آلودگی عسلویه باید اولویت نخست مجمع سلامت استان بوشهر باشد

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

آلودگی عسلویه باید اولویت نخست مجمع سلامت استان بوشهر باشد

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برطرف کردن مساله آلودگی عسلویه باید در مجمع سلامت این استان به‌عنوان اولویت اول مطرح شود.

دکتر عیسی صفوی در مجمع سلامت شهرستان عسلویه با موضوع "عسلویه؛ آلایندگی، سلامت و محیط‌زیست" افزود: در مجمع سلامت استان بوشهر  همه فرمانداران ۱۰ شهرستان در کنار استاندار به‌عنوان رئیس مجمع سلامت حضور دارند و مسائل مطرح‌شده در مجمع سلامت شهرستان‌ها عسلویه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی مدیریت جهادی (اضطراری و اقتضایی) را لازمه حل مشکل دانست و افزود: پنج سال پس از ضرورت داشتن پیوست سلامت حوزه صنعت، دبیرخانه تخصصی پایش آلاینده‌های عسلویه از سوی دانشگاه علوم پزشکی در استان بوشهر تشکیل شد.
صفوی افزود: با بررسی‌های به‌عمل‌آمده از سامانه "سیب" دانشگاه علوم پزشکی و دیتاسنترهای سازمان‌های مدل تأمین اجتماعی، هیچ گزارشی مبنی بر اینکه آلودگی عسلویه پیامد معناداری (هر بیماری ازجمله سرطان تفاوت قابل توجه‌ای در سیر صعودی به نسبت جمعیت و شاخص بهداشت جهانی داشته باشد) در افزایش بیماری‌ها داشته باشد، مشاهده نشده است.
وی اظهار کرد: تهدیدکننده‌های سلامت ۷۲ مورد هستند که هشت تهدیدکننده در اولویت هستند و آلودگی اولین تهدیدکننده سلامت شهروندان عسلویه به شمار می‌رود.
صفوی بیان کرد: مجمع ملی سلامت سالانه تشکیل و به بررسی تهدیدکننده‌های سلامت می‌پردازد و در صورت نیاز این تهدیدکننده‌ها را در مجمع مطرح می‌کند و امید است آلودگی عسلویه در مجمع ملی سلامت مطرح شود.
رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی اجتماعی همه بخش‌های توسعه، از ضرورت‌های رسیدن به هدف‌های جامع و کامل سلامت است.
برای تحقق پایش سلامت در عسلویه، همه ارگان‌های مربوط باید پای‌کار باشند
فرماندار عسلویه گفت: برای تحقق پایش سلامت در عسلویه، همه ارگان‌های مسئول باید پای‌کار بیایند.
سید علی هاشمی افزود: مطالبات مردم باید ابتدا در مجمع سلامت شهرستان جمع‌بندی و به اطلاع و توجه همه مسئولان بویژه مسئولان مربوطه کشور برسد.
وی اظهار کرد: به‌منظور ایجاد راهکار مناسب حل مشکل با فراخوان مقالات متعدد در حوزه آلایندگی و از هفت وزارتخانه‌ای که ملزم به پایش سلامت یا رفع آلایندگی شده‌اند برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آید تا هرکدام به سهم خود پای صحبت محققان بنشینند و پس از تبادل‌نظر به راهکار خوبی برسند.
هاشمی یادآور شد: مدیران شهرستان عسلویه زبان گویای مردم هستند و باید مطالبات مردم را تا تحقق دنبال کنند.
وی افزود: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به‌عنوان نماینده عالی وزارت نفت در شهرستان و مسبب اصلی ایجاد این آلایندگی باید در مجمع سلامت حضور یابد.
فرماندار عسلویه اظهار کرد: عوارض آلایندگی پرداختی باید در راستای رفع آلایندگی شهرها و روستاها هزینه شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان عسلویه گفت: به‌ منظور تأکید بر مشارکت نظام‌مند و اجتماعی کردن سلامت مجمع سلامت این شهرستان با حضور حداکثری مسئولان و افراد مرتبط تشکیل شد.
جاسم زارعی افزود: میزان تعهد و مسئولیت اجتماعی سلامت بر اساس ابزار ویژه‌ای، سنجیده و نهادهای صنعتی و خدماتی رتبه‌بندی و در مجامع سلامت از آنها تقدیر می‌شود.
وی افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی اجتماعی، توانمندسازی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ، ارتقا، روان سازی و عدالت در سلامت را از هدف‌های تشکیل مجمع عنوان کرد.
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز