مشکلات جوانان دُر يتيم خليج فارس

مشکلات جوانان دُر يتيم خليج فارس

هرچند بيش از 90 درصد نفت خام کشور از جزيره خارگ صادر ميشود و اين جزيره عملا قطب اصلي درآمدزايي در کشور است، ولي جوانان اين جزيره همچنان در انتظار تامين شغلي مناسب براي خود هستند. حامد عربزاده: حتي روزي که جلال آل احمد نام جزيره خارگ را دُر يتيم خليج فارس گذاشت، فکر نميکرد که يک روز اين جزيره دُر نفت ايران شود . خارگ عهده دار بيش از 90 درصد صادرات نفت خام کشور است ولي در کنار اين ظرفيت عظيم هنوز هم جوانان بومي اين جزيره در جستجوي کار هستند و کار مناسبي براي تعداد اندک جوانان بيکار در اين جزيره وجود ندارد. عليرغم وعدههاي متعددي که تاکنون براي ساماندهي اشتغال در جزيره خارگ شنيدهايم ولي هنوز هم مشکلات مردم در جزيره خارگ باقي است و اشتغال يکي از دغدغههاي اصلي بوميان جزيره محسوب ميشود. براي جزيرهاي که کلا حدود 10 هزار نفر جمعيت دارد و اينچنين در اقتصاد کشور تاثيرگذار است، زيبنده نيست که جوانان بيکار داشته باشد.

 ■   فکري اساسي براي رفع بيکاري در جزيره شود

 ابراهيم ملاح زاده از بوميان و معتمدين جزيره خارگ بر لزوم تلاش مسئولان براي رفع مشکلات اشتغال جزيره خارگ تاکيد کرد و افزود: اگر مسئله اشتغال در در جزيره مقاوم خارگ برطرف شود، ميتوان گفت که همه مشکلات و دغدغه هاي ما بر طرف خواهد شد. وي افزود: ما از دولت درخواست داريم که با توجه به منويات مقام معظم رهبري که همان اقتصاد مقاومتي است و با توجه به استعدادهاي جزيره خارگ، فکري اساسي براي از بين بردن بيکاري در اين جزيره مقاوم شود.

 ■  نفتيها به کسبه خارگ بيشتر توجه کنند

حسين داربويي عضو شوراي شهر خارگ با اشاره به مشکل اشتغال ساکنين جزيره خارگ، اظهار داشت: يکي از مشکلات ديرين اين مردمان اشتغال است؛ افرادي هستند که با هزينه بالا تخصص گرفتند و مدارک عاليه دارند ولي شغلي براي آنها وجود ندارد. وي با بيان اينکه حضور کمپهاي کارگري باعث بروز آسيبهاي اجتماعي زيادي در سالهاي گذشته شده است افزود: بازار خارگ راکد است و زيبنده اين بازاريان و کسبه خارگ نيست. داربويي اضافه کرد: بايد خريد شرکتهاي مستقر در جزيره خارگ ساماندهي شود؛ کسبه خارگ با مشکلات فراوان مالي مواجه هستند و پيمانکاران بومي جزيره خارگ اکثرا خانه نشين شدهاند.

   تشکيل کميته اشتغال خارگ

محمود رضايي بخشدار ويژه خارگ از زمان آغاز فعاليت خود در اين جزيره، تمرکز خود را بر روي اشتغال جوانان بومي خارگ گذاشته است و اولين قدم موثر وي را ميتوان راهاندازي کميسيون اشتغال در جزيره خارگ بعد از نيم قرن نام برد. نشست کميسيون اشتغال عصر شنبه با حضور بيشتر پيمانکاران جزيره خارگ برگزار شد و بخشدار ويژه خارگ در اين نشست اظهار کرد: خارگ ظرفيتهاي خوبي در منابع انساني و زيرساختي دارد و با وجود منابع بسيار در حوزههاي مختلف صنعت نفت ميتوانند منشأ تحولات باشند.

محمود رضايي اضافه کرد: اقتصاد، معيشت و اشتغال جزيره در گذشته مديريت نشده است و ما به همين منظور با ايجاد يک اتاق فکر به اين نتيجه رسيدهايم که در کنار همه اينها، تنها چيزي که ميتواند ايجادگر توسعه پايدار در منطقه باشد، راه اندازي کميسيون اشتغال است. وي با اشاره به غيبت برخي پيمانکاران در نشست شوراي اشتغال خارگ، بيان کرد: پيمانکاراني که در جلسه حضور ندارند و به موضوع اشتغال بيتوجهي کردهاند از تمامي خدمات بخشداري خارگ محروم شدهاند.

  ساماندهي مشاغل در جزيره خارگ

رضايي گفت: ساماندهي مشاغل در جزيره خارگ الزامي است و طبق برنامهريزي صورت گرفته تمامي کمپهاي کارگري بايد تا شهريورماه از محدوده شهري خارگ خارج شوند. بخشدار ويژه خارگ تأکيد کرد: مجوز اشتغال در خارگ فقط از سوي بخشداري و اداره کار صادر خواهد شد و از اين پس تمامي شرکتهاي مستقر در جزيره خارگ ملزم به خريد از بازار جزيره خواهند شد.وي گفت: شرکتهايي که براي براي جذب نيرو مشکل دارند، ملزم به اعزام نيرو به فني و حرفهاي هستند و تمامي هزينههاي آنها بايد پرداخت شوند. بخشدار ويژه خارگ افزود: در بحث اشتغال با هيچکس معامله نخواهم کرد و حق بوميان رنج کشيده خارگ را در راستاي قانون احيا ميکنم.

 ■  لزوم خروج نيروهاي پيمانکاران از منطقه شهري

رئيس شوراي شهر خارگ نيز با اشاره به اهميت موضوع اشتغال براي مردم حزيره خارگ، اظهار داشت: خارگ داراي ظرفيتهاي بسيار مهمي است که بايد با استفاده از اين ظرفيتها زمينه اشتغال نيروهاي بومي فراهم شود. مهدي باقري با اشاره به کمبود فضا در جزيره خارگ افزود: بايد تمامي نيروهاي پيمانکاري از منطقه شهري خارج و نزديک پروژههاي خود مستقر شوند. وي همچنين با بيان اينکه خريد دستگاه x-ray در مبادي ورودي و خروجي تمامي مشکلات جزيره خارگ را حل خواهد کرد، گفت: نبود اين دستگاه در جزيره خارگ مشکلات عديده اي بهوجود آورده است و متوليان اين امر بايد هر چه سريعتر اقدام به نصب اين دستگاه کنند.

 ■  اولويت اشتغال با بوميان است

ماشاءالله دوستان رئيس اداره کار جزيره خارگ در گفتگو با خبرنگار مهراظهار داشت: اولويت اول اين اداره ايجاد اشتغال براي بوميان جزيره خارگ و بعد بوميان استان بوشهر است. وي اظهار داشت: مردمان جزيره خارگ در شرايط سخت زندگي مي کنند و داراي تحصيلات عاليه هستند که براي بهبود اشتغال در جزيره تلاش ويژهاي داريم. دوستان گفت: با تلاش فراوان اين اداره و همکاري بخشداري ويژه خارگ يک سامانه کاريابي در جزيره خارگ راه اندازي شده است و تاکنون 243 نفر ثبت نام کردهاند. وي افزود: کارفرمايان در جزيره خارگ اگر تاييد صلاحيت کار ندارند مجوز کار به آنها داده نشده و بهصورت جدي با اين موضوع برخورد خواهد شد

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز