شب شفافیت

شب شفافیت

مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارشنبه شب در خانه معلم شب یک همه آنچه را که باید می گفت ، گفت . پرده ها را کنار زد و به سوالات و ابهامات بوحود آمده این چند ماه توسط منتقدانش در فضای مجازی پاسخ گفت . او از پشت پرده برخی از اتفاقات در حوزه مدیریتش با شفافیت تمام سخن گفت تا چیزی در پس پشت پرده ها باقی نمانده باشد . او با معاونین خود روبروی اصحاب رسانه و چند تشکل فرهنگی نشست و پیرامون حواشی مطرح شده به ارائه توضیحاتی پرداخت، مواردی مثل دریافت 2 اضافه کار، تدریس با کد فرد دیگری در دانشگاه علمی کاربردی، واگذاری تکمیل پروژه مدرسه جابرین حیان به شرکت پلیمر و سفر به آلمان با هزینه این شرکت، شفاف سازی هزینه ساخت خانه معلم شماره 2، ابهاماتی پیرامون بسته حمایتی مدارس غیردولتی و تغییر مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتی.
او آن شب ، شب شفافی را برای اصحاب رسانه ها رقم زد . شبی برای الگو برداری سایر مدیران . مدیرانی که موظف به پاسخگویی به ابهامات و پرسش هایی اند که صواب یا ناصواب در میان افکار عمومی  مطرح است .
آنچه در پی می آید ماحصل آن نشست سه ساعته مدیر کل آموزش و پرورش استان است که با هم می خوانیم:

 در میان استان های نیمه پایین هستیم، اما حرکت رو به جلو داریم
  • کمبود نیروی انسانی، مشکلات معیشتی فرهنگیان و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری گریبان دستگاه آموزش و پرورش را گرفته و بوشهر به دلیل فاصله از مرکز و محرومیت های تاریخی، این مشکلات بیشتر است.
  • مدارس تخریبی، کمبودها در متوسطه دوم و هنرستان ها از نظر کارگاه، آزمایشگاه یا لوازم مصرفی، تمایل بالای نیروی انسانی مجرب بوشهر برای مهاجرت به استان های خوش آب و هوا از مشکلاتی است که آموزش و پرورش بوشهر را جزو استان های نیمه پایینی کشور قرار داده است.
  • اما به طور مستند می گویم که آموزش و پرورش بوشهر در مسیر رو به رشد در حال حرکت است و از زمانی که تیم کنونی آموزش و پرورش استان را تحویل گرفته، پس رفت نداشته ایم. مثلا در مقطع ابتدایی، از نظر پوشش تحصیلی از میانگین کشوری بالاتریم، در متوسطه دوم نیز که خروجی آموزش و پرورش محسوب می شود و برنامه هایی مثل تقویت تحصیلی اجرا گرردیده، شاهد افزایش نمره امتحانات نهایی طی 3 سال اخیر بوده ایم؛ هرچند هنوز پایین تر از میانگین کشوری هستیم. در نتایج کنکور سراسری هم از استان 22 به 16 ارتقا پیدا کرده و امید داریم به رتبه 15 و نیمه بالایی جدول برسیم.
  • درخصوص برخی انتقادات مبنی بر افت نمرات دانش آموزان در برخی دروس متوسطه دوم باید گفت تابع وضعیت کشور و سایر استان ها بوده، یعنی اینطور نبوده که میانگین کشوری در آن درس بالا باشد و ما پایین مانده باشیم.
  • در برخی انتقادات اخیر که رسانه ای شده، ما را با استان یزد مقایسه می کنند که بیش از دو دهه در شاخص های آموزشی جزو استان برتر کشور است، اما باید این را هم دید که 50 درصد مدارس یزد جزو مدارس غیردولتی باکیفیت است و مردم پای کارند و مسئولان هم آموزش و پرورش را اولویت می دانند. البته بوشهر هم در مسیر رو به جلو قرار گرفته و اگر همدلی باشد و در یک کلمه بگذارند، می توانیم بهتر کار می کنیم.
ماجرای دریافت 2 اضافه کار به روایت مدیرکل
  • طی دو سال اخیر برخی رسانه ها از مدیرکلی نوشته اند که دو اضافه کار می گیرد. هرچند نامی از این فرد آورده نشده، ولی آن مدیرکل من هستم.
  • جریان از این قرار بوده که «علیمراد کرمی» که فامیلش شبیه من بوده و قبل از بنده سرپرست اداره کل شد، پس از انتصابم به مدیرکل، گفت که مبلغی از وزارتخانه به حساب وی واریز می شود که مربوط به مدیرکل است و درخواست شماره حساب برای واریز آن کرد. چنین مبلغی بصورت سرجمع حقوق ماهیانه واریز می شد و مثل الان که کارتم دست همسرم است و با هر پیامک خرید، نگران می شوم (با خنده) با پیامکی درباره پرداختی خوشحال می شدم!
  • بعد از یکسال، از بیرون بحثی مبنی بر دریافت دو اضافه کار توسط مدیرکل مطرح شد و وقتی از معاون سابق پشتیبانی و همکاران فعلی این معاونت پرسیدم، گفتند که اضافه کار مدیرکل توسط استان پرداخت می شود و مبلغ واریزی از سوی وزارت اضافه کار نیست و اصطلاح دیگری مثل کارانه دارد. من همان زمان به معاون نوشتم که بررسی شود و اگر خلاف است، این مبلغ برگردانده شود. طبق گفته معاون سابق پشتیانی که معاون دو مدیرکل قبل هم بود، این دریافتی وزارت برای مدیران کل قبلی هم وجود داشته، ولی چون کسی مدعی شان نبوده، بررسی نشد یا اگر شده باشد من خبری ندارم.
  • این موضوع به وزارتخانه نیز رسید و نهایتا اداره کل ارزیابی عملکرد وزارتخانه اعلام کرد که چون قبلا درباره این مسئله نامه ای به استان نداده بودند که اضافه کاری در استان پرداخت نشود، مقرر شد مبلغ واریزی توسط وزارت به خزانه برگردانده شود. ذیحساب هم پرداختی ها طی مدت موردنظر را 35 میلیون و 800 هزارتومان محاسبه کرد که من طی دو سال برگشت دادم.
  • البته این بحث مطرح شده که مدیرکل آموزش و پرورش همه اضافه کار دریافتی دوم را پس نداده که باید بگویم من مسئول محاسبه آن نبوده ام و توسط ذیحساب بررسی و به این رقم رسیدند. ذیحساب هم نیروی من نیست و توسط اداره دارایی منصوب می شود.
 
بابت واگذاری مدرسه جابربن حیان به شرکت پلیمر باید تشویق شویم نه تهمت بشنویم
  • واگذاری پروژه ناتمام هنرستان جابربن حیان به شرکت پلیمر یکی از مباحثی بوده که در ماههای اخیر بحث برانگیز شده است. این اقدام در راستای تکلیف دولت برای واگذاری پروژه های زمین مانده به بخش خصوصی بوده که پس از 3 مرحله فراخوان عمومی، فقط پلیمر متقاضی بود. این پروژه طی 7 سال فقط 30 درصد پیشرفت داشت و بودجه ای برای تکمیل آن نبود، چرا که اولویت اختصاص اعتبارات با پروژه هایی است که بالای 50 درصد پیشرفت داشته اند. این واگذاری تاییدیه وزارتخانه، شورای آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه استان را دارد.
  • قرار است پس از ساخت، به مدت  12 سال با کاربری آموزشی در اختیار پلیمر باشد و بعد از آن به آموزش و پرورش برمی گردد. برای تکمیل این مجموعه، فرصت 24 ماهه دیده شده که اگر عملی نشود، حق فسخ برای ما وجود دارد. اداره نوسازی مدارس هم بر کیفیت پروژه نظارت دارد.
  • (در پاسخ به سوال بازدار رییس کانون بازنشسگان آموزش و پرورش بوشهر مبنی بر اینکه اگر پلیمر نیت خیری در این زمینه داشت، بهتر بود پروژه جابربن حیان را تکمیل کرده و تحویل آموزش و پرورش می داد، نه اینکه 12 سال در اختیار خود بگیرد و بعد به تحویل دهد) شرکت پلیمر به عنوان نیکوکار و خیّر ورود نکرده، بلکه در راستای سرمایه گذاری بوده، بعد از 12 سال هم این مجموعه که رها شده بود به ما برمی گردد.
  • 25 پروژه نیمه تمام مثل استخر دانش آموزی بوشهر داریم که برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه براساس قانون حضور سرمایه گذار بخش خصوصی ضروری است. از این رو توقع داشتیم برای واگذاری پروژه جابربن حیان به شرکت پلیمر تشویق شویم نه اینکه برخی تهمت ها را بشنویم.
 
ماجرای تدریس در دانشگاه علمی کاربردی با کد دیگران!
  • تدریس در مرکز علمی کاربردی پلیمر بوشهر و سفر به کشور آلمان توسط این شرکت نیز یکی از ابهامات ماههای اخیر بوده که برخی آن را امتیازی بابت واگذاری مجموعه ناتمام جابربن حیان به این شرکت می دانند که صحت ندارد.
  • با اصرار رییس مرکز علمی کاربردی پلیمر که گفت پایانه نامه مقطع دکترای شما درباره کارآفرینی بوده و اینجا هم چنین رشته ای تدریس کنید، پذیرفتم که عصر پنجشنبه ها این کار صورت گرفت.
  • درباره اینکه با کد مدرس دیگری به فعالیت در مرکز علمی کاربردی اقدام کردم هم اطلاعی از قوانین این دانشگاه نداشتم. در پایان ترم وقتی زمان ارائه نمرات شد و مشخص گردید نام مدرس دیگری برای من درنظر گرفته شده، از رییس مرکز پلیمر سوال کردم که پاسخ داد روال به این شکل می باشد که یک ترم آزمایشی با ما همکاری می کنید و پس از بررسی عملکرد شما، نسبت به درخواست کد مدرسی برایتان اقدام می کنیم.
  • در همین شرایط بود که مدیر مرکز با اشاره به تفاهم نامه همکاری که با دانشگاهی در آلمان پیرامون کارآفرینی در شرکت های کوچک منعقد شده، درخواست کرد پاسپورتم را برای سفر به این کشور بدهم. وقتی گفتم پول سفر آلمان را ندارم، گفت که از سوی آنها دعوت صورت گرفته و زمانی که دیدم استاندار، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان اداری استان هم هستند، فکر نمی کردم بحث و حاشیه ای ایجاد کند. نهایتا با اخذ مجوز وزارتخانه این سفر انجام شد. سفر آلمان امتیازی برای واگذاری مجموعه جابربن حیان به شرکت پلیمر نبوده و اگر هم قرار بود امتیازی باشد، من آدمی ناوارد نبودم که در منظر همگان دست به چنین تخلفی بزنم.
 
مدرسه نیروگاه اتمی باید هیات امنایی باشد نه غیردولتی
  • (درخصوص ابهامات پیش آمده درباره مدرسه نیروگاه اتمی در چهاراه فضیلت که تابلوی غیردولتی روی آن نصب شده) این پروژه هنوز به ما تحویل نشده و آنها می توانند هر تابلو یا کاشی کاری روی آن داشته باشند، ولی ملاک عمل ما درباره آن تفاهم نامه سال 90 است که بین حسنوند استاندار وقت، رضایی مدیرکل وقت آموزش و پرورش و سازمان انرژی اتمی منعقد شد که قرار بود این مدرسه بزرگ پس از تکمیل به صورت هیات امنایی باشد.
  •  نیروگاه از سال گذشته که این پروژه بزرگ در حال تکمیل بود، اصرار داشت آن را غیردولتی اداره کند و موسسه ای از تهران هم مجری اداره آن باشد، ولی ما مقاومت کردیم و در شورای آموزش و پرورش استان نیز مقرر شد که هیات امنایی دولتی یا هیات امنایی وابسته به نیروگاه باشد که آنها هم بتوانند کمک های خود را انجام دهند. البته بعد از اینکه چنین مقاومت هایی شد، روند پروژه کند شد و تکمیل آن به مهرماه امسال نرسید و اکنون هم روند پروژه کند شده که نمی خواهم سوء ظنی به نیروگاه اتمی داشته باشم، چون می گویند این وضعیت ناشی از کمبود اعتبارات است.
  • البته با پیگیری نیروگاه اتمی، دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی به وزیر آموزش و پرورش نامه نوشت که مدرسه احداث شده در بوشهر مانند مدارس شهدای هسته ای تهران و مشهد غیردولتی اداره شود، ولی ما نیز نامه دوصفحه ای به دفتر وزارتی نوشتیم که یادآور شدیم در مشهد و تهران زمین از سوی سازمان انرژی اتمی خریداری شده، اما اینجا از زمین مدرسه فضیلت چنین پروژه ای ایجاد گردیده و قرار اولیه این بوده که بصورت هیات امنایی باشد، از این رو غیردولتی شدن چنین مدرسه ای از نظر افکار عمومی بازخورد خوبی ندارد.
  • درخصوص این پروژه نگرانی نداریم و با توجه به تفاهم نامه اولیه و اینکه تمامی مراکز آموزشی باید با تایید ما فعالیت کنند، درخصوص مدرسه نیروگاه اتمی دست بالاتر داریم، هرچند روند تکمیل آن کند شده است.
 
از پیگیری شهریاری تا استعفای رییس آموزش و پرورش دشتی
  • (درباره تغییر مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتی در مهرماه که گفته شده برای کسب رضایت نماینده مجلس و ماندگاری مدیرکل بوده) واقعیت این است که پس از شروع بکار نمایندگان فعلی، نشستی با آقای شهریاری داشتیم که تغییر مدیر شهرستان دشتی و منطقه دلوار جزو درخواست های ایشان بود. وی عقیده داشت عملکرد آنها ضعیف است، هرچند ما معتقد بودیم عملکرد این ادارات متوسط می باشد.
  • بعدا آقای شهریاری از وزیر پیگیر موضوع شدند و از تهران نیز دو بازرس برای بررسی عملکرد ادارات آموزش و پرورش حوزه انتخابیه وی فرستادند که بعدا در گزارش آنها، عملکرد اداره دشتی و دلوار متوسط اعلام شد.
  • با این حال پیگیری نماینده از وزیر ادامه داشت و معتقد بود که گزینه ای معرفی نمی کند، اما این مدیران باید تغییر کنند. با توجه به اینکه وزارت پیگیر درخواست نماینده بود و در همین شرایط سال 95 آقای طیبیان هم درخواست استعفایش را داد و دلیل آن بیماری دانست، باید برای این موضوع اقدامی می کردیم.
  • در آن زمان، مهرجو فرماندار سابق دشتی با تغییر مدیریت آموزش و پرورش مخالفت کرد، بعد هم به فارس منتقل شد و دوره سرپرستی فرمانداری هم امکان انتصاب مدیر جدید نبود. دی ماه پارسال که نادری فرماندار دشتی شد، وی گفت صحیح نیست در ابتدای کارش تغییر مدیریتی صورت بگیرد و باید زمان بگذرد. بعد دو ماه فرماندار با تغییر موافقت و گزینه ای پیشنهاد کرد که مورد تایید ما هم بود. نماینده هم گفت درباره گزینه موردنظر بحثی ندارد. از طرفی روند استعلام این فرد 2 ماه طول کشید و در پایان خردادماه که سال تحصیلی تمام شده بود، وقتی برای انتصاب اقدام کردیم، فرماندار معتقد بود فعلا بصورت سرپرستی باشد، درحالی که روند اداری برای انتصاب مدیر جدید طی شده بود. اختلاف ما با فرماندار به استانداری کشید. آنجا معاونت سیاسی استاندار به مدیرکل دفتر سیاسی محول کرد و دست آخر نظر فرماندار پذیرفته شد و ما مدتها که چنین بحثی پیش آمده بود، برای شهرستان دشتی سرپرست تعیین کردیم.
  • آقای طیبیان مدیر آموزش و پرورش دشتی استعفا کرده و درخواستی برای لغو آن هم نداشت، از این رو چنین تغییری بصورت سرپرستی صورت گرفت. البته درباره منطقه دیگری که تقاضای نماینده مجلس بود، این تحولات زمانبر نشد.
 
هزینه بهسازی خانه معلم شفاف است
  • درباره هزینه کردهای صورت گرفته برای بهسازی خانه معلم شماره دو بوشهر که بحث هایی مطرح شده، باید بگویم با همتی که صورت گرفت، مجموعه ای آبرومند ایجاد شد که قبلا 10 میلیون هم در ماه درآمد نداشت، اما با کارشناسی صورت گرفته، اکنون ماهیانه 40 میلیون تومان باید به آموزش و پرورش بدهد. درباره هزینه ساخت این پروژه که 1.5 میلیاردتومان برای بهسازی هتل، سالن غذاخوری و خانه معلم شماره یک بوده و معادل همین رقم نیز برای تجهیزات سرمایشی و گرمایشی آن و سالن غذاخوری بوده که مستندات آن شفاف و موجود است.
  • درباره بسته حمایتی و پرداختی به مدارس غیرانتقاعی جهت پوشش دانش آموزان نیازمند که جا برای آنها در مدارس خودمان نیست هم پرداختی ها شفاف بوده و اگر سوءاستفاده ای شده، گردن ما از مو باریک تر است و آماده پاسخگویی هستیم.
  • (در پاسخ به سوالی درباره دریافت مبالغی در مدارس از والدین طی سال تحصیلی) دریافت کمک از والدین به صورت اجباری ممنوع است و با تخلفات در این زمینه برخورد می شود، اما واقعیت این است که سرانه بسیاری از مدارس پرداخت نشده و مدارس ناگزیر به دریافت کمک هایی از اولیا می باشند.
  • (در خصوص توزیع شیر در مدارس) مسئول توزیع شیر وزارت جهاد کشاورزی است که در 2 سال گذشته این طرح اجرا نشد و امسال وعده هایی برای اجرای آن داده شده که بموقع اطلاع رسانی می شود.
................................
 
بنیاد مسکن استان بوشهر رتبه دوم پاسخگویی به شکایات را کسب کرد

مدیرروابط عمومی اداره کل بنیاد مسکن استان بوشهر گفت: این اداره کل موفق به کسب رتبه دوم در پاسخگویی به شکایات مردمی از طریق سامانه الکترونیکی مردم و دولت (سامد) در استان شد.
عبدالکریم شیخی شتان در جمع خبرنگاران افزود: از دلایل تشکیل سامانه الکترونیکی مردم و دولت (سامد) 
حرکت در راستای بهبود روند اجرایی دولت بدون نیاز به حضور افراد است که مردم می توانند از هر جای کشور با این سامانه تماس بگیرند و مشکل خود را مطرح کنند. 
وی اظهار داشت: هدف از سامانه الکترونیکی مردم و دولت کاهش مراجعه های حضوری است و افراد می توانند در صورت مشاهده هر نقضی در مسائل اداری و یا داشتن شکایت با شماره 111 تماس بگیرند. 
شیخی شتان گفت: رشد و پیشرفت در دنیا با کاهش مراجعه های حضوری محقق می شود و تلاش می شود با ایجاد سامانه سامد و ثبت کد ملی و شماره تلفن افراد به افرادی که شکایتی دارند کمک شود. 
وی افزود: تلاش می شود درقالب سامانه سامد روند اجرای امور اصلاح و افراد در کوتاه ترین زمان و بدون هیچ مانعی مشکلات خود را طرح کنند. 
شیخی شتان با تاکید بر ارائه خدمات صادقانه و مطلوب به مردم گفت: نگاه ما این است اگر پاسخ مطالبه ای از مراجعه کنندگان منفی هم باشد باید توام با عزت و مهربانی رفتار شود و مردم می توانند از این سامانه مطالبات خود را مطرح و ما وظیفه داریم با تمام وجود در خدمت آنان باشیم. 
وی اظهار داشت: ما باید با عملکرد درست به مردم اطمینان دهیم در خدمت آنان هستیم و نشاط و امید را در میان مردم افزایش دهیم. 
شیخی شتان گفت: مدیران روابط عمومی در اصلاح فرایند سازمانی برای تصمیم سازی ارائه خدمات مطلوب به مطالبات مردمی رسالت مهمی دارند.
......................
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر خبر داد:
مرکز کنترل دیسپاچینگ آماده مقابله با هرگونی بحران احتمالی در زمان بارندگی هاست
مرکز کنترل دیسپاچینگ آماده مقابله با هرگونی بحران احتمالی در زمان بارندگی هاست
به گزارش « پیام عسلویه » به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع برق استان بوشهر، نادرتمیمی درگفتگو با خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: با توجه به نقش محوری مرکز کنترل دیسپاچینگ در حفظ و پایداری شبکه توزیع، در نشست های تخصصی با موضوع مدیریت بحران در هنگام بارندگی تصمیم های خوب کارشناسی اتخاذ شده است.
وی افزود: در این  جلسه هماهنگی  که با هدف مقابله با بحران های احتمالی و شرایط خاص اقلیمی، در محل دیسپاچینگ شرکت برگزار شد نظارت و کنترل پارامترهای مورد نیاز خطوط و تاسیسات توزیع،   ترانسفورماتورها و ثبت موارد فوق بصورت مکانیزه برای مقابله با هر گونه خاموشی در شرایط نامساعد جوی مورد تاکید قرار گرفت.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر تصریح کرد:  با توجه به نقش مرکز دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان در دریافت اطلاعات پست ها و عملکرد رله های حفاظتی فیدرهای فشار متوسط از دیسپاچینگ توزیع،  تصمیم لازم برای عادی سازی وضعیت جهت وصل کلید فیدر خروجی ترانسفورماتور در زمان قطع بی برنامه برق در زمان بارندگی ها اتخاذ می شود .
تمیمی ادامه داد: این شرایط سبب می شود که در صورت شرایط نامساعد جوی که با قطع برق می تواند همراه شود، در کمترین زمان ممکن اقدام به عیب یابی شبکه در کنار رفع خرابی ها و برق دار کردن مشترکین انجام شود.
وی یاداور شد:  گروه های عملیاتی مدیریت های برق شهرستان ها و سایر واحدهای مرتبط در شرکت توزیع برق استان به منظور آماده سازی جهت مقابله با بحران در زمان بارش ها سازماندهی شده است.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر بیان کرد: نظارت بر مقاوم سازی تمرکز زدایی انبارها، ساختمان ها و تاسیسات در شبکه های توزیع  بمنظور کاهش خدمات وارده در کنار برنامه ریزی و مطالعه در رابطه با پیش بینی ریسک خطر  بهنگام ساختن آنها بمنظور دستیابی به بالاترین وضعیت آمادگی مقابله با رویدادهای احتمالی برای شبکه نیز انجام شده است.
........................
 
ارسال دیدگاه