بوشهر فعالترین باشگاه‌های کتابخوانی را دارد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات وزارت ارشاد:

بوشهر فعالترین باشگاه‌های کتابخوانی را دارد

پیام عسلویه: بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با به صدا درآمدن زنگ مطالعه از سوی محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرستان فرزانگان بوشهر و از ساحل نیلگون خلیج فارس آغاز شد.

بیش از پنج هزار باشگاه کتابخوانی فعال در ایران
علی‌اصغر سید‌آبادی از جمله سخنرانان این مراسم بود که در صحبتی کوتاه به بیان خاطره‌ای از دوران تحصیل پرداخت و گفت:‌ نمی‌خواهم بگوییم که چند بار در دوران تحصیل پدر و مادرم را به مدرسه احضار کردند اما یک بار آن به دلیل مطالعه کتابی غیردرسی، سر کلاس زیست‌شناسی بود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: خوشحالم شرایط فرهنگی کشور به سمتی رفته است که امروز ما در همان مدارس درباره کتاب‌خوانی دانش‌آموزان صحبت و آنها را به مطالعه کتاب‌های غیردرسی دعوت می‌کنیم. امروز در کشور ما بیش از پنج هزار باشگاه کتابخوانی فعالیت می‌کنند و خوشحالیم که شهر بوشهر یکی از فعال‌ترین شهرهای کشور است.
هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران
محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن تبریک آغاز هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: فکر می کنم که امروز فرصت مناسبی برای صحبت کردن درباره کتاب و کتابخوانی است چراکه در ایام برگزاری هفته کتاب و در پایتخت کتاب ایران قرار داریم. شاید برای شما دانش‌آموزان سوال باشد که چرا ما دائما درباره کتاب صحبت می‌کنیم و کتاب برای آنقدر مهم است. چرا خداوند در قرآن کریم بارها به نوشتن قسم خورده است؛ با اینکه آیه‌های قرآن به‌صورت شفاهی به پیامبر اسلام وحی شده است اما در قرآن با کلمه کتاب درباره آن صحبت شده است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح دلایل اهمیت کتاب عنوان کرد: کتاب تجربه‌های مختلف بشر و نسل‌های گذشته را به ما منتقل می‌کند و آدم عاقل کسی است که از تجربه‌های دیگران استفاده کند و این دانایی‌ها را به خود بیفزاید؛ وگرنه یک فرد در طول عمر کوتاه خود چگونه می‌تواند این تجربه‌های مختلف را کسب کند.
دنیا، ایران را با کتاب و دانشمندانش می‌شناسد
جوادی افزود: کتاب این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که از تجربه دیگران استفاده کنیم. البته کتاب تنها باعث دانایی نمی‌شود؛ چراکه کتاب این قابلیت را دارد که احساسات، دردها و رنج های دیگر انسان‌ها را به ما منتقل کند. به اعتقاد من ما تا زمانی که رنج دیگران را نکنیم، نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم. برای مثال چطور می‌شود، فردی کتاب «بینوایان» را نخوانده باشد و بتواند درباره زندگی افراد طبقه ضعیف صحبت کند و به حل مشکلات آنها بپرردازد. در کل کتاب تجربه زیستی دیگران را انتقال می‌دهد و شما شادی و رنج‌های دیگران را تجربه می‌کنید.
 
وی اظهار داشت: جهانیان، ایران را با کتاب‌های ارزشمند دانشمندی مانند ابن‌سینا، ابوریحان و ذکریا رازی می‌شناسند و ما امیدواری به جایگاهی برسیم که وقتی اسم ایران می‌آید، مردم یاد کتاب دانشمندان و مشاهیر روز بیفتند. این اتفاق دور از دسترسی نیست و تلاش و کوشش امکان پذیر است.
اهدای کتاب را در جامعه زنده کنیم
معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توصیخ من به شما جوانان این است که نوشتن را از امروز شروع کنید. نوشتن به شما کمک می کند تا به افکار خود نظم دهیم تا دارای اندیشه منطقی باشید. اگر امروز به نوشتن نپردازید، شاید دیگر چنین فرصتی برای شما فراهم نشود؛ پس از امروز در کنار کتاب خواندن، بنویسید.
 
وی گفت: موضوع دیگری که اهمیت دارد، ذکات علم است. به اعتقاد من، اگر انسان ثروتی داشته باشد و آن را بخشش کند، کار بسیار شایسته‌ای انجام داده است اما این کار زمانی ارزشمندتر می‌شود که ما به بخشش دانایی‌های خود بپردازیم و از این کار غفلت نکنیم. ما مردمان بخشنده‌ای هستیم و باید به فرهنگ اهدای کتاب را در جامعه زنده کنیم.
 
مشکلات و چالش‌های بخش کتاب را مکتوب کنید
 جوادی افزود: من هم مانند خیلی از شما دوستان متوجه چالش‌های پیش روی کتابخوانی هستم و می‌دانم که در دنیای امروز کتاب، رقیبان بسیار زیادی دارد اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که هیچ کدام از این تفریحات نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد؛ چراکه هیچ کدام ثمره کتاب را ندارد. من به مشکلات حوزه کتاب واقفم و می‌دانم که شاید کتابخانه مناسب یا کتاب‌های خوب در اختیار شما نباشد اما شما باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچگاه مسیر موفقیت هموار نیست و ما باید با تلاش و کوشش خود این راه را هموار کنیم.
معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: من فکر می‌کنم که در هر منطقه ای مقوله کتاب و کتابخوانی مشکلات خاص خودش را دارد و این مشکلات متفاوت است؛ بنابراین از شما دانش‌آموزان می خواهم که مشکلات و چالش‌ها را مکتوب کنید و برای همکاران من در اداره فرهنگ و ارشاد بوشهر برسانید تا آنها این مطالب را به ما انتقال دهند. ما ضمن استفاده از نظرات شما به سه نفری که بهترین پیشنهاد را برای بهتر‌شدن فضای کتاب و کتابخوانی ارائه دهند، جوایزی را اهدا خواهیم کرد. ما در وزارت ارشاد از نظرات شما استفاده خواهیم کرد تا با یاری شما جوانان بار دیگر نام ایران و ایرانی با کتاب‌های مهم و تاثیرگذارش گره بخورد.
اجرایی شدن 70 درصد از برنامه‌های پایتخت کتاب
در ادامه این مراسم حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر ضمن خیرمقدم به مهمانان پایتخت کتاب ایران عنوان کرد: آغاز بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را به همه علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی تبریک عرض می‌کنم. انتخاب بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، افتخاری است که با همت و حمایت‌های جدی معاونت فرهنگی و اداره کل مطالعات و برنامه‌ریزی انجام شد.
وی ادامه داد: بوشهر، شهری با قدمتی پنج هزار ساله و خفته در دامان آب‌های نیلگون خلیج فارس است که نشانه‌های آن در کتیبه‌های کشف شده در دوره عیلامی‌ها موجود است.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: بد نیست که بدانیم مدرسه سعادت بوشهر همزمان با مدرسه رشدیه و چاپخانه علوی  با بیش از 110 سال قدمت در حال فعالیت است. نخستین نشریات چاپی کشور مانند مظفری، اصلاح و نورافشان نیز در این شهر فعالیت داشته است.
وی اظهار داشت: بوشهر با 32 برنامه در طرح پایتخت کتاب تاکنون 70 درصد از برنامه‌های خود را انجام داده است و ان‌شالله تا پایان سال و در دو سالی که برای تکمیل طرح فرصت دارد، انتظار داریم سرانه مطالعه به حد استاندارد نزدیک شود.
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: برنامه‌های کتابی ما مربوط به یک هفته نیست و ان‌شالله با همت و همراهی مدیران، کسبه، صعنت‌گران، انجمن‌ها و اهالی فرهنگ بوشهر در تمام روزهای زندگی این مردم شاهد حضور کتاب باشیم؛ چراکه راه عبور از زندگی سخت و پیچیده امروز فقط از راه دانش و آگاهی میسر خواهد بود.  دانش آموزان عزیز ما امروز می‌دانند که برای آینده‌ای روشن باید مجهز به علم و دانش باشند.
بعد از پایان مراسم افتتاح هفته کتاب در دبیرستان دختران فرزانگان، مسئولان فرهنگی برای بازدید از فعالیت‌های سایر مدارس استان به دبستان مصلحیان رفتند و از نزدیک با فعالیت‌های این مدرسه آشنا شدند.
یادآور می‌شود، بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح روز گذشته (یکشنبه 21 آبان‌ماه) با حضور محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیده ماحوزی؛ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و مسئولان استانی در دبیرستان فرزانگان بوشهر کار خود را آغاز کرد.
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز