لطفا وقت کلمات را نگیرید

لطفا وقت کلمات را نگیرید

محمود اسعدی

مسئله زياده روي در بهره بري از اين عنصر ارتباطي است که حالا در بسياري از موارد ملال آور شده است.

بخصوص در سمينارها، جلسات، رسانه ها و حتي مراودات اجتماعي خصوصي باعث مشکلات متفاوت شده است در اينجا منظور بيشتر تذکر اين نکته است که قدر واژه ها را بدانيم و کم سخن بگوييم، به اندازه و نيکو و موثر. در ارتباط انساني تاثير مستقيم حرف زدن، کمتر از 10درصد از مجموع ارتباطات انساني است و 90درصد مربوط به استفاده ار رفتار غير کلامي مثل نگاه کردن، حرکات بدني و ... است.

با اين وصف چرا اينقدر ما حرف مي زنيم؟ اينهمه سخنران و گوينده و استاد و مدير داريم که مدام وعظ مي کنند کلمات و جملات سخيف و تکراري بر زبان مي آورند که حوصله مان سر مي رود گاه ناچار مي شويم چرت بزنيم يا جدول حل کنيم يا اگر مودبانه رفتار کنيم با خود واگويه کنيم و غيبت ذهني داشته باشيم.

راستي چرا يک مدير صنعتي و يا بازرگاني که وظيفه اصلي اش ساماندهي امور است وقتي هنگام رونمايي يا افتتاح محصولي مي شود بجاي ارائه گزارش مختصر از چگونگي پروژه برايمان از سياست و اخلاق مي گويد؟ به گونه اي که اکنون براي مديران و مسئولين بلند مرتبه امتياز محسوب مي شود و مثلا مي پرسند سخنران هم هست؟ و اگر بگويند او "کار بلد" است ولي سخنور قابلي نيست چهره در هم مي کشند. اين سوال پرسيدني است که آيا يک مدير، وزير و حتي رئيس جمهور بايد سخنران قابلي باشد؟ آيا مسئولين بايد خوب حرف بزنند يا حرف خوب بزنند؟

اصولا آيا تسلط به مقولات فلسفي، ديني و سياسي ملاک واقعي براي انتخاب يک مدير اجرايي است که وظيفه اش راه اندازي امور و ساماندهي حوزه کاري اش است يا بايد کار را به کاردان سپرد و وعظ و خطابه و سياست و فلسفه را نيز به اهالي فرهيخته اش منتسب داشت که در جا و موقعيت خودش ارائه شود و هر کس جايگاه خود را بداند و جز در "مقام" و "نياز" در حيطه ديگري دخالت نکند.  نکته ديگر اينکه تصور مي شود اگر کسي زياد صحبت کند ارزش بيشتري دارد و اگر في المثل مديري 3 دقيقه صحبت کند مي گويند او که حرفي نزد! پرگويي و زياده گويي شبيه پرخوري آفت و معظلي است که کارايي و اثر بخشي را کاهش مي دهد. شايد اين معضل در عداد آسيب شناسي فرهنگ جامعه ما باشد که بايستي جامعه شناسان و مردم شناسان بيشتر در باره آن تحقيق کنند اما فعلا مي توان گفت کم گويي هنر است و گزيده گويي دانشي نو که مخصوصا مجريان رسانه ها و مديران بايستي به فراگيري آن همت کنند. اگر وقت مخاطبين و مستمعين مهم نيست به قول آن شاعر حداقل وقت "کلمات" را نگيريد


ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز