دست «از ما بهتران» در جیب بوشهری‎ها

پیشتازی استان در جذب منابع بانکی، رتبه ضعیف در پرداخت تسهیلات

دست «از ما بهتران» در جیب بوشهری‎ها

نقش آفرینی بسیار ضعیف بانک های استان در روند توسعه و سرمایه گذاری بوشهر حرف امروز و دیروز نیست؛ موضوعی که باعث شده تا منابع بانکی بوشهر در استان های دیگر و «از ما بهتر» هزینه شود.

گزارش اخیر بانک مرکزی حکایت از پیشتازی استان بوشهر در جذب منابع دارد، طوری که به نسبت جمعیت، این استان رتبه اول را از نظر سپرده در اختیار بانک ها داشته است، چیزی حدود 61 هزار میلیاردتومان.
اما نکته قابل توجه آنجاست که میزان تسهیلات پرداختی بانک های استان کمتر از 10 درصد این مبلغ بوده است.
این درحالیست که میانگین کشوری پرداخت تسهیلات 75 درصد می باشد. اتفاقی که کم کاری سیستم بانکی استان برای وام های خرد یا تسهیلات کلان برای رونق تولید و فعالیت های اقتصادی را بیش از گذشته نمایان می کند.
قطعا این ضعف باعث انتقال منابع بانکی استان بوشهر به استان های بزرگ و کوچک دیگر می شود.
کافیست به گزارش بانک مرکزی توجه شود که در برخی استان ها نظیر کهکیلویه و بویراحمد، اردبیل یا خراسان شمالی نسبت مصارف به منابع بانکی بین 101 تا 105 درصد اعلام شده، موضوعی که نشان می دهد با کمک از منابع باقی مانده در استان های دیگری مانند بوشهر، ضعف سپرده گذاری بانکی در آن مناطق پوشش داده شده و حتی بالاتر از میانگین کشوری تسهیلات پرداخت گردیده است.
این جدا از شرکت های فعال در استان بوشهر است که حساب های بانکی شان را در تهران متمرکز کرده و ضمن عدم تاثیر در تراکنش مالی استان، در بخشی از رتبه بالای پایتخت از نظر منابع بانکی هم نقش دارند.
همچنین بانک های خصوصی استان به استناد شرایط قانونی خود، زیربار تکالیف استانی در پرداخت تسهیلات نمی روند، حتی با توجیه قرار داشتن در بورس، از ارائه گزارش دقیق منابع و مصارف به شورای هماهنگی بانک های استان خودداری می کنند و عملا تنها نقش آنها در استان، جذب منابع برای مرکز کشور است.
این شرایط باعث شده تا مصارف سیستم بانکی بوشهر بسیار پایین تر از میانگین کشوری باشد و سرمایه ای که می تواند در استانهای عقب نگاه داشته نظیر بوشهر صرف شود، برای استان های بزرگ یا از ما بهتران هزینه گردد.
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز