیمانکاران برای تهیه ملزومات اداری و مصالح مورد نیاز خود از پتانسیل اصناف و تولیدی های شهرستان سبب شد یک بار دیگر چرخ های تولیدی های شهرستان با امید بچرخد.
 
رئیس اتاق اصناف شهرستان دشتی در پایان از از همه ی اداراتی که همکاری مستمر با اصناف و کسبه های شهرستان دارند تقدیر نموده و در باب گلایه از بانک ها ابراز داشت: از آن جایی که بیش از ۵۰ درصد سرمایه در گردش بانک ها از وجود اصناف و کسبه و بازاریان است، ولی خدماتی که بانک ها به این قشر از جامعه ارائه می دهند کم بوده‌ و قابل قبول نیست، واحدهای صنفی به ندرت و به سختی می توانند از بانک های شهرستان تسهیلات بگیرند. البته در این زمینه فرماندار محترم در جلسات اقتصاد مقاومتی و جلسات رفع موانع تولید به کرار به بانک ها و مدیرعامل هایشان تاکید اکید داشتند که با اصناف و بازاریان همکاری بیشتری داشته باشند.

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز